💰 Business

Qatari Diar achieves 13mn non-incident work hours in Lusail

«الديار» تنجز 13 مليون ساعة عمل دون حوادث في لوسيل

QNA/Doha

Qatari Diar has achieved 13mn non-incident work hours in Lusail, adding this new achievement to the city’s records.

This achievement is also part of the company’s continuous interest in the development of security and safety systems, in addition to promoting the internal work environment and internal work systems in the construction of the sustainable city of Lusail.

Qatari Diar took into consideration the highest standards of safety and security in the work environment in the city of Lusail in the areas of occupational health, labour camp care, workplace care and environmental protection.

In the area of security and safety, in addition to the achievement of 13mn non-incident work hours, the company conducts monthly forums and meetings with a focus on preventive measures and processes on an ongoing basis.

The company conducts also awareness campaigns for labour, internal companies and service providers to ensure continuous implementation of the highest security and safety standards in all locations within the city.

In the area of occupational health, the city’s heat stress management system has been adopted and developed since the end of 2015, contributing to the reduction of heat stress so far, in 2019, no single heat stress case was reported between contractors and developers in the Lusail project (only one case was in 2018).

As for the development of workers’ camps and housing, since 2016, Qatari Diar has developed labour-camp care standards that are mandatory for all workers in the Lusail Project.

These standards are based on the requirements of Qatar Labour Law, HSE requirements and other international standards.

With regard to the development of (work site facilities), it has been provided with first aid, medical facilities and site clinics for contractors, where an accredited medical staff is employed and regular medical emergency exercises are also conducted by contractors to improve response during emergencies.

The Director of Security and Safety at Qatari Diar Salem Rashid al-Kuwari, said that the company is committed to achieving the highest quality standards in the field of security, safety, quality of work environments and providing the best work environment for employment in Qatar, therefore, the company continuously monitors all service providers and companies operating in the city.

He pointed out that recording 13mn non-incident work hours and the development in camps, workers housing, occupational health and work sites within the city is a direct result of the administration’s keenness to apply the highest standards in line with international human rights standards and standards in security and safety, and a result of ongoing efforts and cooperation between Qatari Diar, companies, service providers and contractors working in Lusail.

حققت شركة الديار القطرية 13 مليون ساعة عمل من دون حوادث في إضافة جديدة لسجل مدينة لوسيل الحافل بالإنجازات. وقد راعت الشركة في تنفيذها الأعمال بمدينة لوسيل أعلى معايير الأمن والسلامة في بيئة العمل بمجالات: السلامة، والصحة المهنية، ورعاية معسكرات العمال، ورعاية مرافق مواقع العمل والمحافظة على البيئة. ففي مجال الأمن والسلامة، إضافة لتحقيق 13 مليون ساعة عمل دون حوادث، تقوم الشركة بإجراء منتديات ولقاءات شهرية، مع الحرص على التركيز على الإجراءات والعمليات الوقائية بصورة مستمرة، كما تقوم بحملات توعية مستمرة للعمالة وللشركات الداخلية ومزودي الخدمات للتأكد المستمر من تطبيق أعلى معايير الأمن والسلامة في جميع المواقع داخل المدينة.

في مجال الصحة المهنية، فقد تم اعتماد نظام إدارة الإجهاد الحراري التي طبّقته المدينة وتطوره منذ نهاية عام 2015، مما ساهم في انخفاض حالات الإجهاد حتى الآن؛ ففي عام 2019، لم يتم الإبلاغ عن أية حالة إجهاد حراري واحدة بين المقاولين والمطورين في مشروع لوسيل. الجدير بالذكر هنا أنه كانت هناك حالة واحدة فقط في عام 2018.

معايير

أما بالنسبة لتطوير معسكرات وسكن العمال؛ فمنذ عام 2016، وضعت الشركة معايير رعاية معسكرات العمل التي أصبحت إلزامية لجميع العمال في مشروع لوسيل. وتستند هذه المعايير إلى متطلبات قانون العمل القطري، ومتطلبات الصحة والسلامة والبيئة وغيرها من المعايير الدولية.

وتقوم الشركة بعمليات التفتيش بصورة مستمرة، فقد تم تفتيش 13 مخيماً للعمالة الرئيسية في جميع الجوانب المتعلقة بالصحة والنظافة والرعاية الاجتماعية. وقد حققت نسبة الالتزام بهذه المعايير ارتفاعاً ملحوظاً، مع تحسّن كبير في ظروف المعيشة. كما تم تحويل عمليات الطبخ الشخصية في المخيمات بالكامل إلى خدمات توريد الطعام من طرف ثالث (مزودي الخدمات وموردي الأغذية المعتمدين)، لتحسين سلامة ونظافة الأغذية والتأكد من حصول العمالة على خدمات التغذية المناسبة في معسكرات وسكن العمال، وكذلك في مواقع العمل.

كما تم إغلاق جميع المعسكرات وسكن العمال المتواجدة في المزارع والمعسكرات القديمة ونقلها إلى معسكرات جديدة أو إلى مدينة بروة العمالية. بالإضافة لتحسين الأمية الحاسوبية للعمال من خلال مشروع التواصل الأفضل المشترك مع وزارة المواصلات والاتصالات؛ مما أدى إلى تحسّن كبير في الظروف المعيشة والرعاية الطبية والمرافق الترفيهية لكل العمالة في مدينة لوسيل.

تطوير

وفيما يتعلق بتطوير «مرافق مواقع العمل»؛ فقد تم تزويدها بالإسعافات الأولية والمنشآت الطبية وعيادات المواقع للمقاولين المرخصة من المجلس الأعلى للصحة، والتي يعمل فيها كادر طبي معتمد. كما يتم إجراء تدريبات للطوارئ الطبية بانتظام من قِبل المقاولين لتحسين الاستجابة أثناء حالات الطوارئ.

أما في مجال الحفاظ على البيئة فيتم بصورة دائمة التأكد من جميع معايير الحفاظ على البيئة شهرياً، وذلك ما يجعل مدينة لوسيل دائماً في صدارة أي تقييم بيئي يتم داخل الدولة في تقييمات وزارة البلدية والبيئة أو من جهات التفتيش الخارجية.

وقد صرّح السيد سالم راشد الكواري، مدير الأمن والسلامة في الشركة، بأن «شركة الديار القطرية تضع نصب أعينها تحقيق أعلى معايير الجودة في مجال الأمن والسلامة وجودة بيئات العمل وتوفير أفضل مناخ عمل للعمالة في قطر؛ لذلك نقوم في الشركة بصورة مستمرة بالمتابعة مع جميع مزودي الخدمة والشركات العاملة في المدينة».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X