👮‍♂️ Government

QC provides safe drinking water in Palestine

قطر الخيرية توفر المياه الصالحة للشرب بفلسطين

Doha: Qatar Charity (QC) provided safe drinking water to 2,000 residents of Khan Yunis in the southern Gaza Strip, by digging a water well and installing a desalination plant in this area, in co-operation with the Palestinian Water Authority (PWA).

This comes within the framework of the co-operation agreement between Qatar Charity and PWA to implement the development projects that contribute to improving water and sanitation services in the Gaza Strip.

It is expected that Qatar Charity, during the coming period, will complete the projects that include rehabilitating and maintaining sewage pumping stations in the various governorates of the Gaza Strip.

The project of drilling a water well and installing a desalination plant will contribute to reducing the percentage of diseases and deaths caused by unsafe water in this region, in addition to raising awareness about health and personal hygiene, and limiting the spread of infectious diseases and deadly epidemics.

The project aims to improve the environmental situation and public safety, reduce displacement from drought-hit areas in search of water sources, and contribute to security and stability in the region.

The beneficiaries expressed their great happiness at the implementation of the project that will contribute to meeting their water needs.

الدوحة: وفرت قطر الخيرية المياه الصالحة للشرب لـ 2000 نسمة من سكان مدينة خانيونس جنوب قطاع غزة، تسهم في التخفيف من حدة شح المياه وتحقق الاستقرار لأهل المنطقة من خلال حفر بئر مياه وتركيب محطة تحلية في هذه المنطقة بالتعاون مع سلطة المياه الفلسطينية.

ويأتي ذلك في إطار اتفاقية التعاون مع سلطة المياه الفلسطينية لتنفيذ مشاريع تطويرية تساهم في تحسين مستوى خدمات المياه والصرف الصحي في قطاع غزة.

وينتظر أن تقوم قطر الخيرية خلال الفترة القادمة، باستكمال تنفيذ مشاريع صيانة وتأهيل محطات ضخ مياه الصرف الصحي في مختلف محافظات القطاع، وتعتبر هذه المحطات رئيسية في المدن، والقيام بعملية تأهيلها وصيانتها، يحد من مشكلات تدفق المياه العادمة، وتأثيرها على البنية المحيطة، وبالتالي تحسين الوضع البيئي والسلامة العامة.

خفض وفيات

ويسهم مشروع حفر بئر مياه وتركيب محطة تحلية في خفض نسبة الأمراض والوفيات الناتجة عن المياه غير الآمنة في هذه المنطقة، وذلك عن طريق توفير مصدر دائم للمياه الآمنة، بالإضافة إلى زيادة نسبة الوعي الصحي والنظافة الصحية الشخصية، وكذلك الحد من انتشار الأمراض المعدية والأوبئة الفتاكة الناتجة عن استهلاك المياه الملوثة.

كما يهدف إلى الحد من النزوح من مناطق الجفاف للبحث عن مصادر المياه، ويسهم في الأمن والاستقرار وتقوية الروابط الاجتماعية وتطور التنمية الاقتصادية وتحسن الإصحاح البيئي، فضلا عن تعزيز قدرات مصلحة مياه بلديات الساحل والبلديات المعنية في تنفيذ مهامها وضمان استمرارية تقديمها للخدمات.

توفير الاستقرار

وعبر المستفيدون من المشروع عن بالغ سعادتهم بتحققه، لما لذلك من أثر عميق في تخفيف حدة أزمة شح المياه التي يعانونها.

وقال عبد الحليم عبيد، وهو واحد من السكان المجاورين للبئر، إن حفر بئر المياه أعاد روح الحياة لمنطقتنا التي تعاني شحا ونقصا شديداً نتيجة عدم وجود خطوط إمداد، معبرا عن سعادته الشديدة بوصول المياه إلى صنابير مسكنه المتهالك.

وأشار عبيد إلى أن قلة ذات اليد كانت تقف حائلا بشكل دائم أمام التفكير بالانتقال من هذه المنطقة نتيجة شح المياه، وقال: “كنت دائم التفكير في الرحيل عن هذه المنطقة بسبب شح المياه، لكن الأمر الآن قد تغير بفعل جهود قطر الخيرية في توصيل المياه إلينا، وأصبحت أسرتنا وباقي أسر المنطقة أكثر استقرارا وأمناً”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format