😎 LifeStyle👮‍♂️ Government👩‍🎨 Art

QM restore Richard Serra’s installation as part of its campaign to protect public art

متاحف قطر ترمم منحوتة ريتشارد سيرا ضمن حملتها لحماية الفن العام

GULF TIMES

Doha: Graffiti on public artwork in Zekreet being removed as part of anti-vandalism drive

As part of its anti-vandalism campaign to protect Qatar’s public art and ensure it is cherished and looked after, Qatar Museums (QM) is currently undertaking a clean-up operation to restore Richard Serra’s striking East-West/West-East installation in Zekreet, which has been defaced by unsightly tags and graffiti.

A specialised team will remove all markings that have been made to Serra’s breathtaking sculpture, located in the Brouq nature reserve.

The sculpture spans over a kilometre and comprises four steel plates, each over fourteen metres in height, standing in stark contrast to the topography of the land and the desolate space in the heart of the desert.

The anti-vandalism campaign, launched in September, aims to protect and preserve installations across the country, encouraging the wider community to share in the responsibility to take ownership of #OurPublicArt.

As part of the campaign, the museum has installed anti-vandalism signage at Zekreet. The signage, installed in collaboration with Seashore Group, serves to educate the community on what constitutes vandalism of public art: drawing, marking, spray painting, scratching, or any other act that damages or defaces an installation.

“Public art is a national asset intended to be enjoyed and preserved by us all. QM spearheads a number of initiatives throughout the year to activate urban areas and take art beyond the four walls of museum,” QM’s Public Art Department acting director, Architect Abdulrahman al-Ishaq, said in a press statement.

“As we are currently restoring Richard Serra’s breathtaking installation after it was vandalised,

we implore the wider community to protect Qatar’s public artworks. These pieces contribute to the country’s thriving landscape and should not in any way be vandalized,” he said.

QM is committed to nurturing a thriving public art scene through #OurPublicArt that reflects the artistic expression of the wider community. The museum is currently running the Jedariart public art initiative, a month-long programme, in which 17 locally-based artists will add meaning to the city’s walls through curated murals and street art.

‘Preserving it from vandalism is our shared responsibility’

HE Sheikha Al Mayassa bint Hamad al-Thani, Chairperson of Qatar Museums, tweeted yesterday on the clean-up operation to restore Richard Serra’s East-West/West-East installation in Zekreet. “Cleaning the artworks in Zekreet so everyone in our community can enjoy. These are works of art, not walls for graffiti. Preserving it from vandalism is our shared responsibility,” she said.

Source: gulf-times

قنا

الدوحة: أعلنت متاحف قطر عن بدء عملية تنظيف لترميم منحوتة “شرق-غرب/غرب-شرق” للفنان العالمي ريتشارد سيرا، التي تعرَّضت للتشويه من خلال الكتابة عليها، وذلك في إطار حملتها الرامية لحماية أعمال الفن العام المنتشرة في جميع أنحاء دولة قطر من التخريب، وتشجيع أفراد المجتمع على الاعتزاز بالفن العام، والحفاظ عليه.

وسوف يقوم فريق متخصص بإزالة جميع العلامات من على منحوتة سيرا المذهلة، التي تقع في محمية بروق الطبيعية ، وتمتد المنحوتة على مسافة كيلومتر واحد، وتتألف من أربعة ألواح فولاذية، يزيد ارتفاع كل منها عن أربعة عشر متراً، في تناقض صارخ مع تضاريس الأرض والمساحة الخالية في قلب الصحراء.

وتهدف حملة حماية أعمال الفن العام من التخريب، التي أُطلقت في سبتمبر الماضي، إلى حماية أعمال الفن العام المنتشرة في جميع أنحاء دولة قطر، والحفاظ عليها، وحث المجتمع على المشاركة في تحمّل المسؤولية عن #فننا_العام.

وفي إطار الحملة، قامت متاحف قطر، بالتعاون مع هيئة الأشغال العامة “أشغال”، بتركيب لافتات في زكريت ضد تخريب الفن العام، لتوعية أفراد المجتمع بمختلف الممارسات التخريبية التي قد تطال الفن العام، على غرار وضع علامات أو الطلاء أو الخدش أو أي عمل آخر من شأنه أن يُلحق الضرر بالعمل الفني أو يشوهه.

وتعليقًا على حملة حماية الفن العام من التخريب، قال المهندس عبد الرحمن آل إسحاق، مدير إدارة الفن العام بالوكالة في متاحف قطر: “الفن العام هو أحد الأصول الوطنية التي وُجدت لنستمتع بها ونحافظ عليها. وتقود متاحف قطر عددًا من المبادرات، على مدار العام، لتنشيط المناطق الحضرية ونقل الفن إلى خارج جدران المتاحف.”

وتابع آل إسحاق : “بينما نرمم حاليًا منحوتة ريتشارد سيرا المذهلة، بعد تعرضها لأعمال تخريبية، فإننا نناشد جميع أفراد المجتمع أن يقوموا بحماية أعمال الفن العام في قطر. وتُساهم هذه القطع الفنية في ازدهار المشهد العام في البلاد، ولا ينبغي تخريبها بأي شكل من الأشكال “.

وتلتزم متاحف قطر بدعم مشهد الفن العام المزدهر، من خلال الوسم #فننا_العام، الذي يُجسّد التعبير الفني للمجتمع القطري. وتُدير متاحف قطر، حاليًا، مبادرة “جداري آرت” للفن العام، وهي برنامج مدته شهرا سيُضفي خلاله 17 فنانًا محليًا الحيوية على جدران المدينة من خلال الجداريات المنسقة بعناية وفن الشارع.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format