📚Education

QU Ranked 26th in THE Emerging Economies Rankings

جامعة قطر تحتل المرتبة ٢٦ في تصنيف تايمز للتعليم العالي للاقتصادات الناشئة

QNA

Doha: Qatar University (QU) was ranked 26th overall in the Times Higher Education (THE) Emerging Economies University Rankings for 2021, entering the top 30 for the first time. A total of 606 universities from 48 from the emerging economies.

Among 55 Arab universities, QU is ranked third in the Arab world indicating its strength of excellence in the region. In the research component, which evaluates reputation survey, research income and productivity, the University comes in second. Qatar University continues to rank first in the international outlook category, which indicates QUs success in attracting students and faculty from around the world, a key component for any university looking to have global impact.

QU President Dr. Hassan Al Derham said that “the University is proud to place 26th in the THE Emerging Economies University Rankings for 2021. This achievement signifies the improvement of Qatars economic sector, which in turn has positively and noticeably impacted the education sector.”

He noted that the achievement highlighted the continuous progress of Qatar University both in its regional and international role and vision of being at the forefront of institutions through delivering academic excellence, impactful research and strong partnerships with industry.

“We will continue our focus and commitment to quality and excellence in academic and scientific research, as well as our constant pursuit of targeting national needs and meeting international standards of success,” he added.

For his part, Chief Knowledge Officer of THE, Phil Baty said that “Qatar Universitys strong march up the 2021 World University Rankings is echoed in the new Emerging Economies Rankings but the additional context and focus provided by the Emerging Economies Rankings allows us to see the full extent of the improvement. While QU moved up a band in the world rankings, among all the countries classified by the (London Stock Exchange) FTSE Group as emerging economies, including economic powerhouses like China, QU moved up 12 places into 26th.”

قنا

الدوحة: حققت جامعة قطر قفزة نوعية في تصنيفات مؤسسة /تايمز/ للتعليم العالي (THE) للاقتصاديات الناشئة لعام 2021، حيث احتلت المركز 26 من بين 606 جامعات من 48 دولة، ضمن دول الاقتصادات الناشئة.

ووفقا لهذا التصنيف الجديد، فقد دخلت جامعة قطر، ولأول مرة، ضمن قائمة أفضل 30 جامعة عالمية، بعد أن تقدمت 12 مركزا عن العام الماضي، مسجلة تحسنا قويا منذ عام 2017، عندما دخلت التصنيف لأول مرة، وحلت حينها بالمركز 75.

وتتميز تصنيفات مؤسسة تايمز للتعليم العالي (THE) بتركيزها على الجامعات التي تركز على التعليم، والبحث العلمي، وتبادل المعرفة وسمعتها العالمية.

ومن بين 55 جامعة عربية، تحتل جامعة قطر المرتبة الثالثة على مستوى العالم العربي، ما يدل على قوة تميزها في المنطقة.. كما تأتي في المرتبة الثانية ضمن فئة مؤشرات البحث العلمي الذي يقيم مسح السمعة ودخل البحث والإنتاجية.

ولا تزال جامعة قطر تحتل المرتبة الأولى ضمن فئة مؤشرات التوقعات الدولية، مما يشير إلى نجاحها في جذب الطلاب وأعضاء هيئة التدريس من جميع أنحاء العالم، وهو مكون رئيسي لأي جامعة تتطلع إلى إحداث تأثير عالمي.

و عبر الدكتور حسن الدرهم، رئيس جامعة قطر في تصريح بهذه المناسبة، عن الفخر بتحقيق المركز 26 ضمن تصنيفات مؤسسة /تايمز/ للتعليم العالي للاقتصادات الناشئة 2021.. وقال: “يشير هذا الإنجاز إلى تحسن القطاع الاقتصادي في دولة قطر الذي يؤثر، بدوره، بشكل إيجابي وملحوظ على قطاع التعليم، كما أنه يسلط الضوء على التطور المستمر لمكانة الجامعة على الصعيد الإقليمي والدولي”.

وأضاف أن هذا المركز المتقدم في التصنيف يشير إلى أن الجامعة تسير على الطريق الصحي لتحقيق رؤيتها في أن تكون في مقدمة المؤسسات الرائدة من خلال جودة التعليم، والبحث العلمي المتميز، والشراكات المتينة مع مؤسسات القطاع الصناعي.. مؤكدا مواصلة الالتزام بالجودة والامتياز على الصعيد الأكاديمي والبحث العلمي، وتلبية الاحتياجات المحلية، والسعي الدائم لتحقيق المعايير العالمية للنجاح.

من جانبه، قال السيد فيل باتي، كبير موظفي إدارة المعرفة في مؤسسة /تايمز/ للتعليم العالي (THE) “إن مسيرة جامعة قطر القوية في تصنيف الجامعات العالمية لعام 2021 لها صدى في تصنيفات الاقتصادات الناشئة الجديدة، إلا أن السياق والتركيز الإضافي الذي توفره تصنيفات الاقتصادات الناشئة يسمح لنا برؤية المدى الكامل للتحسن”.

وأوضح أن جامعة قطر صعدت 12 مركزا حتى وصلت إلى المركز 26 وذلك في نطاق التصنيف العالمي من بين كافة البلدان المصنفة من قبل بورصة /فايننشال تايمز/ في لندن على أنها ناشئة اقتصاديا.

وتابع : “النجاح مكفول، بالطبع، بعدد من العوامل وبعض التحركات الاستراتيجية الذكية، إلا أنه مكفول بشكل أساسي بالتحسن المستمر في أثر وتأثير البحث العلمي، الذي يحكم عليه من خلال تحليل ملايين الاقتباسات من الأوراق البحثية على مستوى العالم”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format