📱 Technology

A mysterious future for Instagram .. Will the Facebook empire be dismantled?

مستقبل غامض لإنستغرام .. هل سيتم تفكيك إمبراطورية فيسبوك؟

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: Facebook faces a threat in the coming period regarding the future of Instagram and the legality of the FTC’s approval, which blessed the company’s acquisition of the app in 2012.

Le Figaro said according to Al Jazeera.net today, the acquisition of the photo-sharing app “Instagram” was the best acquisition made by Facebook when it joined its network for $1 billion, and this week it is celebrating the 10th anniversary of the creation of Instagram and the continued success it has achieved since then.

In the face of the success story, the regulatory authority is questioning whether it was right that the FTC gave the green light in 2012 to Facebook to buy Instagram, believing that the social media giant, which is used by 2.7 billion people a month, should be dismantled.

Le Figaro said Facebook takes this threat seriously, as the Wall Street Journal unveiled a document drafted by its lawyers, outlining the group’s argument against any division, and wrote that “dismantling is totally out of the question,” citing the cost of such an operation and its impact on site security and user dispersal.

Facebook argues that what has been granted cannot be restored, because the FTC has blessed acquisitions of Instagram and WhatsApp, making Facebook invest heavily in these platforms and technically integrate them, so that Instagram uses Facebook’s advertising tools.

The newspaper pointed out that Facebook is determined to go further, announcing the merging on September 30th between private messages for Instagram and Facebook Messenger, which will provide a unique tool of communication with the social networks, which will make the dismantling of the empire hard.

It added that the social media giant knows that the threat is looming on both sides of the Atlantic, where the European Digital Services Act, which will be unveiled at the end of the year, provides for sanctions up to the point of dismantling against technology giants which refuse to regulate, the paper said.

In the United States, at the end of the year, the Federal Trade Commission, which has been investigating the matter for a year, will decide whether to take action against Facebook because of anti-competitive monopolistic practices, and whether the acquisition of Instagram was initially driven by a desire to neutralize a serious competitor.

However, deputies of the judiciary subcommittee responsible for antitrust affairs must make their recommendations on regulating the tech giants, as a draft text speaks of legislative tools to force the dismantling of these groups.

Although this Democratic proposal is strongly opposed by the Republican elected committee, elected officials on both sides agree that U.S. competition authorities should be better equipped to oversee the GAFA group (the initials of the four giants Google, Apple, Facebook and Amazon) and block some acquisitions.

The French newspaper explained that when Instagram joined the Facebook group in 2012, it had 30 million users and did not make a single penny for its creators Mike Krieger and Kevin Systrom, but today it is used by more than a billion people, and has an impact on the aesthetics of modern restaurants, and has created modern travel destinations, but above all, it has become a huge machine to make money.

According to Bloomberg, Instagram recorded at least $20 billion in advertising revenue in 2019, a quarter of Facebook’s revenue, and more than YouTube’s $15 billion revenue during the same period, and the service’s advertising tools are constantly evolving.

الشرق

الدوحة: تواجه شركة فيسبوك تهديداً خلال الفترة المقبلة يتعلق بمستقبل تطبيق إنستغرام ومدى قانونية موافقة لجنة التجارة الفدرالية التي باركت عمليات استحواذ الشركة على التطبيق عام 2012.

وقالت صحيفة لوفيغارو الفرنسية، بحسب الجزيرة نت اليوم، إن الاستحواذ على تطبيق مشاركة الصور “إنستغرام” كان أفضل استحواذ قامت به فيسبوك عندما ضمته إلى شبكتها مقابل مليار دولار، وهي تحتفل هذا الأسبوع بمرور 10 سنوات على إنشاء إنستغرام وعلى النجاح المستمر الذي أحرزه منذ ذلك الوقت.

وفي مواجهة قصة النجاح، تتساءل سلطة التنظيم عن مدى صواب منح لجنة التجارة الفدرالية الضوء الأخضر عام 2012 لاستحواذ فيسبوك على إنستغرام، معتقدة أنه يجب تفكيك عملاق وسائل التواصل الاجتماعي هذا الذي يستخدمه 2.7 مليار شخص شهرياً.

