🌍 World

UK Signs First Major Post-Brexit Trade Deal with Japan

بريطانيا توقّع مع اليابان أول اتفاقية تجارية كبيرة منذ بريكست

QNA

Tokyo: The United Kingdom and Japan signed on Friday a trade agreement between the two countries, , the UK’s first major trade deal following departure from the European Union.

In a statement in Tokyo after the signing of the agreement, the UK International Trade Secretary?Liz Trus that this agreement marks a new era of free trade for her country with its partners, adding that it is the first new free trade agreement to be concluded since the UK once again became a commercially independent country.

Japan’s Foreign Minister Motegi Toshimitsu said that the signing of the agreement came four and a half months after the start of negotiations, considering that this speedy conclusion of the agreement is evidence of the determination of Japan and the United Kingdom to continue promoting free trade vigorously.

Motegi said he had agreed with Trus to work together until the agreement enter into force on Jan. 1, 2021, adding that he had reached a general agreement with Trus regarding the content of the agreement in September.

The British government stated that the agreement will grant an exemption from duties for 99 percent of its exports to Japan, and may increase trade between them by GBP15.2 billion (USD19.9 billion) in the long term, compared to 2018.

The agreement will eliminate British duties on Japanese cars in stages, leading to a complete abolition in 2026, which is similar to the trade agreement between Japan and the European Union.

قنا

طوكيو: وقّعت بريطانيا واليابان رسميا، اليوم، اتفاقية تجارية بين البلدين، هي أول اتفاقية كبيرة توقعها المملكة المتحدة مع بلد آخر عقب خروجها من الاتحاد الأوروبي، فيما يعرف بـ/بريكست/.

وقالت السيدة ليز تروس وزيرة التجارة البريطانية، في تصريحات بطوكيو بعد التوقيع على الاتفاقية، إن هذه الاتفاقية تدشن حقبة جديدة من التجارة الحرة لبلادها مع شركائها، مضيفة أنها أول اتفاقية جديدة للتجارة الحرة يتم إبرامها منذ أن أصبحت المملكة المتحدة مجددا دولة مستقلة تجاريا.

من جهته، أوضح السيد توشيميتسو موتيجي وزير الخارجية الياباني، أن التوقيع على الاتفاقية جاء بعد أربعة أشهر ونصف الشهر من بدء المفاوضات، معتبرا أن هذه السرعة في إبرام الاتفاقية “دليل على تصميم اليابان والمملكة المتحدة على مواصلة تعزيز التجارة الحرة بقوة”.

وقال موتيجي إنه اتفق مع تروس على العمل معا حتى يدخل الاتفاق حيز التنفيذ في أول يناير 2021، مضيفا أنه توصل إلى اتفاق عام مع تروس بخصوص مضمون الاتفاقية منذ سبتمبر الماضي.

وفي سياق متصل، ذكرت الحكومة البريطانية أن هذا الاتفاق سيمنح نسبة 99 بالمئة من صادراتها لليابان إعفاء من الرسوم، وقد يزيد التجارة بينهما بواقع 15.2 مليار جنيه استرليني (19.9 مليار دولار) في الأجل الطويل، مقارنة مع العام 2018.

وسيلغي الاتفاق الرسوم البريطانية على السيارات اليابانية على مراحل وصولا إلى الإلغاء الكامل في العام 2026، وهو ما يماثل اتفاق التجارة بين اليابان والاتحاد الأوروبي.

وتأتي الاتفاقية بين بريطانيا واليابان في وقت تواجه فيه لندن صعوبات لإبرام اتفاق مع شركائها التجاريين الأقرب في الاتحاد الأوروبي.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format