💰 Business

Fitch, Moodys Affirm Al Khaliji’s Ratings

فيتش وموديز تؤكدان تصنيف بنك الخليج التجاري

QNA

Doha: Al Khalij Commercial Bank (al khaliji) announced that rating agencies Fitch and Moody’s have affirmed the banks ratings as ‘A’ with a “stable” outlook and A3/Prime-2, with a “stable” outlook respectively.

Fitch defines those entities within ‘A’ rating as exhibiting adequate assets quality, improving profitability and low default risk”. The bank’s short term IDR rating has also been affirmed at ‘F1’.

In addition, Moody’s has also affirmed the banks ratings as A3/Prime-2 for deposit with a ‘Stable’ outlook that reflects bank’s “good asset quality, solid capitalization, and strong liquidity”.

Commenting on the affirmation of the ratings by Fitch and Moody’s, Fahad Al Khalifa Group CEO said, “Al Khaliji has successfully navigated though the challenges of the COVID 19 pandemic with a strong capital base, good liquidity, prudent provisioning and efficient control of costs. Our strategy has always been to achieve an appropriate balance between risks and return for all stakeholders, which has been possible due to a strong Qatari economy and a very well regulated financial sector. The affirmation of our ratings by Fitch and Moody’s is a testament to that.”

The assigned ratings are an independent and objective opinion on the bank’s risk profile management culture and risk.

قنا

الدوحة: أفاد بنك الخليج التجاري /الخليجي/ بأن الوكالتين العالميتين للتصنيف الائتماني /فيتش/ و /موديز/ أكدتا تصنيفهما الائتماني طويل الأجل للبنك عند مستوى “A” مع نظرة مستقبلية “مستقرة”، وصنفتا الودائع بالبنك عند مستوى / A3 / Prime-2 / مع نظرة مستقبلية “مستقرة”.

وثبتت وكالة /فيتش/ أيضا التصنيف الائتماني قصير الأجل للبنك عند /F1/، معتبرة أن الكيانات والمؤسسات المالية التي تندرج ضمن الفئة “A” تتميز بجودة الأصول ومستويات عالية من الربحية، بالإضافة إلى مستويات منخفضة من مخاطر عدم القدرة على السداد.

ومن ناحيتها، أعلنت وكالة /موديز/ تثبيت تصنيف الودائع ببنك الخليج التجاري عند /A3 / Prime-2 / مع نظرة مستقبلية “مستقرة”، الأمر الذي يعكس جودة أصول وقوة رسملة البنك، وتمتعه بمستويات عالية من السيولة النقدية.

وتعليقا على هذا التصنيف الذي حظي به البنك من قبل الوكالتين العالميتين، قال السيد فهد آل خليفة الرئيس التنفيذي لمجموعة /الخليجي/ “لقد نجح البنك في المضي بخطى ثابتة وبكفاءة عالية في مواجهة التحديات التي أحدثتها جائحة كورونا /كوفيد-19/”، مضيفا “إننا نعمل وفق استراتيجية تهدف بشكل أساسي إلى المحافظة على توازن مثالي بين المخاطر والعائد لجميع أصحاب المصلحة، ولا يمكن هنا أن نغفل متانة الاقتصاد القطري، وما يتمتع به القطاع المالي في الدولة من كفاءة تنظيمية عالية.. إذ يعتبران من العوامل الرئيسية التي ساعدت البنك في الحصول على هذه التصنيفات المرتفعة، ولعل تثبيت هذه التصنيفات من قبل /فيتش/ و/موديز/ خير برهان على ذلك.”

وتمثل هذه التصنيفات المخصصة وجهة نظر موضوعية مستقلة حول تقييم فعالية أنشطة إدارة المخاطر بالبنك والسياسة المتبعة في هذا الشأن.

يذكر أن بنك الخليج التجاري تأسس في عام 2007، ويعد من البنوك الرائدة في دولة قطر، وهو مدرج في بورصة قطر منذ العام نفسه.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format