🩺 Health

Beware of this before bed, It could cause six diseases, including cancer

احذر هذا الأمر قبل النوم .. قد يصيبك بـ٦ أمراض بينها السرطان

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: A number of experts have warned of the negative impact of blue light from electronic devices such as smartphones, mobile devices and tablets in the evening, especially before bedtime, on human health.

Exposure to blue light before bed may be associated with sleep disorders, according to al-Jazeera Net, noting that this sleep disturbance due to the transmission of electronic devices to wavelengths that suggests that time is day, not night, according to Health Digest website report by Lana Barhom.

Some experts believe that exposure to blue light in the evening disrupts the sleep cycle and inhibits the secretion of melatonin, a natural hormone that affects the rhythm of the biological clock.

Researchers from Harvard University conducted an experiment in which they compared two groups, the first exposed to a blue light for 6.5 hours, and the second a green light during a similar period, and discovered that blue light inhibits melatonin secretion and affects sleep and waking twice.

Barhom explains that the sun is the main source of blue light, but the danger of blue light from modern devices, although it is less than the sun, the problem is that we spend a lot of time in front of modern devices.

Based on scientific data and research, according to Al JazeeraNet, the author reviewed the impact of blue light on human health and diseases that it may cause:

1. Myopia

Some evidence suggests, according to the International Journal of Ophthalmology, that short wavelengths of blue light can cause eye strain and myopia. So it’s important, the author said, to keep a close eye on children, to put blue light filters on computer and tablet screens, and to make sure all devices are turned off before going to sleep.

2- Some cancers

People who are exposed to high levels of blue light outside at night are 1.5 times more likely to develop breast cancer than those who are less exposed to light and twice as likely to develop prostate cancer, according to a 2018 study published in The Prospects for Environmental Health. A study published in 2020 in the journal Epidemology found a close relationship between night exposure to industrial lighting and colorectal cancer. The researchers examined data from 2,000 adults in Barcelona and Madrid, and confirmed that people most exposed to blue light had a 60% higher risk of colorectal cancer than the rest.

3- Weight gain

Some researchers believe that exposure to blue light indirectly leads to weight gain. Exposure to blue light is thought to affect parts of the brain that control appetite, and send signals to the body that stimulate more sugar consumption.

4- Depression

Since blue light affects sleep and waking up, it can lead to more serious depressive symptoms in individuals who are exposed to it during the night hours, such as night workers and others who frequently use screens during the evening hours.

5- Worsening eye strain in children and adults

Some children spend long hours using modern devices, making them vulnerable to negative effects on sleep, thinking, attention, vision and mental health.

According to the American Sleep Foundation, blue light from screens can delay the release of melatonin, raise alert levels and confuse the biological clock.

This problem affects adolescents in particular, as exposure to screens affects daily rhythm and leads them to stay awake late at night. Blue light also affects retinal health in children, due to a long focus on screens.

A study published in a medical journal specializing in pediatric ophthalmology has found that excessive sitting in front of screens can lead to eye strain, which includes heartburn and headaches.

6- Headaches and migraines

A research published in Brain confirms that blue light increases the likelihood of headaches and migraines in people with these conditions.

Researchers believe this has to do with specific neural pathways from the eyes to the brain, and blue light compared to other types of light may result in higher levels of pain, light sensitivity, dizziness and nausea.

الشرق

الدوحة: حذر عدد من الخبراء من التأثير السلبي للضوء الأزرق الصادر عن الأجهزة الإلكترونية كالهواتف الذكية والأجهزة المحمولة واللوحية في المساء خاصة قبل النوم، على صحة الإنسان.

ووفق تقرير لموقع “هيلث دايجست” للكاتبة لانا بارهوم فإن التعرض للضوء الأزرق قبل النوم، قد يرتبط باضطرابات في النوم، بحسب موقع الجزيرة نت مشيراً إلى أن هذا الاضطراب في النوم بسبب إرسال الأجهزة الإلكترونية أطوالاً موجية توهم العقل بأن الوقت نهار وليس ليلاً.

ويعتقد بعض الخبراء أن التعرض للضوء الأزرق في المساء يعرقل دورة النوم ويثبط إفراز الميلاتونين، وهو هرمون طبيعي يؤثر على إيقاع الساعة البيولوجية.

وأجرى باحثون من جامعة هارفارد تجربة قارنوا فيها بين مجموعتين، تعرضت الأولى لضوء أزرق لمدة 6 ساعات ونصف الساعة، والثانية لضوء أخضر خلال مدة مماثلة، واكتشفوا أن الضوء الأزرق يثبط إفراز الميلاتونين ويؤثر على النوم والاستيقاظ بمقدار الضعف.

