Technology

Aman Center launches app helping children report abuse

“أمان” يدشن تطبيق الجوال “ساعدني” للأطفال

Doha: Protection and Social Rehabilitation Center (AMAN) launched yesterday an application that will be the first e-service enabling children to call for help on mobile if they are harmed in anyway.

The launch of the application was in conjunction with the celebration of the International Child Helpline Day, which is celebrated on May 17 of each year. The application can be accessed through mobile and smart devices to help children, and provide them with the necessary protection to enable reporting of abuse or violence. Child can call for help through writing as well as through a recorded voice message. They can also document the abuse with images. The service can be easily downloaded through mobile stores and smartphones’ virtual application stores.

CEO of Qatar Foundation for Social Work (QFSW) Amal Al Mannai, said that this initiative is in line with the existing legislation in Qatar and the relevant general principles and guidelines in addition to the international conventions ratified by the State. She mentioned in particular the convention on the Rights of the Child, which Qatar joined in 1995 and said that it details the establishment of safe and declared mechanisms to ensure confidentiality and easy recourse, to enable children to report violence through free telephone lines available throughout the day, and other information and communication technology.

دشن مركز الحماية والتأهيل الاجتماعي “أمان” تطبيق “ساعدني” كأول خدمة إلكترونية للأطفال تمكنهم من طلب المساعدة عبر الجوّال عند تعرضهم للأذى، ويأتي الإعلان عن هذا التطبيق بمناسبة اليوم العالمي لخطوط مساندة الطفل، بحضور ممثلي عدة جهات معنية بالطفل، وقد تم تخصيص جناح تعريفي للخدمة، لمدة ثلاثة أيام، تتزامن مع عطلة نهاية الأسبوع في مجمع طوار مول، الذي يتميز بأنه يضم أكبر ملعب قفز في الشرق الأوسط، مما يعد بيئة جاذبة للأطفال.

وقالت آمال المناعي – الرئيس التنفيذي للمؤسسة القطرية للعمل الاجتماعي، إن إطلاق تطبيق “ساعدني” يتفق مع مضمون التشريعات السارية بدولة قطر، وكذلك المبادئ والتوجيهات العامة ذات الصلة بالإضافة إلى المواثيق والاتفاقيات الدولية.

وأضافت، هذه المبادرات تحقق رؤية ورسالة المؤسسة ومراكزها من خلال تفعيل هدفها الاستراتيجي، في مجال التوعية والتثقيف للفئات المستهدفة وأخصها الطفل، وتوفير الحماية والتأهيل اللازمين له، ويتفق ذلك مع الخدمة المميزة التي يوفرها تطبيق “ساعدني” الذي يطلقه مركز أمان.

ومن جانبه أكد منصور السعدي – المدير التنفيذي لمركز أمان حرص المركز على تقديم مبادرات تخدم قضايا الطفل، مضيفا “ومسمى تطبيق “ساعدني” يعبر عن معناه، في تقديم المساعدة للطفل باعتباره أولوية، فأطفال اليوم يمثلون المستقبل المشرق، ولابد من حمايتهم من أي خطر قد يتعرضون له ، وهذا التطبيق يعد الأول من نوعه في قطر ، ومن التطبيقات النادرة على المستوى الإقليمي.

وعن المشاريع القادمة لمركز أمان خاصة بالطفل، أشار السعدي إلى إطلاق أمان تطبيقات أخرى مميزة قريبا، سعياً منه إلى المساهمة في تعزيز الحماية لدى الطفل، وتثقيفه وتوعيته وإكسابه مهارات الدفاع عن نفسه، ومن أهم المبادرات القادمة تطبيق “مستشار أمان” ، وألعاب المولات مثل لعبة روبوت أمان.

ومن جانبها قالت الاستاذة عائشة السليطي – رئيس قسم نظم المعلومات بالمركز: ” لقد حرصنا بجهودنا الداخلية بمركز أمان على تجهيز كافة احتياجات تطبيق “ساعدني” بحيث يكون ملائما ومتناسبا مع الطفل من حيث الشكل والمضمون أيضا، فمن خلال هذه الخدمة سيتمكن الطفل من الإبلاغ عن أي مشكلة قد يتعرض لها، بالإضافة لتحديد موقعه، في التطبيق مما يسهل الوصول للطفل في حالات الطوارئ”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X