🌍 World🦠Coronavirus

Vaccine-Accessibility Battle Heats Up between EU and Britain

معركة الحصول على اللقاحات تشتعل بين أوروبا وبريطانيا

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: The battle for obtaining quotas of CORONA vaccines continues in more than one place, as major countries move further to expand vaccination campaigns, with the United States vaccinating more than 130 million Americans and planning to reach 200 million before President Joe Biden’s 100-day term ends, while China has accelerated its campaign to an average of 5.5 million doses per day.

A British study revealed yesterday that a single dose of Pfizer’s vaccine against Covid-19 provides an immune response similar to that caused by the infection and can provide protection against new strains for people who have already been infected with the virus. In December, Britain decided to extend the period between the two vaccine doses in its vaccination programme to up to 12 weeks,

Officials say they are confident in their analysis that the first dose of Pfizer and AstraZeneca vaccines provide some protection. It was announced yesterday that 99 % of people have a strong immune response after a single dose of Pfizer-BioNTech vaccine. The study focused on the medical staff, especially women who received a single dose of Pfizer vaccine.

For his part, US President Joe Biden, yesterday, officially announced his new plan to confront the Coronavirus pandemic, by setting a new goal of distributing 200 million doses of the anti-Coronavirus vaccine by the 100th day since he took office, and his pledge came on day 65 since he took office. “I think we can do that,” he said at the first official White House press conference. “I have been elected to solve problems, on top of which is the Covid-19 pandemic,” he added.

Before taking office, Biden set a goal of vaccinating 100 million Americans during his first 100 days in office, which was achieved last week. According to the Centers for Disease Control and Prevention, 130 million doses of Coronavirus vaccine have been distributed since mid-December, 115 million of them during Biden’s tenure. Between 2 million and 3 million doses of the vaccine are currently administered daily.

In a related context, a research group from the Brookings Institution found that the United States could have avoided nearly 400,000 deaths if it had adopted a “more effective” health strategy. According to Al-Hurra, the research provides an early and broad start to what is likely to be an intensive effort in the coming years to assess the response to the worst epidemic of the century.

According to Andrew Atkinson, an economics professor at the University of California who co-authored the study, the number of deaths in the United States could have remained below 300,000 if the country had adopted the widespread wearing of protective masks and adopted social distancing since May. People becoming less cautious when the number of infections decreases, Atkinson believes led to a level of balance in daily deaths that has remained relatively narrow.

Atkinson predicted that the final death level in the United States would be around 670,000 as vaccines spread and the crisis declines, adding that “the result would have been much worse and could be as much as 1.27 million.”

* Export ban

The European Union on Wednesday tightened controls on the export of coronavirus vaccines from its territory to other countries, particularly the United Kingdom. Valdis Dombrovskis, Vice-President of the European Commission, said at a press conference that the European Union is facing a very serious epidemic situation,

It continues to export large quantities to countries that produce their own vaccines or make progress in vaccination campaigns. The current export supervision mechanism has been tightened to ensure the supply of the 27 EU member states. In contrast, the mechanism has angered the UK.

Dutch Prime Minister Mark Rutte said Brussels and London could reach an agreement as of Saturday. Ursula von der Leyen, president of the European Commission, also announced that AstraZeneca will not be able to export any of its covid-19 vaccine doses, manufactured on European soil, outside the bloc, before it receives all the delayed amounts of the vaccine. Von Der Leyen called on the company to make up for its delay and respect its contract with European member states, before exporting vaccines again.

China’s National Health Committee said yesterday that Beijing had given 91.35 million doses of Covid-19 vaccines to its citizens as of Thursday, March 25th, up from about 85.86 million by Wednesday. Reuters calculations based on official data showed an increase of about 5.5 million doses given on Thursday, a significant jump from the daily average of 2.6 million doses from March 21st to 23rd.

الشرق

الدوحة: لا تزال معارك الحصول على الحصص من لقاحات فيروس كورونا تتواصل في أكثر مكان، فيما تتحرك الدول الكبرى بخطوات اكبر لتوسيع نطاق حملات التطعيم، حيث تمكنت الولايات المتحدة من تطعيم أكثر من 130 مليون أمريكي وتخطط للوصول إلى 200 مليون قبل انتهاء فترة المائة يوم للرئيس جو بايدن، بينما سرعت الصين من حملتها لتصل إلى معدل 5.5 مليون جرعة يوميا.

وكشفت دراسة بريطانية، أمس، أن جرعة واحدة من لقاح فايزر المضاد لمرض كوفيد-19، توفر استجابة مناعية مماثلة لتلك الناتجة عن العدوى، ويمكن أن توفر حماية من السلالات الجديدة للأشخاص الذين سبق لهم الإصابة بالفيروس. وقررت بريطانيا في ديسمبر تمديد الفترة بين جرعتي اللقاح في برنامجها للتطعيم إلى ما يصل إلى 12 أسبوعا، حيث يقول مسؤولون إنهم واثقون في تحليلهم الذي خلص إلى أن الجرعة الأولى من لقاحي فايزر وأسترا زينيكا توفر بعض الحماية. وأعلنت أمس أن 99 بالمائة من الأشخاص تتولد لديهم استجابة مناعية قوية بعد جرعة واحدة من لقاح فايزر-بيونتيك. وركزت الدراسة على الأطقم الطبية خاصة النساء ممن تلقين جرعة واحدة من لقاح فايزر.

