💰 Business🌍 World🦠Coronavirus🇶🇦 DOHA

Qatar’s economy to be least affected by COVID-19 in GCC: IMF

صندوق النقد: الاقتصاد القطري أقل الاقتصادات الخليجية تأثراً بجائحة كورونا

By Satyendra Pathak – Qatar Tribune

Doha: Qatar’s economy will be the least affected among GCC economies due to the COVID-19 pandemic that has led to an unprecedented contraction in economic activities globally in 2020, according to IMF’s October 2020 World Economic Outlook (WEO) released on Tuesday.     

As per the IMF report, Qatar’s economy is expected to shrink by 4.5 percent, which is the lowest contraction compared to any other GCC country

The IMF’s latest forecast of 4.5 percent contraction in Qatar’s economy, however, is higher than the contraction forecast of 4.3 percent in April.

According to the IMF outlook, Qatar will be followed by Bahrain that is expected to see its economy shrink by 4.9 percent against April contraction forecast of 3.6 percent.

The COVID-19 pandemic has led to an unprecedented contraction in economic activity globally with global growth projected contract 4.4 percent this year, the IMF said in its revised outlook for 2020.

While there is an improvement over a 5.2 percent contraction predicted in June, the IMF warned that the economic outlook was worsening for many emerging markets amid the coronavirus crisis.

According to the report, countries in the oil-rich Gulf are suffering the double shock of the coronavirus crisis and low oil prices.

The IMF revised down its previous forecasts for all Gulf countries except Saudi Arabia, which is now expected to contract 5.4 percent this year, against a previous 6.8 percent contraction estimate.

All the Gulf economies, except Oman, are expected to swing back to growth next year, the IMF estimated.

Both advanced and emerging market economies will suffer deep and broad-based declines, with more than 85 percent of countries around the world expected to see subzero growth this year.

Confronted with a global health and economic crisis, policymakers have taken extraordinary measures to protect people, the economy, and the financial system. Despite forceful policy action, however, the prospects for recovery remain highly uncertain.

The October 2020 WEO baseline global growth forecast of 5.2 percent for 2021 assumes that continued unprecedented monetary policy accommodation and large fiscal lifelines will keep financial conditions easy and help offset COVID-19–related cash flow pressures on firms and households.

Source: qatar-tribune

الشرق

الدوحة: أكد صندوق النقد الدولي أن دولة قطر تعتبر أقل دول الخليج من حيث إنخفاض الناتج المحلي الإجمالي الحقيقي لعام 2020، متوقعاً أن يشهد الاقتصاد القطري إنكماشا نسبته 4.5% كأقل إنخفاض بين دول مجلس التعاون الخليجي، بينما جاء معدل إنكماش الاقتصاد الإماراتي لهذا العام بنسبة  6.6%.

وعدل صندوق النقد الدولي ، اليوم، توقعاته للناتج المحلي الإجمالي الحقيقي لعام 2020 لمعظم دول الخليج ، محذرا من أن التوقعات الاقتصادية تتدهور في العديد من الأسواق الناشئة وسط أزمة فيروس كورونا. وذلك وفقا لوكالة رويترز.

توقع صندوق النقد ، في تقريره الأخير عن آفاق الاقتصاد العالمي ، انكماشا عالميا بنسبة 4.4% لعام 2020 ، وهو تحسن عن انكماش بنسبة 5.2% كان متوقعا في يونيو ، لكنه قال إنها لا تزال أسوأ أزمة اقتصادية منذ الكساد الكبير في الثلاثينيات من القرن الماضي.

التقرير أشار إلى أن دول الخليج الغنية بالنفط تعاني من صدمة مزدوجة من أزمة فيروس كورونا ، التي أضعفت الطلب على الاقتصاد غير النفطي ، وانخفاض أسعار النفط ، مما أضر بالإيرادات هذا العام.

وراجع صندوق النقد الدولي توقعاته السابقة بالخفض لجميع دول الخليج باستثناء المملكة العربية السعودية ، والتي من المتوقع الآن أن تشهد إنكماشاً بنسبة 5.4% هذا العام ، مقابل تقديرات انكماش سابقة 6.8%، فيما أكد أن الاقتصاد الإماراتي يشهد إنكماشا نسبته 6.6% هذا العام، مقابل توقعات سابقة بتراجع 3.5%.

وجاء أكبر تعديل في توقعات سلطنة عمان، التي من المتوقع أن تشهد انكماشا عشرة بالمئة، والكويت بتباطؤ 8.1 بالمئة. وكان الصندوق توقع في أبريل نيسان انكماشا نسبته 2.8 بالمئة في عمان و 1.1 بالمئة في الكويت.

وقال الصندوق إنه من المتوقع أن ينكمش اقتصاد قطر 4.5 بالمئة وانكماش اقتصاد البحرين 4.9 بالمئة، مقابل توقعات تراجع في أبريل نيسان عند 4.3 بالمئة و3.6 بالمئة على الترتيب.

وتشير تقديرات صندوق النقد الدولي إلى أنه من المتوقع أن تعود جميع اقتصادات الخليج، باستثناء عمان، إلى النمو العام المقبل بقيادة السعودية التي سينمو ناتجها المحلي الإجمالي 3.1 بالمئة في 2021.

ومن المتوقع أن يكون الانتعاش الاقتصادي في الإمارات أبطأ بنمو 1.3 بالمئة العام المقبل، بينما من المتوقع أن تظل عمان رهينة التباطؤ بانكماش 0.5 بالمئة.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format