📚Education

WCM-Q Concludes Future Doctors Program in Qatar

وايل كورنيل تختتم برنامج أطباء المستقبل في قطر

QNA

Doha: Weill Cornell Medicine-Qatar concluded the future doctors in Qatar program for high school students through video conference technology.

The program, which runs from October to March of each year, includes intensive lessons in physics, biology, research skills and English for academic purposes to inspire students to study medicine at Weill Cornell Medicine – Qatar.

After successfully completing the program requirements, certificates were presented during an online meeting to participating students from grades 10, 11 and 12 in public and private schools.

The ambitious program, which was launched in 2015, is aimed primarily at attracting Qatari students, as educational counselors in Qatari schools nominate a group of students who have excelled in science and mathematics to join the program. The students must have a sufficient knowledge of the English language and demonstrate a keen interest in the study and profession of medicine. The program units in Qatar are offered alongside the usual curriculum in the schools of the participating students, and are adapted in line with the timetables and academic requirements of each individual student.

The Associate Dean for Premedical Education and Professor of Chemistry at Weill Cornell Medicine-Qatar Dr. James Roach explained that the program has achieved the desired goal of attracting students aspiring to study medicine, noting that most of the Qatari students currently studying in the foundation and premedical program are graduates of this program.

He pointed out that the benefits of this program far exceed the limits of attracting students, as it introduces the participating students to the college, its facilities, lecturers and staff before registering to join it. This facilitates the transition from high school to university level, and no less than that, the importance of its modules preparing students better for the colleges curriculum with strict academic standards.

قنا

الدوحة: اختتمت وايل كورنيل للطب – قطر، برنامج /أطباء المستقبل في قطر/ الذي نظمه مكتب التواصل الطلابي والتطوير التعليمي لطلبة المدارس الثانوية عبر تقنية الاتصال المرئي.

ويشمل البرنامج، الممتد من شهر أكتوبر إلى شهر مارس من كل عام، دروساً مكثّفة في علوم الفيزياء وعلم الأحياء ومهارات البحوث واللغة الإنجليزية للأغراض الأكاديمية لإلهام الطلاب لدراسة الطب في وايل كورنيل للطب – قطر.

وبعد استكمال متطلبات البرنامج بنجاح، قُدّمت شهادات الإنجاز خلال لقاء عُقد عبر الإنترنت إلى الطلاب المشاركين من الصفوف العاشر والحادي عشر والثاني عشر في مدارس حكومية وخاصة.

والبرنامج الطموح الذي انطلق عام 2015، موجّه في الأساس لاستقطاب الطلاب القطريين، حيث يرشّح المرشدون التربويون في المدارس القطرية نخبة من الطلاب المتفوقين في مواد العلوم والرياضيات للالتحاق بالبرنامج. ويجب أن يكون الطلاب ملمّين إلماماً كافياً باللغة الإنجليزية ويُظهرون شغفاً واهتماماً شديدين بدراسة ومهنة الطب. وتُطرح وحدات برنامج أطباء المستقبل في قطر جنباً إلى جنب مع منهج الدراسة المعتاد بمدارس الطلاب المشاركين، وتتم مواءمته بما يتناسب مع الجداول الزمنية والمتطلبات الأكاديمية لكل طالب على حدة.

وأوضح الدكتور جيمس روتش، العميد المشارك لتعليم ما قبل الطب وأستاذ الكيمياء في وايل كورنيل للطب ـ قطر والذي درّس العلوم الفيزيائية في هذا البرنامج، أن برنامج أطباء المستقبل في قطر حقق الهدف المنشود منه في استقطاب الطلاب الطامحين لدراسة الطب، مشيرا إلى أن أغلب الطلاب القطريين الدارسين حالياً في البرنامج التأسيسي وبرنامج ما قبل الطب من خريجي هذا البرنامج.

وأشار إلى أن فوائد هذا البرنامج تفوق بكثير حدود استقطاب الطلاب، إذ يعرّف الطلاب المشاركين بالكلية ومرافقها ومحاضريها وموظفيها قبل التسجيل للالتحاق بها. مما ييسّر الانتقال من المرحلة الثانوية إلى المرحلة الجامعية، ولا يقلّ عن ذلك، أهمية أن وحداته الدراسية تُعِدّ الطلاب بشكل أفضل لمنهج الكلية ذي المعايير الأكاديمية الصارمة.

من جانبه، قال الدكتور رشيد بن دريس العميد المشارك لشؤون البرنامج التأسيسي والتواصل الطلابي وبرامج تطوير التعليم بوايل كورنيل للطب – قطر، والأستاذ المشارك للغة الإنجليزية: “طوال الأعوام القليلة الماضية نجح برنامج /أطباء المستقبل في قطر/ نجاحاً باهراً في استقطاب طلاب قطريين للتقدّم للالتحاق للكلية”.. مشيرا إلى أنه سبق لعدد كبير من طلابنا القطريين الملتحقين حالياً بالبرنامج التأسيسي أو برنامج الطب أن اجتازوا برنامج /أطباء المستقبل في قطر/. “وهذا شاهد على أهمية البرنامج، كأحد برامج التواصل الطلابي لدينا، في استقطاب الطلاب القطريين لدراسة مهنة الطب لدينا”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format