💉 Health🦠Coronavirus

More Than 81٪ of People Over 60 Received at Least One Vaccine Dose

حصول أكثر من ٨١٪ من الأشخاص فوق ٦٠ عاما  على جرعة واحدة على الأقل من اللقاح

QNA

Doha: The Ministry of Public Health has announced a major milestone for the National COVID-19 Vaccination Program with more than 81 percent of people over 60 years of age having now received at least one vaccine dose since the start of the program.

“Reaching this milestone of four out of five people over 60 years of age – the most vulnerable members of our population – being vaccinated against COVID-19 is hugely encouraging. After an incredibly challenging year for people here in Qatar, and indeed around the world, the roll out of the vaccination program is enabling people to become protected from COVID-19 and significantly reduce their risk of sickness,” said Dr. Hanadi Al Hamad, National Health Strategy 2018-2022 Lead for Healthy Ageing.

While anyone can become infected with COVID-19, it is older people who are much more vulnerable to severe complications from the virus. This means that older people are more likely to require hospitalization, including admission to intensive care units for life-saving treatment, than the younger age groups.

“The good news is that the vaccines are highly effective at preventing severe sickness. Clinical trials have found that both the Pfizer and BioNTech and Moderna vaccines are around 95 percent effective at preventing symptomatic COVID-19 infection after two doses. While our own data here in Qatar shows that within the over 60s age group, non-vaccinated people are 40 times more likely to be admitted to ICU than those who are fully vaccinated,” added Dr. Al Hamad.

“I urge all elderly members of our population not yet vaccinated to book their appointment. The vaccines provide maximum protection around 14 days after the second dose, so I encourage people not to delay starting their vaccination process and get protected as soon as they can,” said Dr. Al Hamad.

People over 60 years of age can receive their vaccines at one of the 27 Primary Health Care Corporation (PHCC) health centers. Anyone over 60 years of age who has not yet been vaccinated and requires an appointment can call PHCC on 4027 7077. Hamad Medical Corporation’s Home Healthcare Service is also vaccinating housebound patients in the comfort and safety of their homes. Patients registered with HMC’s Home Healthcare Service can call the Hamad Home Healthcare Call Center on 4439 0111 for help and advice on home healthcare needs as well as the COVID-19 vaccination.

قنا

الدوحة: أعلنت وزارة الصحة العامة عن تحقيق إنجاز كبير في البرنامج الوطني للتطعيم ضد فيروس كورونا /كوفيد-19/ مع حصول أكثر من 81% من الأشخاص فوق 60 عاما على جرعة واحدة على الأقل من لقاح /كوفيد-19/ منذ بدء البرنامج وحتى الآن.

وقالت الدكتورة هنادي الحمد، قائد أولوية الشيخوخة الصحية في الاستراتيجية الوطنية للصحة 2018-2022 ، إن تحقيق الإنجاز المتمثل بحصول 4 من كل 5 أشخاص فوق عمر الستين عاما (وهم الفئة الأكثر عرضة لمخاطر هذا المرض) على لقاح /كوفيد-19/ يعتبر أمرا مشجعا للغاية خاصة بعد عام من التحديات للسكان في قطر والعالم، موضحة أن تطبيق برنامج التطعيم يحمي الأشخاص من الفيروس، ويقلل بشكل كبير من فرص تعرضهم لمخاطر هذا المرض.

وبينت أنه على الرغم من أن مرض /كوفيد-19/ قد يصيب أي شخص، إلا أن الأشخاص الأكبر سنا هم أكثر عرضة لمضاعفاته الشديدة، ما يعني أن هؤلاء قد يحتاجون للدخول إلى المستشفى ووحدات العناية المركزة لتلقي علاج ينقذ حياتهم بنسبة أكبر من المجموعات الأصغر سنا.

وذكرت الدكتورة هنادي أن التطعيمات غاية في الفعالية، وتمنع الإصابة الشديدة بالمرض حيث أظهرت التجارب الطبية أن كلا من لقاحي /فايز- بيونتيك/ و/موديرنا/ فعالان بنسبة 95% في الحد من أعراض العدوى بـ /كوفيد-19/ بعد الحصول على الجرعتين، لافتة إلى أن النتائج في دولة قطر تظهر أن المجموعة العمرية فوق 60 عاما التي لم تحصل على اللقاح هي أكثر عرضة بـ 40 مرة للإدخال إلى وحدات العناية المركزة مقارنة بالأشخاص الآخرين من نفس المجموعة العمرية الذين قد حصلوا على اللقاح.

ودعت جميع الأفراد من كبار السن في المجتمع الذين لم يحصلوا على التطعيم بعد إلى المبادرة بحجز موعد حيث توفر التطعيمات حماية قصوى بعد حوالي 14 يوما من أخذ الجرعة الثانية لذلك من المهم عدم تأجيل البدء بعملية التطعيم والحصول على الحماية في أقرب وقت ممكن، حيث يمكن للأشخاص في عمر 60 عاما فما فوق الحصول على اللقاح في أحد المراكز الـ 27 التابعة لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية، كما يمكن لأي شخص فوق هذا السن، لم يحصل على اللقاح حتى الآن ويرغب بأخذ موعد، الاتصال بمؤسسة الرعاية الصحية الأولية على الرقم 40277077.

كما تقدم خدمات الرعاية المنزلية بمؤسسة حمد الطبية التطعيم لمرضى الرعاية المنزلية في منازلهم لضمان أعلى سبل الراحة والسلامة لهم حيث يمكن للمرضى المسجلين بخدمة الرعاية المنزلية بمؤسسة حمد الطبية الاتصال على الرقم 44390111 للمساعدة والحصول على النصائح المتعلقة باحتياجاتهم من الرعاية المنزلية ولقاح /كوفيد-19/.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format