📚Education

Supreme Judiciary Council and QU Launch “Judges of Tomorrow” Program

المجلس الأعلى للقضاء وجامعة قطر يطلقان برنامج قضاة الغد

QNA

Doha: The Supreme Judiciary Council and the College of Law at Qatar University (QU) launched the “Judges of Tomorrow” program, which aims to embrace the distinguished Qatari students who have the desire to work in the judiciary in the future.

Qatar University said that the program is to sponsor students by the Supreme Judiciary Council academically throughout their studies until graduation, and to join them as assistant judges after their graduation, as part of a plan to qualify Qatari students to work in the judiciary sector.

The University added that candidates will be selected based on several objective conditions and criteria, the components and mechanisms of which have been set by the Supreme Judiciary Council and the College of Law, with the aim of verifying the candidate’s competence in terms of the required skills and behavior, in addition to ensuring that the candidate attains knowledge and academic ability in the approved academic courses.

The Director of the Judicial Studies and Statistics Department at the Qatari Court of Cassation Fatima Bilal, affirmed that this partnership between the two parties would enhance the Qatari identity and raise the level of legal skills for the beneficiaries of this program, in addition to instilling the values of judicial traditions in a manner that allows for the performance of the job duty efficiently.

For his part, Associate Dean for Academic Affairs at the College of Law Dr. Khaled Saleh Al Shammari, affirmed that the “Judges of Tomorrow” program contributes to achieving the vision of the Supreme Judiciary Council relevant to the Qatarization of the judiciary sector with national cadres that are effectively qualified to carry out their job duties and perform them fully,

He indicated that the nobility of this national endeavor, and its realization on the ground, is embodied by holding this effective and promising partnership at the same time because it is a real product of a process of fusion and a combination of the scientific aspect represented by the College of Law on the one hand, and the practical side represented by the Supreme Judiciary Council on the other hand. 

قنا

الدوحة: أطلق المجلس الأعلى للقضاء وكلية القانون بجامعة قطر، برنامج / قضاة الغد/ الذي يهدف إلى رعاية واحتضان الطلبة القطريين المتميزين الذين تتوافر لديهم الرغبة في العمل بالسلك القضائي مستقبلاً.

وأوضحت جامعة قطر، في بيان، أن البرنامج يتمثل في رعاية المجلس الأعلى للقضاء للطلبة أكاديميا طيلة مدة دراستهم حتى التخرج وانضمامهم كمساعدي قضاة بعد تخرجهم، وذلك في إطار خطة لتأهيل الطلبة القطريين للعمل في السلك القضائي، مشيرة إلى أنه سيتمّ اختيار المرشحين بناءً على عدة شروط ومعايير موضوعية، قام بضبط مقوماتها وآلياتها كلّ من المجلس الأعلى للقضاء وكلية القانون، بهدف التحقق من كفاءة المرشح من حيث المهارات المطلوبة والسلوك، علاوة على ضمان تحصيل المرشح للمعرفة والقدرة العلمية في المقررات الأكاديمية المعتمدة.

وأكدت السيدة فاطمة بلال مدير إدارة الدراسات والإحصائيات القضائية بمحكمة التمييز القطرية، أن هذه الشراكة المُبرمة بين الطرفين من شأنها أن تُعزز الهوية القطرية، وأن ترفع من مستوى المهارات القانونية للمستفيدين من هذا البرنامج، علاوة على غرس قيم تقاليد القضاء بطريقة تسمح بتأدية الواجب الوظيفي باقتدار وعلى الوجه الأنسب.

من جانبه، أكد الدكتور خالد صالح الشمري العميد المساعد للشؤون الأكاديمية بكلية القانون، أن برنامج /قضاة الغد/ يساهم في تحقيق رؤية المجلس الأعلى للقضاء ذات الصلة بتقطير القضاء القطري بكوادر وطنية مؤهلة بشكل فعال للاضطلاع بواجباتهم الوظيفية، وأدائها على الوجه الأكمل، مبينا أن “نُبل هذا المسعى الوطني، وتحققه على أرض الواقع، يتجسد من خلال عقد هذه الشراكة الفاعلة والواعدة في نفس الوقت لأنها نتاج حقيقي لعملية انصهار وجمع بين الجانب العلمي ممثلا في كلية القانون من جهة، والجانب العملي ممثلاً في المجلس الأعلى للقضاء من جهة أخرى”.

كما أوضح ، أن هذه الشراكة المُبرمة بين الطرفين سيكون لها الأثر الحسن مستقبلاً، وستنعكس ايجابًا على الشباب القطري الراغب في الانضمام للعمل في السلك القضائي، بعد استيفاء التحصيل الأكاديمي اللازم والمتطلبات الخاصة لاضطلاع بهذه المهمة.

وفيما يتعلق بمسارات هذا البرنامج، أوضح العميد المساعد للشؤون الأكاديمية بكلية القانون، أن مدة البرنامج ثلاث سنوات، حيث يخضع المرشح الذي سيتم اختياره لعدة مراحل قبل انضمامه إلى برنامج / قضاة الغد/، من بينها تقييم ملف المرشح للتأكد من توافر الشروط الموضوعية فيه واستيفائها وخاصة ما يتعلق منها بالجانب العلمي المتمثل بالتحصيل الأكاديمي المرتفع.

وأشار إلى أن المرحلة الثانية تتمثل في مقابلة المرشحين من قِبَل لجنة تتألف من رئيس المجلس الأعلى للقضاء، وأعضاء من المجلس وكلية القانون، مضيفا أنه بعد اجتياز المقابلة واختيار المرشح، تتم عملية متابعة أدائه خلال المرحلة الدراسية بعد التنسيق بين المجلس والكلية، للتأكد من محافظته على مستواه الأكاديمي المرتفع، وانضباطه السلوكي، واكتسابه للمهارات اللازمة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format