🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

Pfizer confirms fake versions of vaccine in two countries

فايزر تحذر من الجرعات المزيفة للقاحها وتحدد دولتين

BBC

US pharmaceutical company Pfizer says it has identified counterfeit versions of its coronavirus vaccine in Mexico and Poland.

The doses were seized by authorities in the two countries and confirmed by tests to be fake.

In Mexico, they had false labels, while the substance in Poland was believed to be anti-wrinkle treatment, Pfizer said.

The World Health Organization (WHO) has warned that fake vaccines “pose a serious risk to global public health”.

It has called for them to be identified and removed from circulation.

Poland’s health minister on Wednesday stressed that the risk of counterfeit doses appearing in official circulation was “practically non-existent”.

What do we know about the fake doses?

The counterfeit doses were seized by authorities in separate investigations in the two countries.

About 80 people at a clinic in Mexico received a fake version of the drug, which appeared to have been physically harmless but offered no protection against coronavirus, according to the Wall Street Journal (WSJ).

Mexico’s government spokesman on Covid-19, Hugo Lopez-Gatell, said the fake vaccines had been detected by cyber police after being offered on social networks for up to $2,500 (£1,800) a shot. Several people have been arrested.

Polish authorities said no one had received counterfeit doses seized at a man’s apartment.

Lev Kubiak, Pfizer’s head of global security, said the global demand for the vaccine and shortfall in supply had led to the scam.

“We have a very limited supply, a supply that will increase as we ramp up and other companies enter the vaccine space. In the interim, there is a perfect opportunity for criminals,” he told the WSJ.

The US Department of Justice told ABC News it was aware of the counterfeit vaccines identified in Mexico and Poland, and would support local authorities and Pfizer “as needed”.

Researchers told the BBC in March that they had seen a “sharp increase” in vaccine-related darknet adverts, with Covid-19 vaccines, vaccine passports and faked negative test papers being sold.

وكالات

حذرت شركة فايزر الأمريكية من انتشار جرعات مزيّفة من لقاحها ضدّ كوفيد-19 الذي تنتجه بالتعاون مع المختبر الألماني، بيونتك، وقالت إنها حددت وجودها في كل من المكسيك وبولندا.

وحذرت فايزر المستهلك من شراء أي لقاح عبر الإنترنت وقالت في بيان إن المرضى لا يجب أن يحاولوا شراء اللقاح عبر الإنترنت إذ لا لقاحَ شرعياً يباع عبر الشبكة، واللقاحات المرخصة والمضمونة موجودة فقط في مراكز التطعيم والمراكز الطبية الأخرى.

ونقلت شبكة “آي بي سي” الأميركية عن متحدث باسم الشركة قوله إن الإدارة تنسق مع السلطات المحلية في بولندا من أجل وضع حدّ لعميات تقليد البضائع.

وفيما أوضحت السلطات في أوروبا الشرقية وأمريكا اللاتينية أنها على علم بالإنتاج المزيّف، قالتا إنهما تتابعان “مراقبة سلاسل الإنتاج الأمريكية” عن كثب، وإنهما على اتصال دائم بفايزر.

ولا يخفي المتحدث باسم فايرز – بحسب موقع يورونيوز – أن التجارة عبر الإنترنت قد تسهل من عمليات التزوير حول العالم.

وحسب المتحدث، أغلقت السلطات الأمريكية في الفترة الأخيرة ثمانية مواقع تقدم نفسها على أنها تبيع أدوية وعقارات بينها لقاحات ضدّ كوفيد-19، ولكنها في الواقع تحصد معلومات المستخدمين لممارسة الاحتيال، إذ كان بعضها يطلب 500 دولار أمريكي كوديعة من أجل تأمين اللقاح.

وهذه ليست المرة الأولى التي تنتشر فيها تقارير عن تزوير لقاحات مخصصة لكورونا على المستوى الدولي.

ففي فبراير حذّر وزير الصحة المكسيكي نويفو ليون من اللقاحات المزورة بعدما كشفت تقارير عن دفع 80 شخصاً مئات الدولارات للحصول على لقاحات مزيّفة. في ذلك الوقت لم تعرف على ماذا كانت تحتوي تلك الجرعات، وقالت السلطات المكسيكية إنها قد تكون من المياه أو من مواد أخرى أكثر خطورة.

وفي مارس حذرت منظمة الصحة العالمية من انتشار لقاحات أخرى مزيّفة أيضاً في المكسيك، وقال مسؤولون في المنظمة توزع خارج البرامج التي حددتها الدولة وآلية كوفاكس الأممية، مشيرين إلى أن اللقاحات المزيفة لن تستأصل من الأسواق بين ليلة وضحاها.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format