💉 Health🦠Coronavirus

Heart Failure Unit Treats Thousands of Patients through Teleconsultation amidst COVID-19 Pandemic

وحدة قصور القلب المتقدم تعالج الآلاف من المرضى عن بعد خلال جائحة كورونا

QNA

Doha: The Advanced Heart Failure Unit at the Heart Hospital of Hamad Medical Corporation continues to provide teleconsultation service during the COVID-19 pandemic. To date, almost 3,000 patients have received care via the teleconsultation service.

Senior Consultant Cardiologist and Director of the Heart Failure Outpatient Department at Heart Hospital Dr. Amr Mohamed Badr said: “The COVID-19 pandemic necessitated drastic changes across all services, and our department developed a strategy to enable us to continue offering care to patients in their homes to help protect them and our staff. We piloted a telemonitoring service that combines teleconsultation lead by physicians and telemonitoring provided by nurses”.

“The service ensured we understood our patients’ care needs and were able to provide solutions by prescribing necessary medications and procedures while also using teleconsultation for follow-up care with physicians,” he noted.

According to Dr. Badr, patients benefiting from the service include those who are eligible for procedures such as left ventricular assist device (LVAD) implantation, implantable cardioverter-defibrillator (ICD), and heart transplantation.

“These procedures help to improve patients’ health status and quality of life. The department also provides clinical consultations and short-stay admission for medical treatment to patients with fluid overload. The service helped prevent the deterioration of patients’ condition. On average, the department currently attends to between 500 to 600 patients every month through telemonitoring and outpatient consultations,” added Dr. Badr.

The Unit has also introduced a new service for ambulatory blood pressure monitoring which has significantly helped patients with advanced heart failure by providing monitoring and treatment.

Ambulatory blood pressure monitoring (ABPM) is a process that allows patients to be sent home with a portable monitor connected to a blood pressure (BP) cuff that automatically inflates at regular intervals and records many BP readings over 24 hours. It provides a wealth of data on what happens to patients’ BP when they are asleep, eating, or just going about their daily activities. It provides healthcare teams with a complete and comprehensive assessment and allows them to make more informed decisions about diagnosis and treatment.

قنا

الدوحة: تواصل وحدة قصور القلب المتقدم في مستشفى القلب التابع لمؤسسة حمد الطبية، تقديم خدماتها للمرضى عن بعد خلال جائحة كورونا /كوفيد-19/ حيث بلغ عدد مرضى القلب الذين تلقوا الرعاية الصحية عن بعد حتى الآن 3000 مريض.

وقال الدكتور عمرو محمد بدر استشاري أول أمراض القلب ورئيس العيادات الخارجية لوحدة قصور القلب في مستشفى القلب، إن جائحة كورونا وعلى الرغم من أنها غيرت كافة جوانب الرعاية الصحية المقدمة للمرضى إلا أن فريق العمل في الوحدة قام بتطوير استراتيجية تتيح للكوادر الطبية متابعة حالات المرضى أثناء تواجدهم في منازلهم، بهدف وقايتهم ووقاية الكوادر الطبية من عدوى فيروس /كوفيد-19/، وذلك من خلال استحداث برنامج خدمات يجمع بين تقديم الرعاية والمشورة الطبية عن بعد والتي يشرف عليها الأطباء ومراقبة القراءات الأساسية المتصلة بحالات المرضى عن بعد من قبل الكوادر التمريضية في الوحدة.

وأشار إلى أن الكوادر المعنية أتيحت لها من خلال هذه الخدمة التأكد من الإلمام التام باحتياجات المرضى وتقديم الحلول العلاجية والتي من بينها وصف الأدوية المناسبة والإجراءات العلاجية اللازمة عن بعد.

ويستفيد الكثير من المرضى من هذه الخدمات ومن بينهم المرضى الذين تقتضي حالاتهم المرضية تركيب الأجهزة الطبية المساعدة مثل جهاز مساندة البطين القلبي الأيسر، وجهاز تنظيم الرجفان القلبي، وعمليات زراعة القلب،حيث تعمل هذه الأجهزة والإجراءات الطبية على تحسين الأوضاع الصحية للمرضى وتمكينهم من مواصلة حياتهم بصورة طبيعية.

وتقدم وحدة قصور القلب خدمات الاستشارة الطبية ومعاينة المرضى وتقديم الخدمات العلاجية في أقسام الإقامة القصيرة للمرضى الذين يعانون من السوائل المتراكمة في الجسم وبالتالي الحد من تفاقم حالاتهم المرضية، حيث تستقبل الوحدة ما بين 500 إلى 600 مريض شهريا من خلال الملاحظة والمراقبة الطبية عن بعد وفي العيادات الخارجية.

من جهة أخرى استحدثت وحدة قصور القلب خدمة مراقبة ضغط الدم المحمولة والتي ساعدت العديد من مرضى القصور القلبي المتقدم في الحصول على الرعاية الصحية اللازمة.

وتتمثل الخدمة المستحدثة في تزويد المرضى الذين يخرجون من المستشفى بجهاز مراقبة صغير الحجم يتم وصله بسوار طبي قابل للانتفاخ تلقائيا على فترات محددة، ويقوم بقياس ضغط دم المريض على مدار 24 ساعة، حيث يقدم الجهاز كما هائلا من البيانات تصف التغيرات في ضغط الدم لدى المريض أثناء نومه وتناوله لوجبات طعامه وقيامه بسائر نشاطاته اليومية.

ويساهم الجهاز في تزويد الكوادر الطبية بمعلومات شاملة تمكنهم من اتخاذ القرارات الطبية الصائبة في التشخيص وتقديم العلاج المناسب للمريض.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format