وتوضح بارهوم أن الشمس تمثل المصدر الرئيسي للضوء الأزرق، إلا أن خطر الضوء الأزرق الصادر عن الأجهزة الحديثة رغم قلته مقارنة بالشمس، إلا أن المشكلة تكمن في أننا نقضي وقتاً طويلاً أمام الأجهزة الحديثة.

واستعرضت الكاتبة استناداً إلى معطيات علمية وأبحاث، بحسب الجزيرة نت، تأثير الضوء الأزرق على صحة الإنسان والأمراض التي من الممكن أن يكون سبباً فيها:

1- قصر النظر

تشير بعض الأدلة، وفقاً للمجلة الدولية لطب العيون، إلى أن الأطوال الموجية القصيرة من الضوء الأزرق يمكن أن تسبب إجهاد العين وقصر النظر.

لذلك من المهم -حسب الكاتبة- أن نراقب الأطفال جيداً، وأن نضع المرشحات الواقية من الضوء الأزرق على شاشات الحواسيب والأجهزة اللوحية، والحرص على إيقاف كل الأجهزة قبل الخلود إلى النوم.

 2- الإصابة ببعض أنواع السرطان

أظهرت دراسة نشرت في مجلة “آفاق الصحة البيئية” عام 2018 أن الأشخاص الذين يتعرضون لمستويات عالية من الضوء الأزرق في الخارج ليلاً أكثر عرضة للإصابة بسرطان الثدي بمرة ونصف من الأشخاص الأقل تعرضاً للضوء، وأكثر عرضة بمرتين لخطر الإصابة بسرطان البروستاتا.

وأثبتت دراسة نشرت عام 2020 في مجلة “إبيديميولوجي” وجود علاقة وثيقة بين التعرض الليلي للإضاءة الصناعية وسرطان القولون والمستقيم.

وفحص الباحثون بيانات ألفي بالغ في برشلونة ومدريد، وأكدوا أن الأشخاص الأكثر تعرضاً للضوء الأزرق معرضون لخطر الإصابة بسرطان القولون والمستقيم بنسبة تصل إلى 60% أعلى من البقية.

3- زيادة الوزن

يعتقد بعض الباحثين أن التعرض للضوء الأزرق يؤدي بشكل غير مباشر إلى زيادة الوزن. ويُعتقد أن التعرض للضوء الأزرق يؤثر على أجزاء الدماغ التي تتحكم في الشهية، ويبعث إشارات إلى الجسم تحفز استهلاك المزيد من السكر.

4- الاكتئاب

بما أن الضوء الأزرق يؤثر على النوم والاستيقاظ فقد يؤدي ذلك إلى ظهور أعراض اكتئاب تزداد خطورتها لدى الأفراد الذين يتعرضون له أثناء ساعات الليل، مثل عمال الليل وغيرهم ممن يكثرون استخدام الشاشات في ساعات المساء.

5- تفاقم إجهاد العيون لدى الأطفال والبالغين

يقضي بعض الأطفال ساعات طويلة في استخدام الأجهزة الحديثة، مما يجعلهم عرضة لتأثيرات سلبية على النوم والتفكير والانتباه والإبصار والصحة العقلية.

ووفقاً لمؤسسة النوم الأمريكية، يمكن للضوء الأزرق الصادر عن الشاشات تأخير إطلاق الميلاتونين ورفع مستويات اليقظة وإرباك الساعة البيولوجية.

وتصيب هذه المشكلة المراهقين على وجه الخصوص، حيث يؤثر التعرض للشاشات على الإيقاع اليومي ويؤدي بهم إلى البقاء مستيقظين لوقت متأخر من الليل. كما يؤثر الضوء الأزرق على صحة شبكية العين عند الأطفال، وذلك بسبب التركيز على الشاشات لوقت طويل.

وقد وجدت دراسة نشرت في مجلة طبية متخصصة في طب عيون الأطفال أن الإفراط في الجلوس أمام الشاشات قد يؤدي إلى إجهاد العين، والذي يشمل الحرقة والصداع.

6- الصداع والصداع النصفي

أكد بحث نشر في مجلة “برين” (Brain) أن الضوء الأزرق يزيد احتمالات التعرض لنوبات الصداع والصداع النصفي لدى الأشخاص الذين يعانون من هذه الحالات المرضية.

ويعتقد الباحثون أن لذلك علاقة بمسارات عصبية محددة من العينين إلى الدماغ، وقد يسفر الضوء الأزرق مقارنة بغيره من أنواع الضوء،  عن مستويات أعلى من الألم وحساسية الضوء والدوار والغثيان.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format