💰 Business👮‍♂️ Government

QC Participates in Two Arab-German Chamber of Commerce and Industry Meetings

غرفة قطر تشارك في اجتماعين لغرفة التجارة والصناعة العربية الألمانية

QNA

Doha: Qatar Chambers (QC) Chairman HE Sheikh Khalifa bin Jassim Al-Thani participated in meetings of the Arab-German Chamber of Commerce and Industry held recently via video conference.

With regard to the Qatar-Germany relations, HE Sheikh Khalifa bin Jassim Al-Thani pointed out that both countries are associated with strong relations especially in economic and commercial fields, citing their trade exchange exceeded $ 946mn in the first half of 2020 in spite of repercussions of the Covid-19.

“Both countries trade volume amounted to $ 2.3bn last year compared to $2.1bn in 2018, an increase of 10%. Germany is among the most important destinations for Qatari investments. Qatari investments in Germany are distributed in a range of sectors such as automobiles, telecommunication, hospitality, banking services and others.” he said.

QC Participates in Two Arab-German Chamber of Commerce and Industry Meetings

QC Chairman said that the Arab-German economic relations have significantly developed during the previous years, noting that the value of trade between the two sides reached 44.3 billion Euros in 2019, of which Arab exports to Germany reached 12.9 billion Euros, adding that the Arab investments in Germany have reached nearly 100 billion Euros.

For his part, QC General Manager Saleh bin Hamad Al Sharqi said that the Arab-German Chamber of Commerce and Industry plays a key role in enhancing cooperation between business sectors in Germany and Arab countries, as well as promoting trade and investment cooperation between both sides.

He noted that Arab countries have benefitted more from the German expertise in many strategic projects especially in infrastructure and energy sectors. Al Sharqi also said more than 300 German companies are currently operating in Qatar in various fields including rail, roads, infrastructure, construction and medical devices and equipment and others.

“We seek through the Arab-German Chamber of Commerce and Industry not only to develop trade between both parties but also to build genuine partnership that helps in enhancing German technology in Qatar and Arab countries,” he said.

قنا

الدوحة: شارك سعادة الشيخ خليفة بن جاسم آل ثاني رئيس غرفة قطر، في اجتماعين لغرفة التجارة والصناعة العربية الألمانية، عقدا عبر تقنية الاتصال المرئي.

ونوه رئيس غرفة قطر في كلمة خلال اجتماعي المكتب التنفيذي ومجلس الإدارة، والجمعية العامة، لغرفة التجارة والصناعة العربية الألمانية، بمتانة العلاقات التي تربط بين دولة قطر وجمهورية ألمانيا الاتحادية، خاصة في المجالات الاقتصادية والتجارية.

ولفت إلى أن بلوغ التبادل التجاري بين البلدين نحو 946 مليون دولار في النصف الأول من العام الجاري، يعكس قوة هذه العلاقات على الرغم من الإجراءات الاحترازية وتداعيات انتشار فيروس كورونا /كوفيد – 19/ في العالم والذي أثر على مستويات التجارة العالمية.

QC Participates in Two Arab-German Chamber of Commerce and Industry Meetings

وأشار سعادة الشيخ خليفة بن جاسم آل ثاني كذلك، إلى نمو التبادل التجاري بين دولة قطر وجمهورية ألمانيا الاتحادية، بنسبة 10% في عام 2019، محققا 2.3 مليار دولار مقابل 2.1 مليار دولار في العام الذي سبقه.

ونوه بأن ألمانيا تعتبر واحدة من أهم الوجهات الاستثمارية بالنسبة لقطر، حيث تتنوع الاستثمارات القطرية في ألمانيا بين صناعة السيارات والاتصالات والضيافة والخدمات المصرفية وغيرها من القطاعات المهمة الأخرى.

وفي سياق آخر، أوضح رئيس غرفة قطر أن العلاقات الاقتصادية العربية الألمانية شهدت تطورا ملحوظا خلال السنوات الماضية، حيث بلغت قيمة التبادل التجاري بين الجانبين خلال العام الماضي نحو 44.3 مليار يورو من بينها 12.9 مليار يورو صادرات عربية إلى ألمانيا، كما وصل حجم الاستثمارات العربية في ألمانيا إلى حوالي 100 مليار يورو.

من جانبه، قال السيد صالح حمد الشرقي المدير العام لغرفة قطر، إن غرفة التجارة العربية الألمانية تلعب دورا مهما في التقريب بين قطاعات الأعمال في كل من ألمانيا والدول العربية، وتعزيز التعاون التجاري والاستثماري بين الجانبين، لافتا إلى أن ألمانيا قدمت خبراتها العلمية للعديد من المشاريع الاستراتيجية في الدول العربية كمشاريع البنية التحتية والطاقة وغيرها.

وأشار الشرقي إلى وجود نحو 300 شركة ألمانية تعمل في السوق القطري بمجالات متنوعة مثل تطوير السكك الحديدية والطرق والبنية التحتية والمقاولات والأجهزة والمعدات الطبية وغيرها، مضيفا “من خلال غرفة التجارة والصناعة العربية الألمانية لا نستهدف تطوير التبادل التجاري فحسب، بل نسعى إلى تحقيق شراكة حقيقية تساعد على توطين التكنولوجيا الألمانية في قطر والبلدان العربية”.

يشار إلى أن اجتماع المكتب التنفيذي ومجلس الإدارة، ناقش أنشطة الغرفة العربية الألمانية المقترحة للعام 2021، كما تم التأكيد على تعزيز علاقات التعاون التجاري والاقتصادي بين ألمانيا والدول العربية، فضلا عن الموافقة على الحساب الختامي للعام 2019، لعرضه على الجمعية العامة والموافقة على موازنة الغرفة للعام 2021، لعرضها على الجمعية العامة.

ويعد الاقتصاد الألماني أكبر اقتصادات أوروبا، وينتج أكثر من خمس الناتج المحلي الإجمالي للاتحاد الأوروبي، ويعتمد بشكل كبير على التجارة الدولية، حيث بلغت الصادرات الألمانية إلى العالم خلال عام 2019 ما قيمته 1327 مليار يورو.

ونظرا لموقعها الاستراتيجي في قلب أوروبا، والنمو الاقتصادي المستقر وإلى البنية التحتية المتطورة جدا ومستوى الكفاءة العالية لسوق العمل فيها والمناخ الاقتصادي الملائم، تشكل ألمانيا بوابة رئيسية لدخول السوق الأوروبي الذي يضم اليوم أكثر من 500 مليون مستهلك.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format