💉 Health😎 LifeStyle

Tips for Safe E-scooter Use in Qatar

اجراءات السلامة عند استخدام السكوتر الكهربائي في قطر

QNA

Doha: The Hamad Injury Prevention Program HIPP, Hamad Trauma Center (HTC) of Hamad Medical Corporation (HMC) is advising families and residents to practice proven safe e-scooter use specially in Ramadan in Qatar.

Globally, e-scooters are a new and trendy means of personal transportation potentially improving micromobility for many road users. Recently, there are even e-scooter rideshare options available here in Doha. User convenience, environmental concerns and even transportation costs have all been cited as rationale for their increasing use. While it seems inevitable that the number of scooter users and scooters will increase, what the general public does not know is the great risks they face when using them and what are the proven means of increasing one’s safety when using one.

E-scooters have been introduced and widely used in many cities and towns across the globe, unfortunately there is a pattern that has been repeated in almost all these locations. E-scooters have been banned or heavily regulated only after fatalities or severe disabling injuries from multiple e-scooter crashes.

“HIPP hopes that we can implement and enforce proven regulations that improve the safe use of e-scooters and that Qatar does not have to suffer more fatalities or injuries. Let us not only embrace the new trends for micromobility in Qatar; let us also implement the best practices for e-scooter safety before we have to react to more deaths or severe injuries from unsafe e-scooter use,” said Dr. Rafael Consunji, Director of HIPP.

The Hamad Trauma Center has already seen victims with severe e-scooter injuries and there have been reports of many minor to moderate e-scooter injuries needing care at the various emergency rooms in Qatar. The Hamad Injury Prevention Program HIPP does not want it to be inevitable that e-scooters will be the cause of more severe injuries or deaths here in Qatar especially during Ramadan where kids and other users will ride them mostly at night, therefore they are sharing the best practice for the use and regulation of e-scooters.

It added that Children below the age of 12 years should not be allowed to use e-scooters. New users should practice on a smooth surface in an area specifically designated for e-scooters before going out on the road. Only 1 user can/should safely use an e-scooter. Carefully inspect and test the e-scooter before using it for the 1st time to better understand the specifications, features and capabilities of the machine you will be using. All users of e-scooters must wear a helmet on every ride.

The HIPP’s recommendation to prevent e-scooter injuries includes e-scooters should be banned from roads with speed limits greater than 50 kph. Significantly more vulnerable road users, like e-scooter users, cyclists and pedestrians, are killed in crashes with vehicles travelling more than 50 kph; Speed limits for e-scooters, ranging from 10-20 kph, must be introduced and enforced in in order to reduce the number of crashes, depending on the environment and road user mix. E-scooter speeding has been identified as a cause of almost 40% of crashes; speed limits will reduce the number of crashes that happen; E-scooter drivers must not use their mobile phones for calls or texting, as this behavior has been associated with e-scooter fatalities from crashes; and E-scooters should only drive on the roads or designated lanes, behaving like a bicycle, not on the sidewalks or crosswalks.

The top causes of e-scooter crashes were speed, losing control of the scooter, and hitting a pothole or a stationary object such as a pole. These can be addressed with speed limits, restricting distracted or impaired driving and designated e-scooter lanes.

In the US, from 2014-2018, with the introduction of ride sharing e-scooter options; there was a 222% increase in e-scooter injuries reported. It is estimated that there were over 50,000 e-scooter injuries per year in the US last year.

Globally, more e-scooter users are injured than cyclists. One-half of all e-scooter injuries happen on the user’s 1st ride. Do a quick test run in a safe environment close by before heading out of the area for the 1st time or on a new or unfamiliar machine. All e-scooter users must also wear protective eyewear goggles, closed shoes, elbow/knee pads, and gloves on every ride. E-scooter users must turn on their lights and wear hi-visibility or reflective clothing on every ride, regardless if it is day or night. 

قنا

الدوحة: دعا مركز حمد للوقاية من الإصابات، التابع لمركز حمد لإصابات الحوادث بمؤسسة حمد الطبية، جميع الأسر وأفراد المجتمع في دولة قطر للحرص الى اتباع إجراءات الأمن والسلامة عند استخدام (السكوتر) الكهربائي وخاصة في شهر رمضان.

وتأتي هذه الدعوة بعد أن استقبل مركز حمد لإصابات الحوادث بالفعل حالات لأشخاص تعرضوا لإصابات خطيرة نتيجة حوادث السكوتر الكهربائي، كما كانت هناك العديد من حالات الإصابات الطفيفة إلى المتوسطة والتي تطلبت الرعاية في أقسام الطوارئ المختلفة.

