💉 Health

PHCC Emphasizes the Importance of Vaccinating Children Against Seasonal Flu

“الرعاية الأولية” تشدد على أهمية تطعيم الأطفال ضد الانفلونزا الموسمية

QNA

Doha: The Primary Health Care Corporation (PHCC) called on parents and guardians to vaccinate their children against seasonal influenza, as part of the national campaign for free vaccination against the disease that was launched by the Ministry of Public Health in mid-October in cooperation with the Hamad Medical Corporation (HMC) and PHCC.

Director of health Protection at the Preventive Health at PHCC Dr. Khalid Al Awad said that children under the age of five years (especially those under the age of two years) are considered more vulnerable to serious complications due to seasonal influenza, so this group must be vaccinated against influenza in particular. The seasonal flu vaccine not only protects children from influenza and its dangerous consequences, but also helps to limit its spread to others in the community.

Dr. Al Awad stressed that getting vaccination against seasonal influenza this year is more important than ever due to the (COVID-19) pandemic, noting that the seasonal flu vaccine does not protect against the (COVID-19) virus, but it could reduce the risk of seasonal influenza and its related complications. In addition to reducing the possibility of infection with both influenza and (COVID-19) viruses at the same time.

Research has shown that with vaccination against seasonal influenza, decreases the risk of getting the flu, visits to the doctor, along with the number of days having to miss work and school, and the risk of children being admitted to hospital due to influenza also decreases. Dr. Al Awad pointed out that every child over six months of age needs to be vaccinated against influenza, as the only way to ensure the safety of infants (less than six months who are not eligible for the vaccine) is to vaccinate everyone at home along with caregivers.

Everyone can obtain free flu vaccination in any of the health centers of PHCC and in some quasi-governmental medical institutions and some private health institutions, and people who have a current appointment in a health center can ask their doctor to get the flu vaccination during medical examination, and others can come without prior appointment to the health center in which they are registered to receive the flu vaccination immediately.

The PHCC also launched a mobile vaccination unit to provide easy and fast access to vaccines, as the vaccination units move between several health centers seven days a week (7 days) from Saturday to Thursday 7 am to 2 pm and 4 to 10 pm, while the unit operates on Friday in the evening period only from 4 to 10 pm. The vaccination unit moves between eight health centers: Mesaimeer, West Bay, Khalifa City, Al Wakra, Abu Bakr Al Siddiq, Al Rayyan, Al Sheehaniya and Al Matar Health Center. 

قنا

الدوحة: دعت مؤسسة الرعاية الصحية الأولية أولياء الأمور إلى تطعيم أطفالهم ضد الانفلونزا الموسمية، وذلك في إطار الحملة الوطنية للتطعيم مجانا ضد المرض التي اطلقتها وزارة الصحة العامة في منتصف شهر أكتوبر الماضي بالتعاون مع مؤسستي حمد الطبية والرعاية الأولية.

وقال الدكتور خالد حامد العوض مدير حماية الصحة بإدارة الصحية الوقائية بمؤسسة الرعاية الأولية، إن الأطفال الذين تقل أعمارهم عن خمس سنوات (وخاصة أولئك الذين تقل أعمارهم عن السنتين) يعتبرون أكثر عرضة للإصابة بمضاعفات خطيرة بسبب الإنفلونزا الموسمية، لذلك يجب تطعيم هذه الفئة ضد الإنفلونزا خاصة وأن لقاح الإنفلونزا الموسمية لا يحمي الأطفال فقط من الإنفلونزا وعواقبها الخطيرة بل يساعد أيضا في الحد من نشرها للآخرين في المجتمع.

وشدد على أن الحصول على التطعيم ضد الإنفلونزا الموسمية هذا العام أكثر أهمية من أي وقت مضى بسبب جائحة (كوفيد-19)، مشيرا إلى أن لقاح الانفلونزا الموسمية لا يحمي من فيروس (كوفيد-19) لكنه سيحد من خطر الإصابة بالإنفلونزا الموسمية والمضاعفات المتعلقة بها، بالإضافة إلى الحد من احتمالية الإصابة بكل من فيروسي الإنفلونزا و(كوفيد-19) في نفس الوقت.

وقد أظهرت الأبحاث أنه مع التطعيم ضد الإنفلونزا الموسمية تقل حالات الإصابة بأمراض الإنفلونزا، وأيضا زيارات الطبيب ويقل عدد أيام الغياب عن العمل وعن الدراسة وتقل كذلك مخاطر دخول الأطفال إلى المستشفى بسبب الإنفلونزا.

وأشار الدكتور خالد العوض إلى أن كل طفل فوق ستة أشهر من العمر يحتاج إلى التطعيم ضد الإنفلونزا حيث إن الطريقة الوحيدة لضمان سلامة الرضع (أقل من ستة أشهر غير المؤهلين للحصول على اللقاح) هي تطعيم كل فرد في المنزل إلى جانب مقدمي الرعاية.

ويمكن للجميع الحصول على التطعيم المجاني ضد الإنفلونزا في أي من المراكز الصحية التابعة لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية وفي بعض المؤسسات الطبية شبه الحكومية وبعض المؤسسات الصحية الخاصة، كما يمكن للأشخاص الذين لديهم موعد حالي في أحد المراكز الصحية أن يطلبوا من طبيبهم الحصول على التطعيم ضد الإنفلونزا خلال المعاينة الطبية، كما يمكن للآخرين الحضور دون موعد مسبق إلى المركز الصحي المسجلين فيه لتلقي تطعيم الإنفلونزا على الفور.

كما اطلقت مؤسسة الرعاية الأولية وحدة تطعيم متنقلة لتوفير وصول سهل وسريع للقاحات، حيث تتنقل وحدات التطعيم بين عدة مراكز صحية طيلة أيام الأسبوع (7 أيام) وذلك من السبت للخميس من 7 صباحا إلى 2 بعد الظهر ومن 4 إلى 10 مساء، بينما تعمل الوحدة يوم الجمعة في الفترة المسائية فقط من 4 إلى 10 مساء.. وتتنقل وحدة التطعيم بين ثمانية مراكز صحية هي مسيمير والخليج الغربي ومدينة خليفة والوكرة وأبو بكر الصديق والريان والشيحانية ومركز المطار الصحي.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format