من جهته، أعلن الرئيس الأمريكي جو بايدن، أمس، بشكل رسمي خطته الجديدة لمواجهة جائحة كورونا، من خلال وضع هدف جديد يتمثل بإعطاء 200 مليون جرعة من اللقاح المضاد للفيروس بحلول اليوم 100 منذ توليه الرئاسة، وجاء تعهده في اليوم 65 منذ توليه منصبه. وقال في أول مؤتمر صحفي رسمي بالبيت الأبيض، “أعتقد أنه يمكننا القيام بذلك”. وأضاف “لقد انتخبتُ لحل المشاكل وعلى رأسها جائحة كوفيد – 19”. وقبل توليه منصبه، حدد بايدن هدفا بحقن 100 مليون أمريكي بجرعة لقاح خلال أول 100 يوم في المنصب، وتحقق هذا الهدف الأسبوع الماضي. ووفقا لمراكز مكافحة الأمراض والوقاية منها، فقد أعطيت 130 مليون جرعة من لقاحات كورونا منذ منتصف ديسمبر الماضي، 115 مليونا منها خلال ولاية بايدن. وتعطى حاليا ما بين مليونين و3 ملايين جرعة من اللقاح يوميا.

في سياق متصل، خلصت مجموعة من الأبحاث صدرت عن مؤسسة بروكينغز البحثية الأمريكية، إلى أن الولايات المتحدة كان بإمكانها تجنب نحو 400 ألف حالة وفاة في حال اعتمدت استراتيجية صحية “أكثر فعالية”. وذكرت قناة الحرة الأمريكية، أن هذه الأبحاث تقدم بداية مبكرة وواسعة لما من المرجح أن يكون جهدا مكثفا في السنوات المقبلة لتقييم الاستجابة لأسوأ وباء خلال القرن.

وبحسب أندرو أتكيسون أستاذ الاقتصاد في جامعة كاليفورنيا، المشارك في الدراسة، فإنه كان من الممكن أن يبقى عدد الوفيات في الولايات المتحدة أقل من 300 ألف شخص لو أن البلاد اعتمدت ارتداء الأقنعة الواقية بشكل واسع، واعتمدت التباعد الاجتماعي منذ مايو الماضي. ويعتقد أتكيسون، أن تخلي الناس عن حذرها حينما تتناقص أعداد الإصابات أدى إلى أن مستوى التوازن في الوفيات اليومية بقي في نطاق ضيق نسبيا. وتوقع أتكيسون أن يصل مستوى الوفيات النهائي في الولايات المتحدة إلى حوالي 670 ألفا مع انتشار اللقاحات وتراجع الأزمة، مضيفا إن “النتيجة لو لم يتم تطوير لقاح لكانت أسوأ بكثير وقد تصل إلى 1.27 مليون”.

* منع التصدير

من جهته شدد الاتحاد الأوروبي، الأربعاء الماضي، الرقابة على تصدير اللقاحات المضادة لفيروس كورونا من أراضيه إلى دول أخرى، ولا سيما المملكة المتحدة. وقال فالديس دومبروفسكيس نائب رئيس المفوضية الأوروبية في مؤتمر صحفي، إن الاتحاد الأوروبي يواجه وضعا وبائيا خطيرا جدا، بينما يستمر في تصدير كميات كبيرة إلى دول تنتج لقاحاتها الخاصة أو تسجل تقدما في حملات التطعيم. وتم تشديد الآلية الحالية للإشراف على الصادرات ضمانا لإمدادات الدول الـ27 الأعضاء في الاتحاد. في المقابل أثارت الآلية غضب المملكة المتحدة. وأعلن مارك روته رئيس الوزراء الهولندي، أن بروكسل ولندن يمكن أن تتوصلا اعتبارا من اليوم السبت إلى اتفاق بهذا الصدد. كما أعلنت أورسولا فون دير لاين رئيسة المفوضية الأوروبية، أن شركة أسترازينيكا لن تتمكن من تصدير أي من جرعات لقاحها المضاد لكوفيد – 19، المصنّعة على الأراضي الأوروبية إلى خارج التكتل، قبل أن يتسلم كامل الكميات المتأخرة من هذا اللقاح. ودعت فون دير لاين، الشركة أن تعوض عن تأخيرها وتحترم العقد الذي أبرمته مع الدول الأوروبية الأعضاء، قبل تصدير اللقاحات مرة أخرى.

وقالت لجنة الصحة الوطنية في الصين امس إن بكين أعطت 91.35 مليون جرعة من لقاحات كوفيد – 19 لمواطنيها حتى الخميس 25 مارس، ارتفاعا من حوالي 85.86 مليون بحلول الأربعاء. وأظهرت حسابات لرويترز تستند إلى بيانات رسمية زيادة تقارب 5.5 مليون جرعة أعطيت يوم الخميس، في قفزة كبيرة عن المتوسط اليومي البالغ 2.6 مليون جرعة خلال الفترة من 21 إلى 23 مارس.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format