💉 Health

HMC Launches New Parking System at its Doha Hospitals

حمد الطبية تطلق نظاما جديدا لمواقف السيارات في مستشفياتها

QNA

Doha: As part of its plan to ensure patients and visitors have safe and fast access to parking spots, Hamad Medical Corporation (HMC) will introduce a new parking system on its Hamad Bin Khalifa Medical City campus in Doha. The new policy means that from Thursday, April 1, 2021, patients and visitors will have access to three hours of free parking at all hospitals and facilities within Hamad Bin Khalifa Medical City.

HMCs Chief of Healthcare Facilities and Acting Chief of Business Services Hamad Al Khalifa said as the facilities and services offered by the HMC continue to grow, so does the need to ensure safe and convenient parking for patients and visitors.

“Qatars population has grown significantly in recent years and this is putting pressure on car parking spaces due to the increasing number of patients being treated at HMC. Additionally, we have opened four new hospitals on our Doha campus since 2016 and this has led to an increase in demand on parking spaces due to more services being operated,” Al Khalifa said.

“The introduction of a paid parking system at HMC will ensure that patients and visitors have access to adequate and convenient parking when and where they need it. Our research shows that most of hospital visits last less than three hours, so the vast majority of patients and visitors will not have to pay for parking the first three hours are free of charge.”

Al Khalifa said the new fees are set by the Ministry of Finance and are in line with other paid parking facilities in Qatar.

“One of our main focuses has been to increase capacity for both public and staff parking areas. Since 2016, we have added 35 percent more capacity to our public parking areas and by establishing clear separation between public and staff parking areas we are able to ensure sufficient parking capacity for patients and visitors,” added Al Khalifa.

After the first three hours, patients and visitors will be charged QR15 for one additional hour and then QR5 per hour thereafter. The maximum charge per day is QR70. Special exemptions will be given to patients undergoing chemotherapy and dialysis.

قنا

الدوحة: اطلقت مؤسسة حمد الطبية نظاما جديدا لمواقف السيارات في مستشفياتها بمدينة حمد بن خليفة الطبية، ليتيح للمرضى والزوار مواقف مجانية لسياراتهم لمدة 3 ساعات، حيث سيتم البدء في النظام الجديد اعتبارا من الأول من إبريل المقبل.

وقال السيد حمد آل خليفة رئيس تطوير المرافق الصحية ورئيس خدمات الأعمال بالوكالة بمؤسسة حمد الطبية، إنه مع النمو المتزايد في حجم عمليات وخدمات المؤسسة تزداد الحاجة للتأكد من توفير مواقف السيارات آمنة وسهلة المنال للمرضى والزوار، بالإضافة إلى أن التزايد الملحوظ في عدد سكان دولة قطر خلال السنوات القليلة الماضية وما واكبه من زيادة في أعداد المرضى واحتياجاتهم من مواقف السيارات مع افتتاح المؤسسة أربعة مستشفيات جديدة في مدينة حمد بن خليفة الطبية منذ العام 2016 وتوسيع نطاق خدمات الرعاية الصحية فيها، زاد من حدة الطلب على مواقف السيارات في هذه المستشفيات والمرافق.

وأوضح أن استحداث النظام الجديد مدفوع الرسوم لمواقف السيارات من شأنه أن يضمن للمرضى والزوار سهولة وسرعة الوصول إلى الرعاية الصحية التي يحتاجونها في الوقت المناسب، مشيرا إلى أن الدراسات التي أجرتها المؤسسة أظهرت أن زيارات المراجعين للمستشفيات في مجملها لا تتجاوز الثلاث ساعات، ونظرا لتوفير المواقف المجانية لمدة 3 ساعات فإنه لن يترتب على غالبية المرضى والزوار دفع أي رسوم لقاء استخدامهم لهذه المواقف.

ولفت إلى أن رسوم مواقف السيارات قد تم تحديدها من قبل وزارة المالية كسائر مواقف السيارات في مختلف المرافق في الدولة.

كما بين أن أهم النقاط التي تم التركيز عليها في النظام الجديد، زيادة الطاقة الاستيعابية لكل من المواقف المخصصة للمرضى والزوار والأخرى المخصصة لموظفي المؤسسة، فمنذ العام 2016 تمت زيادة الطاقة الاستيعابية للمواقف المخصصة للجمهور بواقع 35% مع الحفاظ على الفصل بين المواقف المخصصة للمرضى والزوار والأخرى المخصصة للموظفين وصولا إلى توفير عدد أكبر من المواقف للمرضى والزوار.

تجدر الإشارة إلى أنه بموجب النظام الجديد، يتعين على المرضى والزوار الذين تتجاوز مدة استخدام الموقف الثلاث ساعات المجانية، سيتعين عليهم دفع مبلغ 15 ريالا عن الساعة الإضافية الأولى ومبلغ 5 ريالات عن كل ساعة إضافية لاحقة بحيث لا تتجاوز الرسوم اليومية الواجبة الدفع مبلغ 70 ريالا، وسوف يتم إعفاء مرضى العلاج الكيماوي ومرضى غسيل الكلى من دفع هذه الرسوم.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format