🌍 World👮‍♂️ Government

Qatar Wins LOreal-UNESCO Award 2020

دولة قطر تفوز بجائزة لوريال – اليونسكو ٢٠٢٠

QNA

Doha: The State of Qatar won the LOreal-UNESCO Award for the year 2020 presented for distinguished women in the field of science.

The Award was presented to Dr. Isra Marei, post-doctoral associate in pharmacology at Weill Cornell Medicine-Qatar (WCM-Q). She was recognized for her research towards the development of 3D vascular drug screening platforms based on cord blood endothelial progenitor cells.

Speaking during a press conference held Wednesday on the occasion, Secretary-General of Qatar National Commission for Education, Culture and Science Dr. Hamda Hassan Al Sulaiti said that receiving the LOreal-UNESCO Award came within the framework of the joint efforts, cooperation and partnership between WCM-Q and the UNESCO, with the aim of benefiting from the capabilities of the international organization in supporting and strengthening the national capacities, and preparing Qatari cadres capable of managing development projects in the next stage.

Dr. Al Sulaiti encouraged everyone to apply for UNESCO prizes and other regional and international organizations in order to raise high the name of the State of Qatar, noting that LOreal-UNESCO Award for women in the field of science is one of the UNESCO awards that aims to reward the outstanding contributions of women scientists working in the fields of science. The Award also is one of the internationally recognized initiatives to support and encourage female STEM graduates, and one of the few selected programs in the Middle East that has created an important platform that helps women succeed and highlight their achievements in the scientific fields.

For her part, Director of the UNESCO Regional Office in Doha Dr. Anna Paolini congratulated Dr. Isra Marei for winning the the LOreal-UNESCO for Women in Science Middle East Regional Young Talents Program.

She noted that the biggest challenge for women is not the pursuit of excellence in the fields of science, but the pursuit of equal opportunities for leadership and career development, which is very important if the global community wanted to achieve the sustainable development agenda by 2030.

Dr. Isra Marei extended thanks and gratitude to Qatar National Commission for Education, Culture and Science and LOreal-UNESCO for giving her this great opportunity, noting that the Women in Science Middle East Regional Young Talents Program is an initiative that aims at supporting Arab women scientists from the countries of the Gulf Cooperation Council, contributing to the advancement of scientific research, and highlighting the role of Arab women in the development of science.

قنا

الدوحة: فازت دولة قطر بجائزة /لوريال – اليونسكو/ لعام 2020، والتي تقدم للنساء المتميزات في مجال العلوم.

وقد حصلت على الجائزة الدكتورة إسراء يوسف مرعي، من كلية طب /وايل كورنل – قطر/، ضمن الفائزات في فئتي الباحثات العلميات ما بعد الدكتوراه والباحثات من طلاب الدكتوراه وذلك لتفوقها في تطوير منصات ثلاثية الأبعاد لفحص أدوية أمراض القلب والأوعية الدموية، مما يُعد من الإنجازات المتميزة لدولة قطر في مجال العلوم.

وقالت الدكتورة حمدة حسن السليطي الأمين العام للجنة الوطنية القطرية للتربية والثقافة والعلوم، في كلمة بالمؤتمر الصحفي الذي عقد يوم الأمس بالمناسبة، إن الحصول على جائزة برنامج /لوريال اليونسكو/ جاء في إطار الجهود المشتركة والتعاون والشراكة بين كل من كلية طب /وايل كورنيل/ في قطر ومنظمة اليونسكو، وذلك بهدف الاستفادة من إمكانات المنظمة الدولية في دعم وتعزيز القدرات الوطنية، وإعداد الكوادر القطرية القادرة على إدارة المشروعات التنموية في المرحلة المقبلة.

وأضافت: “نحن نشجع الجميع على التقديم لجوائز اليونسكو والمنظمات الإقليمية والدولية الأخرى من أجل إبراز ورفع اسم دولتنا الحبيبة قطر”.. مشيرة إلى أن جائزة /لوريال اليونسكو/ للنساء في مجال العلوم، تعد إحدى جوائز اليونسكو الهادفة إلى مكافأة المساهمات المتميزة لنساء عالمات يعملن في مجالات العلوم، وتُعد إحدى المبادرات المعترف بها عالمياً من أجل دعم وتشجيع خريجات العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات، وهي من البرامج القليلة المختارة في الشرق الأوسط التي ابتكرت منصة مهمة تساعد المرأة على النجاح وإبراز إنجازاتها في الميادين العلمية.

من جانبها، قالت الدكتورة آنا بوليني مديرة مكتب اليونسكو الإقليمي بالدوحة:” نهنئ الدكتورة إسراء يوسف مرعي بفوزها بجائزة برنامج الشرق الأوسط الإقليمي للمواهب الشابة من لوريال-اليونسكو لعام 2020م، وبصفتنا وكالة الأمم المتحدة الرائدة فيما يتعلق بالهدف الرابع للتنمية المستدامة فإننا ندعو إلى توفير تعليم جيد للجميع”.

وأشارت إلى أن التحدي الأكبر بالنسبة للنساء ليس السعي للحصول على التفوق في مجالات العلوم بقدر ما هو السعي للحصول على فرص متكافئة للقيادة والتطوير الوظيفي.. وقالت “إنه لأمر بالغ الأهمية إذا أردنا كمجتمع عالمي تحقيق كل ما وضعناه في خطة التنمية المستدامة بحلول العام 2030”.

ومن جهتها عبرت الدكتورة إسراء مرعي عن سعادتها بتحقيق هذه الجائزة.

وقالت :” أتوجه بجزيل الشكر والامتنان للجنة الوطنية القطرية للتربية والثقافة والعلوم، كما أشكر لوريال – اليونسكو لمنحي هذه الفرصة العظيمة من خلال مبادرة /من أجل المرأة في العلم/”.

وأضافت: “برنامج الشرق الأوسط الإقليمي للباحثات الصاعدات /من أجل المرأة في العلم/ مبادرة تهدف لدعم العالمات العربيات من دول مجلس التعاون الخليجي، والمساهمة في الارتقاء بالأبحاث العلمية، وإبراز دور المرأة العربية في تطور العلم، ومشاركتي في هذا البرنامج ستعطيني دفعة قوية للتطور والنمو، وستساعد في تعزيز بحثي، وستزيد من فرص تواصلي مع علماء وخبراء في هذا المجال لتطويره”.

وتركّز أبحاث الدكتورة إسراء مرعي على استخدام خلايا الدم البطانية الأولية لدراسة مرض السكري وأمراض القلب والأوعية الدموية، وإمكانية استعمال هذه الخلايا لترميم التلف في الأوعية الدموية بسبب قوتها التجديدية الفعالة ووظائفها الترميمية.

وتمنح جائزة /لوريال اليونسكو/ للنساء الباحثات اللائي يساهمن ويبرزن في مجال العلوم والتقدم العلمي بهدف التعريف بهن، وتعد الجوائز نتيجة للشراكة بين شركة مستحضرات التجميل الفرنسية “لوريال” ومنظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة (اليونسكو)، وقيمتها 100,000 دولار لكل فائزة، حيث يتم سنوياً اختيار خمس عالمات متميزات من مناطق مختلفة من العالم.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format