وقالت لوفيغارو إن فيسبوك يأخذ هذا التهديد على محمل الجد، حيث كشفت صحيفة “وول ستريت جورنال” النقاب عن وثيقة صاغها محاموه، تحدد حجة المجموعة ضد أي تقسيم، وكتبوا أن “التفكيك أمر غير وارد على الإطلاق” مشيرين إلى تكلفة مثل هذه العملية وتأثيرها على أمن الموقع وعلى تشتيت المستخدم.

وتجادل فيسبوك بأنه لا يمكن استعادة ما تم منحه، لأن لجنة التجارة الفدرالية باركت عمليات الاستحواذ على إنستغرام وواتساب، مما جعل فيسبوك يستثمر بكثافة في هذه المنصات ودمجها تقنياً، بحيث تستخدم إنستغرام أدوات فيسبوك الإعلانية.

وأشارت الصحيفة إلى أن فيسبوك عازمة على الذهاب أبعد من ذلك، إذ أعلنت عن الاندماج في 30 سبتمبر بين الرسائل الخاصة لإنستغرام وفيسبوك ماسنجر، مما سيوفر معرّفاً فريداً للاتصال بالشبكتين الاجتماعيتين، وهو ما سيجعل تفكيك الإمبراطورية أمراً غير يسير.

وأضافت أن عملاقة التواصل الاجتماعي تعلم أن التهديد يلوح في الأفق من جانبي المحيط الأطلسي، حيث ينص قانون الخدمات الرقمية الأوروبية الذي سيتم الكشف عنه في نهاية العام، على عقوبات تصل إلى حد التفكيك ضد عمالقة التكنولوجيا الذين يرفضون التنظيم، حسب الصحيفة.

أما في الولايات المتحدة، ففي نهاية العام ستقرر لجنة التجارة الفدرالية التي تحقق في الأمر منذ سنة، هل ستتخذ إجراءات ضد فيسبوك بسبب الممارسات الاحتكارية المنافية للمنافسة، وهل كان الاستحواذ على إنستغرام مدفوعاً في البداية بالرغبة في تحييد منافس خطير.

وتضيف الصحيفة: غير أنه يجب على نواب اللجنة القضائية الفرعية المسؤولة عن شؤون مكافحة الاحتكار تقديم توصياتهم بشأن تنظيم عمالقة التكنولوجيا، حيث تتحدث مسودة للنص عن أدوات تشريعية لفرض تفكيك هذه المجموعات.

ورغم أن هذا الاقتراح الديمقراطي تعارضه بشدة اللجنة الجمهورية المنتخبة، فإن المسؤولين المنتخبين من كلا الجانبين متفقون على أن سلطات المنافسة الأميركية يجب أن تكون مجهزة بشكل أفضل للإشراف على مجموعة “غافا” (الحروف الأولى للشركات العملاقة الأربع غوغل وآبل وفيسبوك وأمازون) وعرقلة بعض عمليات الاستحواذ.

وأوضحت الصحيفة الفرنسية أن إنستغرام، عندما انضم إلى مجموعة فيسبوك عام 2012، كان لديه 30 مليون مستخدم ولم يكن ينتج مليماً واحداً لمنشئَيه مايك كريغر وكيفين سيستروم، أما اليوم فيستخدمه أكثر من مليار شخص، وله تأثير على جماليات المطاعم العصرية، وقد خلق وجهات سفر عصرية، ولكنه قبل كل شيء، أصبح آلة هائلة لكسب النقود.

وسجل إنستغرام -حسب وكالة بلومبيرغ- ما لا يقل عن 20 مليار دولار من عائدات الإعلانات في عام 2019، وهو ربع إيرادات مجموعة فيسبوك، وأكثر من عائدات يوتيوب التي بلغت 15 مليار دولار خلال الفترة نفسها، كما أن أدوات الإعلان الخاصة بهذه الخدمة تتطور باستمرار.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format