ويهدف المركز، من خلال إصدار هذه التوصيات حول أفضل الممارسات لاستخدام أجهزة السكوتر الكهربائي، إلى التعريف بكيفية الوقاية من إصابات حوادثها والمساهمة في الحد من الإصابات والوفيات الناتجة عنها وخاصة خلال شهر رمضان الذي يشهد تزايد استخدام هذه الأجهزة من الأطفال والبالغين وخاصة خلال الفترات المسائية.

وبخصوص ذلك، قال الدكتور رفائيل كونسونجي، مدير مركز حمد للوقاية من الإصابات، إنه يتعين تطبيق بعض الضوابط التي أثبتت فعاليتها في تحسين مستوى الأمن والسلامة عند استخدام مركبات السكوتر الكهربائية للحد من معدلات الإصابات والوفيات الناتجة عن حوادث هذه المركبات من خلال توخي أفضل ممارسات الأمن والسلامة لمستخدمي هذه الاجهزة للحد من الحوادث وما ينتج عنها من حالات إصابات شديدة أو وفيات بسبب الاستخدام غير الآمن لها.

ويوصى مركز حمد للوقاية من الإصابات بضرورة الالتزام باتباع إرشادات السلامة لراكبي السكوتر الكهربائي حيث يجب عدم السماح للأطفال دون عمر 12 عاما باستخدامه، كما يجب على المستخدمين الجدد التدرب على استخدامه على سطح معبد في منطقة مخصصة لذلك قبل الخروج لاستخدام السكوتر على الطريق، مثلما يسمح بقيام مستخدم واحد فقط بقيادة السكوتر الكهربائي دون وجود أي راكب آخر حفاظا على أمنه وسلامته.

ووفقا للمركز، فإن أهم أسباب حوادث السكوتر الكهربائي تتضمن السرعة الزائدة، وفقدان التحكم في السكوتر، والاصطدام بحفرة في الطريق أو بجسم ثابت مثل الأعمدة حيث يمكن معالجة هذه الأسباب من خلال تحديد سرعة قيادة السكوتر الكهربائي والحد من أسباب تشتيت الانتباه أثناء القيادة واستخدام الممرات المخصصة للسكوتر الكهربائي.

وينوه مركز حمد للوقاية من الإصابات بضرورة حظر سير السكوتر الكهربائي في الطرق التي يزيد حد السرعة المسموح فيها عن 50 كيلومترا في الساعة، حيث يعد مستخدمو السكوتر الكهربائي وراكبو الدراجات الهوائية والمشاة أكثر عرضة لخطر الوفاة في حالات حوادث السير مع المركبات التي تسير بسرعات أكبر من 50 كيلومترا في ساعة، إلى جانب تطبيق حدود للسرعة المسموح بها للسكوتر الكهربائي بحيث تتراوح بين 10 و 20 كيلومترا في الساعة بناء على طبيعة الطريق والفئات المستخدمة له، إذ تعتبر السرعة الزائدة للسكوتر الكهربائي سببا لما يقارب 40% من الحوادث التي يتعرض لها مستخدمو هذه المركبات.

كما أنه من المهم عدم استخدام الهواتف المحمولة لإجراء مكالمات أو إرسال رسائل نصية أو استخدام سماعات الأذن أثناء القيادة، مما يشتت الانتباه لأن هذا السلوك مرتبط بحوادث تسببت في حالات وفيات، وفضلا عن ذلك يجب أن تسير مركبات السكوتر الكهربائية فقط على الطرق أو الممرات المخصصة لها مثل الدراجات الهوائية، وليس على مناطق عبور المشاة وأرصفة المشاة.

جدير بالذكر أنه مع استحداث خيارات استئجار مركبات السكوتر الكهربائي، شهدت الولايات المتحدة خلال الفترة من 2014 إلى 2018 زيادة بمعدل 222% في الإصابات الناتجة عن حوادث السكوتر الكهربائي. وتشير التقديرات إلى وقوع أكثر من 50 ألف إصابة نتيجة حوادث السكوتر الكهربائي في الولايات المتحدة خلال العام الماضي.

وعلى مستوى العالم، يفوق عدد الإصابات بين مستخدمي السكوتر الكهربائي عدد الإصابات بين مستخدمي الدراجات الهوائية. ويتعرض أكثر من ثلث ضحايا حوادث السكوتر الكهربائي لإصابات الرأس، علما بأنهم جميع هؤلاء المصابين تقريبا لم يكونوا يرتدون خوذة الرأس عند وقوع الحادث في حين تتضمن أكثر الإصابات الناجمة عن حوادث السكوتر الكهربائي إصابات بالذراعين أو الساقين أو مناطق متعددة بالجسم. ويمكن أن يسهم استخدام الملابس التي توفر تغطية كاملة للجسم في الوقاية من الكسور والسحجات والكدمات المتعددة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format