💉 Health👮‍♂️ Government🦠Coronavirus

MOPH issues permission to use Moderna’s vaccine

وزارة الصحة العامة تصدر إذناً باستخدام لقاح موديرنا

QNA

Doha: The Ministry of Public Health (MOPH) has issued an emergency use authorization of Modernas COVID-19 vaccine, the second COVID-19 vaccine to be approved for use in the State of Qatar by the MOPH.

Modernas COVID-19 vaccine was approved after the MOPHs Department of Pharmacy and Pharmaceutical Control carried out an extensive review of the vaccine and assessed the results of clinical studies conducted on tens of thousands of volunteers.

The approval by MOPH follows similar authorization of Modernas vaccine by health agencies in the United States, Canada, the European Union, the United Kingdom and Switzerland.

Dr. Abdullatif Al Khal, Chair of the National Health Strategic Group on COVID-19 and Head of Infectious Diseases at Hamad Medical Corporation, said: “The comprehensive clinical trial process on Modernas COVID-19 vaccine has showed it is safe and highly effective. The authorization from MOPH means we can soon begin administering the Moderna vaccine along with the Pfizer and BioNTech vaccine as we expand our national vaccination program in Qatar.”

Dr. Al Khal said that with high demand for COVID-19 vaccines around the world, Qatar will now benefit from the availability of two vaccines. He said both vaccines have shown similarly high levels of safety and efficacy in trials and that people should not be concerned about which vaccine they are offered.

Meanwhile, Dr. Aisha Ibrahim Al Ansari, Director of Pharmacy and Drug Control, the Chair of the Vaccine Procurement Taskforce, Qatar said: “Qatars proactive approach to securing vaccine agreements has proved highly effective.”

“We were clear from the outset that we only wanted to administer an internationally approved, safe and effective vaccines for the people of Qatar. We will soon receive the first delivery of Moderna vaccines and while this will be a limited quantity initially, this is an encouraging development and we can expect regular, larger deliveries of both Moderna and Pfizer and BioNTech vaccines to arrive in Qatar in the next days and weeks,” she added. 

قنا

الدوحة: أصدرت وزارة الصحة العامة الإذن بالاستخدام الطارئ للقاح “كوفيد-19 ” المنتج من قِبل شركة موديرنا، وهو ثاني لقاح يُصرَّح باستخدامه من قِبل وزارة الصحة العامة في دولة قطر.

وقد تم اعتماد لقاح /كوفيد-19/ المنتج من قِبل شركة موديرنا بعد قيام إدارة الصيدلة والرقابة الدوائية بوزارة الصحة العامة بإجراء دراسة ومراجعة دقيقة ومكثفة للقاح وتقييم نتائج الدراسات السريرية التي أجريت على عشرات الآلاف من المتطوعين.

وتأتي موافقة وزارة الصحة العامة على استخدام لقاح كوفيد-19 من موديرنا في أعقاب موافقة هيئات صحية في العديد من دول العالم بما فيها الولايات المتحدة الأمريكية وكندا والاتحاد الأوروبي والمملكة المتحدة وسويسرا على استخدامه.

وفي هذا الصدد قال الدكتور عبد اللطيف الخال ، رئيس المجموعة الاستراتيجية الوطنية للتصدي لكوفيد-19 ورئيس قسم الأمراض المعدية بمؤسسة حمد الطبية، إن مراحل التجارب السريرية الشاملة التي أجريت على لقاح كوفيد-19 من شركة موديرنا أثبتت أن اللقاح آمن وفعال للغاية.

وأضاف قائلا في هذا السياق ” تعني موافقة وزارة الصحة العامة على اللقاح أنه سيكون بمقدورنا أن نبدأ قريباً باستخدام لقاح موديرنا إلى جانب لقاح فايزر وبيونتيك بالتزامن مع قيامنا بتوسيع برنامجنا الوطني للتطعيم في دولة قطر”.

وأوضح الدكتور الخال أنه ومع ما نشهده من ارتفاع الطلب على لقاحات كوفيد-19 في مختلف أنحاء العالم، إلا أنه بات بمقدورنا الآن في دولة قطر الاستفادة من توفر نوعين من لقاحات كوفيد-19 لدينا، مشيراً إلى أن كلا اللقاحين قد أظهرا مستويات متماثلة وعالية من الأمان والفعالية في التجارب، وأنه لا ينبغي على أفراد الجمهور القلق بشأن أي اللقاحين سيتم إعطاؤه لهم.

بدورها قالت الدكتورة عائشة إبراهيم الأنصاري ، مدير إدارة الصيدلة والرقابة الدوائية بوزارة الصحة العامة ورئيس فريق عمل مشتريات لقاح “كوفيد-19” بدولة قطر “ان النهج الاستباقي الذي اتبعته دولة قطر لتأمين الحصول على اللقاحات من خلال توقيع اتفاقيات مع أبرز الشركات المنتجة لها اثبت فعاليته العالية” ، مضيفة القول في هذا الصدد ” لقد أوضحنا منذ البداية أننا نرغب فقط في توفير اللقاحات الآمنة والفعالة والمعتمدة دولياً للسكان في دولة قطر. سنتسلم قريباً الشحنة الأولى من لقاحات كوفيد-19 من شركة موديرنا، وعلى الرغم من أن كمية هذه الشحنة ستكون محدودة في بادئ الأمر، إلا أن هذا يمثل تطوراً إيجابياً حيث إننا نتوقع أيضاً وصول شحنات أكبر بصورة منتظمة من شركة موديرنا وتحالف شركتي فايزر وبيونتيك على مدار الأيام والأسابيع المقبلة”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format