💉 Health🦠Coronavirus

More than 60% of People Over 70 Received at Least One Vaccine Dose

أكثر من ٦٠٪ ممن تزيد أعمارهم على ٧٠ عاما تلقوا جرعة واحدة على الأقل من اللقاح

QNA

Doha: HE Minister of Public Health Dr. Hanan Mohammed Al Kuwari called on elders and all those eligible at this time not to delay starting their COVID-19 vaccination process.

“I encourage our elders and all those eligible at this time not to delay starting their vaccination process. The sooner you start, the sooner you will be protected,” HE the Minister of Public Health said.

The Ministry of Public Health has announced that 61% of people over 70 years of age have received at least one COVID-19 vaccine dose since the start of Qatars National COVID-19 Vaccination Program.

Dr. Hanadi Al Hamad, National Health Strategy 2018-2022 Lead for Healthy Ageing, explained that older people are at increased risk from COVID-19. “It is incredibly pleasing to know that six out of ten people over 70 years of age have received at least one COVID-19 vaccine dose. Every day, more and more older people in Qatar are receiving their second vaccine dose and building their protection against COVID-19.”

The protective effects of one vaccine dose have been supported by a recent study in the United Kingdom which found the Pfizer and BioNTech vaccine to be very effective at preventing hospitalizations and ICU admission due toCOVID-19 in people over 80 years of age after one dose.

“People of all ages and health conditions can become infected with COVID-19, but since the start of the pandemic it has been clear that older people are more vulnerable to severe complications from the virus. This means that older people are more likely to require hospitalization, including admission to intensive care units for life-saving treatment, than the younger age groups,” said Dr. Al Hamad.

“In addition to elderly patients being vaccinated at health centers, more than 90% of elderly Hamad Medical Corporation inpatients have received their first vaccine dose and every day, our Home HealthCare Service teams are visiting elderly housebound patients in the comfort and safety of their homes to administer vaccines,” explained Dr. Al Hamad.

“More than 200 million vaccine doses have now been given to people across the world and the vaccine has displayed very high levels of safety and efficacy. People should not be worried about having the vaccine, they should only be worried about getting the virus,” added Dr. Al Hamad.

قنا

الدوحة: دعت سعادة الدكتورة حنان محمد الكواري وزير الصحة العامة، فئة كبار السن وجميع الأشخاص الذين يستوفون حالياً معايير الحصول على لقاح /كوفيد-19 / إلى عدم تأجيل البدء في عملية التطعيم.

وأكدت سعادتها على أنه كلما حصل الشخص على التطعيم مبكراً، تمكن من حماية نفسه ومجتمعه بشكل أكبر من خطر هذا المرض.

وقد أعلنت وزارة الصحة العامة، أن أكثر من 60 بالمئة من الأشخاص الذين تزيد أعمارهم عن 70 عاماً في دولة قطر قد تلقوا جرعة واحدة على الأقل من لقاح /كوفيد-19/ حتى الآن وذلك منذ بدء البرنامج الوطني للتطعيم ضد /كوفيد-19/ في دولة قطر.

بدورها أوضحت الدكتورة هنادي الحمد قائد برنامج الشيخوخة الصحية في الاستراتيجية الوطنية للصحة 2018-2022 أن كبار السن هم أكثر عرضة للمخاطر الصحية المرتبطة بفيروس كورونا (كوفيد-19).

وأشارت إلى أن ستة من كل عشرة أشخاص فوق عمر السبعين عاماً في دولة قطر قد تلقّوا جرعة واحدة على الأقل من اللقاح المضاد لكوفيد-19 حتى الآن، موضحة أنه يوماً بعد يوم يواصل المزيد من كبار السن في قطر تلقي جرعاتهم الثانية من اللقاح لحماية أنفسهم من المخاطر الصحية المرتبطة بكوفيد-19.

وتدعم دراسة حديثة أجريت في المملكة المتحدة التأثيرات الوقائية لتلقّي جرعة واحدة من لقاح كوفيد-19، حيث خلصت الدراسة إلى أن لقاح فايزر وبيونتيك فعّال للغاية بعد تلقي جرعة واحدة فقط منه في الوقاية من الدخول للمستشفى أو وحدات العناية المركزة نتيجة الإصابة بكوفيد-19 للأشخاص الذين تزيد أعمارهم عن 80 عاماً.

وأضافت الدكتورة هنادي الحمد، أنه يمكن القول بأن أي شخص معرض لخطر الإصابة بفيروس كورونا (كوفيد-19) بغض النظر عن عمره أو حالته الصحية، إلا أنه كان من الواضح منذ بداية هذه الجائحة أن كبار السن هم أكثر عرضة لخطر الإصابة بمضاعفات شديدة في حال الإصابة بالفيروس، وهو ما يعني أن كبار السن هم أكثر عرضة للحاجة إلى الدخول للمستشفى بما في ذلك الدخول لوحدات العناية المركزة لتلقي علاجات منقذة للحياة مقارنة بالفئات العمرية الأصغر.

جدير بالذكر أن معظم الأشخاص الذين تم تطعيمهم باللقاح المضاد لكوفيد-19 من فئة كبار السن في دولة قطر قد تلقّوا التطعيم في المراكز الصحية الـ 27 التابعة لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية.

وتواصل المؤسسة الاتصال بكبار السن مباشرة لتحديد مواعيد لهم للحصول على اللقاح، حيث يمكن لجميع المواطنين والمقيمين الذين تزيد أعمارهم عن 60 عاماً ولم يتم تطعيمهم حتى الآن المبادرة بالاتصال بمؤسسة الرعاية الصحية الأولية على الرقم 40277077 لحجز موعد للحصول على التطعيم.

وقالت الدكتورة هنادي الحمد إنه بالإضافة إلى تطعيم كبار السن في مراكز الرعاية الصحية الأولية، فقد تلقى أكثر من 90 بالمئة من كبار السن في وحدات المرضى الداخليين بمؤسسة حمد الطبية الجرعة الأولى من اللقاح، كما تواصل فرق خدمات الرعاية الصحية المنزلية بالمؤسسة كل يوم زيارة مرضى الرعاية المنزلية من كبار السن لتقديم التطعيم لهم في منازلهم حرصاً على راحتهم وسلامتهم.

وأشارت الدكتورة هنادي الحمد الى انه نظرا لتزايد عدد حالات الإصابة بكوفيد-19 في دولة قطر مؤخرا فإنه من المهم جداً تطعيم جميع الأشخاص الذين تزيد أعمارهم عن 60 عاماً في أسرع وقت ممكن.

وأوضحت انه تم حتى الآن إعطاء أكثر من 200 مليون جرعة من لقاح كوفيد-19 حول العالم، وقد أثبت اللقاح مستويات عالية من الأمان والفعالية ولا ينبغي على أفراد الجمهور القلق بشأن الحصول على لقاح كوفيد-19، بل يتوجب عليهم الحذر من خطر الإصابة بالفيروس.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format