📱 Technology👩🏽‍💻 Projects

Local startup aims to test autonomous delivery vehicle in Qatar by year-end

شركة محلية ناشئة تسعى لاختبار مركبة توصيل آلية في قطر بحلول نهاية العام

By Anisha Bijukumar | The Peninsula Online

Doha: Qatar-based technology startup Airlift aims to start pilot testing its autonomous delivery vehicle ‘Core’ in the country by the end of this year, with further plans to introduce 100 vehicles on road by the start of 2022. 

Incubated at the Qatar Science and Technology Park, Airlift is eager to collaborate with local entities in the country to deploy the vehicle here. 

“We are looking for tie-ups with local entities and then hopefully by end of this year, we can start test pilots here. We are also working tirelessly to ensure that by the start of 2022, we should be able to introduce 100 vehicles in Qatar,” said the Airlift General Manager Ahmed Mohamedali.  

The current model of Core is being tested in the Breda University of Applied Science campus in the Netherlands. 

Local startup aims to test autonomous delivery vehicle in Qatar by year-end

“Airlift’s self-driving vehicle is being used as the first pilot for self-driving delivery on public roads in the Netherlands. In an event held recently, the project was offically launched in partnership with Breda University of Applied Sciences (BUAS) and the Future Mobility Network (FMN),” said Mohamedali. 

The 4G connectivity-ready robot can deliver up to 120kg and as of now delivers various non-food goods between three buildings on the Breda Campus. Along with customisable compartment sizes, Core also has an anti-tampering compartment lock and a touchpad for unlocking them.

When asked about going commercial in the Netherlands and Qatar, Mohamedali said that they foresee commercial deployment in the Netherlands as early as the first quarter of 2021. “As for Qatar, we are open for any collaboration and looking forward to connect with potential partners to deploy the vehicle,” he added.    

Local startup aims to test autonomous delivery vehicle in Qatar by year-end

As of now the company is focusing on deploying Core in Qatar and in Europe, inviting enterprises to experiment with autonomous systems in mobility, inspection and surveillance applications. 

With a brushless 48V eletric motor, Core has 4 wire disc brakes and dual 1.44 kWh batteries.  

Local startup aims to test autonomous delivery vehicle in Qatar by year-end

Founded by Ahmed Mohamedali, Nebras Ozzo, Chief Technology Officer, Musab Al Mozien, Lead Mechanical Engineer, Munera F Aldosari, Co-founder and Strategist and Fatima Al Kuwari, Advisor and early investor, Airlift also received funding from QSTP – Product Development Fund and QFRDI – Innovation Coupon Fund.

Source: thepeninsulaqatar

بقلم أنيشا بيجوكومار / ذا بينينسولا أونلاين – ترجمة WGOQatar

الدوحة: تسعى شركة “إيرليفت” الناشئة في مجال التكنولوجيا التي تتخذ من قطر مقراً لها إلى البدء في اختبار تجريبي لمركبة التوصيل الآلية “كور” في البلاد بحلول نهاية العام الجاري، مع خطط إضافية لطرح 100 مركبة على الطرق مع بداية عام 2022.

تُعرب شركة “إيرليفت” التي تُحتضن في واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا عن حرصها على التعاون مع الكيانات المحلية في البلاد لنشر المركبة هنا.

قال المدير العام لشركة “إيرليفت” أحمد محمد علي “نحن نبحث عن إقامة روابط صلة مع الكيانات المحلية ونأمل أن نتمكن بحلول نهاية هذا العام في البدء بالتجارب هنا. كما نعمل بلا كلل لضمان أن نتمكن بحلول بداية عام 2022 من إدخال 100 مركبة إلى قطر”.

Local startup aims to test autonomous delivery vehicle in Qatar by year-end

ويجري اختبار النموذج الحالي من كور في حرم جامعة بريدا للعلوم التطبيقية في هولندا.

“يتم استخدام مركبة” إيرليفت” ذاتية القيادة كأول أداء تجريبي لخدمة التوصيل الآلي على الطرق العامة في هولندا. وفي حدث عقد مؤخراً، تم إطلاق المشروع بشكل رسمي بالشراكة مع جامعة بريدا للعلوم التطبيقية وشبكة التنقل المستقبلي.”

يمكن للروبوت المجهز بتقنية الاتصال 4G تسليم ما يصل إلى 120 كغ، وحالياً يسلم العديد من السلع غير الغذائية بين ثلاثة مبان في حرم جامعة بريدا. إلى جانب أحجام مقصورة يمكن تعديلها، يمتلك كور أيضا قفل المقصورة المضادة للتلاعب ولوحة لمس لفتحها.

ورداً على سؤال حول طرحه للتداول التجاري في هولندا وقطر، قال محمد علي إنهم يتوقعون طرحه للتداول التجاري في هولندا في وقت مبكر من الربع الأول من عام 2021. وأضاف: “بالنسبة لقطر، نحن منفتحون على أي تعاون ونتطلع إلى التواصل مع الشركاء المحتملين لنشر المركبة”.

Local startup aims to test autonomous delivery vehicle in Qatar by year-end

وتركز الشركة في الوقت الحالي، على نشر كور في قطر وأوروبا، وتدعو الشركات إلى تجربة أنظمة مستقلة في تطبيقات التنقل والتفتيش والمراقبة.

مع محرك 48V eletric بدون فرش، يحتوي كور على 4 ألواح فرامل وبطاريات مزدوجة بسعة 1.44 كيلووات ساعة.

Local startup aims to test autonomous delivery vehicle in Qatar by year-end

أسسها أحمد محمد علي، نبراس أوززو، الرئيس التنفيذي للتكنولوجيا، مصعب المزين، المهندس الميكانيكي الرئيسي، منيرة ف الدوسري، المؤسس المشارك والاستراتيجي وفاطمة الكواري، مستشارة ومستثمرة مبكرة، كما تلقت شركة “إيرليفت” التمويل من واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا – صندوق تطوير المنتجات وقطاع البحوث والتطوير والابتكار في مؤسسة قطر وصندوق الابتكار القطري.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format