💉 Health🦠Coronavirus

Covid-19 situation in Qatar steady and stable; not witnessing second wave: Official

مسؤول: وضع كوفيد-١٩ في قطر مستقر وثابت ولن نشهد موجة ثانية

Fazeena Saleem |The Peninsula

Doha: The Chairman of the National Pandemic Preparedness Committee, Dr Abdullatif Al Khal has described the present Covid-19 situation is the country as being stable and that Qatar is not witnessing a second wave like in many other countries.

“Last week we noticed a slight decrease of about 15 percent compared to the previous week. We can describe the situation in the country at this point as being steady and stable and we are not witnessing a second wave like in many other countries,” Dr Al Khal said speaking at Texas A&M University at Qatar’s Al Maerifa Public Seminar Series, today.

“We had a swift increase in number of cases towards the end of May and beginning of June. We had another wave after the Eid Al Adha among Qataris and white-collar professionals and were attributed to social gatherings like parties. But it is also trending down over the past couple of weeks,” he said speaking at the seminar titled ‘Qatar’s Response to the COVID-19 Pandemic: Lessons Learned’ at Texas A&M University at Qatar’s Al Maerifa Public Seminar Series today.

The first COVID-19 case was reported in Qatar on February 28, in a young Qatari male who had returned from Iran. The first COVID-19 case diagnosed from the community was on March 8. 

According to Dr. Al Khal the epidemiologic factors and public health measures have played a major role in controlling the spread of COVID-19 epidemic in Qatar. He said that it includes, effective governance structure to response to the pandemic, government actions and public health measures, structure and demographics of the population, rapid response and expansion of the healthcare system with direction of resources redeployment of staff.  

“Towards the end of May and early June, we had the peak of the pandemic where within one day we recorded more than 2000, positive case. Due to the measures that were implemented by the government and applied through the Ministry of Public Health including the restrictions and precautions, the pandemic relatively quickly started coming down. The numbers declined and have remained somehow steady among the entire population,” said Dr. Al Khal.

Source: thepeninsulaqatar

فازينا سليم / ذا بينينسولا – ترجمة WGOQatar

الدوحة: وصف رئيس اللجنة الوطنية للتأهب للجوائح، الدكتور عبد اللطيف الخال، الوضع الحالي لـ “كوفيد-19” بأنه مستقر وأن قطر لا تشهد موجة ثانية كما هو الحال في العديد من البلدان الأخرى.

“لقد لاحظنا في الأسبوع الماضي انخفاضاً طفيفاً بنسبة 15 في المائة مقارنة بالأسبوع السابق. يمكننا أن نصف الوضع في البلاد في هذه المرحلة بأنه ثابت ومستقر ولا نشهد موجة ثانية كما هو الحال في العديد من البلدان الأخرى”، قال الدكتور الخال في كلمة ألقاها في جامعة تكساس إيه أند إم في سلسلة الندوات العامة في سلسلة ندوات المعارف العامة في قطر اليوم.

“لقد شهدنا زيادة سريعة في عدد الحالات قرب نهاية مايو وبداية يونيو. كانت لدينا موجة أخرى بعد عيد الأضحى بين القطريين والمهنيين ذوي الياقات البيضاء نسبناها إلى التجمعات الاجتماعية مثل الحفلات. لكنها تتجه أيضاً إلى الانخفاض خلال الأسبوعين الماضيين”، قال في كلمة ألقاها في ندوة بعنوان “استجابة قطر لوباء كوفيد-19: الدروس المستفادة” في جامعة تكساس إيه أند إم في سلسلة ندوات المعارف العامة في قطر اليوم.

تم الإبلاغ عن أول حالة في قطر في 28 فبراير، لدى شاب قطري كان قد عاد من إيران. وكانت أول حالة من مرض “كوفيد-19” تم تشخيصها من المجتمع المحلي في 8 مارس.

ووفقاً للدكتور الخال، لعبت العوامل الوبائية وتدابير الصحة العامة دوراً رئيسياً في السيطرة على انتشار وباء “كوفيد-19” في قطر. وقال إنه يشمل هيكلاً فعالاً للحوكمة للتصدي للوباء، وإجراءات الحكومة وتدابير الصحة العامة، وهيكل السكان وديموغرافياتهم، والاستجابة السريعة وتوسيع نظام الرعاية الصحية مع توجيه إعادة توزيع الطاقات البشرية من الموظفين.

“في نهاية مايو وأوائل يونيو، مررنا بذروة الوباء حيث سجلنا في غضون يوم واحد أكثر من عام 2000 حالة إيجابية. ونظراً للتدابير التي نفذتها الحكومة وطبقتها وزارة الصحة العامة، بما في ذلك القيود والاحتياطات، بدأ الوباء بالانحسار بسرعة نسبية. وقد انخفضت الأعداد وظلت ثابتة نوعاً ما بين جميع السكان”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format