💉 Health🌍 World🦠Coronavirus

MOPH Signs Agreement with Second Pharmaceutical Company to Procure COVID-19 Vaccines

وزارة الصحة العامة توقع اتفاقية مع ثاني شركة للأدوية لشراء لقاحات ضد فيروس كورونا كوفيد-١٩

QNA

Doha: The Ministry of Public Health (MOPH) announced today that it has signed an agreement with a second pharmaceutical company to procure a COVID-19 vaccine as soon as it is approved and released for global use.

Dr. Abdullatif Al Khal, Chair of the National Health Strategic Group on COVID-19 and Head of Infectious Diseases at Hamad Medical Corporation (HMC), explained that the new agreement is with Moderna, a Massachusetts-based biotech company.

“Moderna has been working since the early days of the pandemic on the development and testing of a COVID-19 vaccine. Preliminary findings from Moderna’s phase 1 and 2 clinical trials have shown that healthy adults produced coronavirus neutralizing antibodies and an immune reaction from T-cells. While further testing is ongoing on thousands of volunteers, these initial findings are encouraging and demonstrate that clear progress is being made in the search for a safe and effective vaccine,” said Dr. Al Khal.

Moderna’s vaccine testing process follows the very high safety and quality standards typically applied for vaccine development and has involved more than 30,000 participants in the United States. According to the company, they are on track to supply around 500 million doses of the vaccine across the world from early 2021.

“The signing of the agreement with Moderna is a significant step forward in our country’s efforts to procure a safe and effective COVID-19 vaccine for the people of Qatar and comes following the announcement of our first agreement with a leading pharmaceutical company earlier this month,” said Dr. Al Khal.

“We continue to work with several leading pharmaceutical companies around the world who are in the process of developing potential vaccines for COVID-19. Our aim is to ensure that we have early access to the vaccines as soon as they demonstrate safety and efficacy and after they are approved by the appropriate international regulatory authorities,” said Dr. Al Khal.

“While there is a chance that not all of these potential vaccines will prove successful, negotiating early and securing a number of agreements enhances our chances of getting sufficient quantities of the vaccine early on at a time where there will be a huge global demand for approved COVID-19 vaccines,” added Dr. Al Khal.

قنا

الدوحة: أعلنت وزارة الصحة العامة يوم الأمس عن توقيعها اتفاقية مع ثاني شركة للأدوية لشراء لقاحات ضد فيروس كورونا (كوفيد 19) حال اعتماد هذه اللقاحات وإثبات صلاحيتها للاستعمال على الصعيد العالمي.

وأوضح الدكتور عبداللطيف الخال رئيس المجموعة الإستراتيجية الوطنية للتصدي لكوفيد 19 ورئيس قسم الأمراض المعدية في مؤسسة حمد الطبية أن الاتفاقية تم توقيعها مع شركة (موديرنا) وهي شركة متخصصة في مجال التقنيات الحيوية ومقرها ولاية ماساتشوستس الأمريكية.

وقال ان شركة (موديرنا) بدأت بالعمل على تطوير واختبار لقاح ضد فيروس كورونا (كوفيد 19) منذ بداية الجائحة، وقد أظهرت النتائج الأولية للمرحلتين الأولى والثانية من التجارب السريرية الهامة التي أجرتها شركة (موديرنا) أن أجسام الأشخاص البالغين الأصحاء قد كونت أجساما مضادة ضد فيروس كورونا وأنتجت قدرات مناعية لمواجهة هذا الفيروس من خلال خلايا (تي) المتأصلة في الجسم البشري، وفي حين لا تزال الأبحاث والتجارب مستمرة وتشمل الآلاف من المتطوعين ترى الأوساط الطبية المطلعة أن النتائج الأولية المشار إليها تعتبر مشجعة وتظهر تقدما ملحوظا على صعيد تطوير لقاح آمن وفعال ضد الفيروس.

يذكر أن التجارب السريرية التي تجريها شركة (موديرنا) للقاح /كوفيد-19 / تخضع لمعايير عالية جدا من الجودة والسلامة والتي يجري اتباعها في تطوير اللقاحات ضد الأمراض، ويشارك في التجارب ما يزيد على 30 ألف فرد في الولايات المتحدة الأمريكية، وتفيد مصادر في الشركة بأنها بصدد إنتاج 500 مليون جرعة من هذا اللقاح في مختلف أنحاء العالم في مطلع العام 2021.

وأشار الدكتور عبداللطيف الخال إلى أن التوقيع على هذه الاتفاقية مع شركة (موديرنا) وما سبقه من توقيع لاتفاقية مماثلة مع إحدى شركات الأدوية الدولية الرائدة مطلع هذا الشهر يعتبر خطوة هامة ضمن جهود دولة قطر الرامية لتأمين لقاحات ضد فيروس كورونا (كوفيد 19) للسكان في دولة قطر. وقال “وفي نفس الوقت فإننا نواصل العمل عن كثب مع عدد من شركات الأدوية الرائدة في العالم ممن يقومون حاليا بتطوير لقاحات ضد هذا المرض ونهدف من خلال ما نبذله من جهد إلى ضمان الحصول على اللقاحات فور ثبوت فعاليتها وأنها آمنة للاستخدام واعتمادها من قبل الهيئات الدولية المختصة”.

ونوه الدكتور عبداللطيف الخال إلى أنه في ظل احتمال عدم نجاح بعض الشركات في تطوير لقاح فعال ضد فيروس كورونا (كوفيد 19) كان لا بد من الدخول في عدد من الاتفاقيات بصورة مبكرة بهدف زيادة الفرصة في الحصول على كميات كافية من اللقاحات بشكل مبكر في وقت يتوقع فيه ارتفاع الطلب العالمي على لقاحات /كوفيد-19 / المعتمدة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format