🌍 World🇶🇦 DOHA

US National Security Adviser: We want a solution to the Gulf crisis within the next 70 days

مستشار الأمن القومي الأمريكي: نريد حلا للأزمة الخليجية خلال السبعين يوما القادمة

GULF TIMES

Doha: US National Security Adviser Robert O’Brien said yesterday that President Donald Trump’s administration wants to resolve the Gulf crisis before its possible departure from the White House in January, Al Jazeera reported.

The Trump administration hopes to see Qatari aircraft flying over Saudi and Bahraini airspace before its term ends, O’Brien said.
Participating in the Global Security Forum 2020 held virtually yesterday, he said he hoped to see Qatar Airways flying over blockading countries “in the next 70 days”.

“It is in our interest for the GCC to come together. It is in America’s interest to have harmonious relationships within the GCC,” he said, adding that such a development would bring in real economic opportunities across the Middle East.

“We felt that solving the air link issue, where Qatar Airways be able to fly over Saudi and Bahraini airspace, is an important first step in solving that rift, I would like to see that done before, if we end up leaving the office, in the next 70 days,” he told the forum.

He added that the US has good relations with all the Gulf states and they are working hard on solving the rift.

O’Brien said Trump has made extensive contacts to resolve the crisis.
The US official considered that there is a possibility to achieve this, pointing out that relations between the United States, Qatar and Riyadh are good.

Source: gulf-times

الشرق

الدوحة: قال مستشار الأمن القومي الأمريكي، روبرت أوبراين، إن إدارة الرئيس الأمريكي المنتهية ولايته، دونالد ترامب، تعمل على رفع الحصار المفروض على قطر قبل مغادرة الرئيس لمنصبه، وقال أوبراين “أريد أن أرى ذلك قد تم إنجازه خلال الـ 70 يوما القادمة، وأعتقد أن هناك إمكانية لفعل ذلك. وقال أوبراين “ما دام الرئيس في منصبه، فإن حل الأزمة الخليجية يمثل “أولوية” بالنسبة للرئيس وأضاف: “هذا نوع من الخلاف العائلي ونرغب في إعادة كل أبناء العمومة هؤلاء معاً إلى طاولة واحدة وهو شيء نعمل عليه وسنواصل العمل عليه”. جاء ذلك في مقابلة مع ستيف كليمونز رئيس تحرير The Hill خلال منتدى الأمن العالمي لعام 2020، وقال مسؤولو الإدارة الأمريكية إن الخلاف بين دول الخليج من المرجح أن يتم حله قريباً.

وأضاف أوبراين في لقاء مباشر بثّه منتدى الأمن العالمي “نرغب في تسوية النزاع الخليجي”، موضحا أن الرئيس الأميركي دونالد ترامب أجرى اتصالات مكثفة لحل الأزمة. وقال أوبراين “نرغب في أن يتمكن الطيران القطري من التحليق فوق أجواء السعودية والبحرين قبل مغادرة البيت الأبيض في حال كانت نتيجة الانتخابات لمصلحة جو بايدن”. وقال أوبراين أيضا إن وحدة الخليج ووجود علاقات ودية بين دول مجلس التعاون الخليجي يصبان في مصلحة بلاده. واعتبر مستشار الأمن القومي الأمريكي أن هناك إمكانية لتحقيق ذلك، مشيرا إلى أن العلاقات بين الولايات المتحدة وقطر والرياض جيدة، وأن هناك خلافا عائليا بينهم، وينبغي أن يجلس أولئك الأقرباء معا على طاولة واحدة.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format