😎 LifeStyle🌍 World

Hajj in the time of COVID-19: Social distancing, masks and no kissing the Kaaba

الحج في زمن كوفيد-١٩: التباعد الاجتماعي، والكمامات وعدم تقبيل الكعبة المشرفة

Qatar Tribune – Doha:

Hajj, the annual Muslim pilgrimage to Mecca, has begun but under dramatically different circumstances due to the coronavirus outbreak.

One of the five pillars of Islam, the Hajj is required for all Muslims who are physically or financially capable of undertaking it at least once in their lifetime and is usually one of the world’s largest religious gatherings.

But this year, only up to 10,000 people already residing in Saudi Arabia will participate in the five-day pilgrimage, a tiny fraction of the 2.5 million pilgrims from around the world that attended last year.

“There are no security-related concerns in this pilgrimage, but [downsizing] is to protect pilgrims from the danger of the pandemic,” said Khalid bin Qarar Al-Harbi, Saudi Arabia’s director of public security.

Pilgrims will be required to wear masks and observe physical distancing during a series of religious rites that are completed over five days in the holy city of Mecca and its surroundings in western Saudi Arabia.

Those selected to take part in the Hajj were subject to temperature checks and placed in a short quarantine ahead of the rites beginning on Wednesday.

State media showed health workers sanitising pilgrims’ luggage, and pilgrims reported being given electronic wristbands to allow authorities to monitor their whereabouts.

Workers, armed with brooms and disinfectant, were seen cleaning the area around the Kaaba, the structure at the centre of the Grand Mosque draped in gold-embroidered black cloth towards which Muslims around the world pray.

Touching or kissing the Kaaba, the holiest site in Islam, is banned this year. All pilgrims must also maintain a physical distance of 1.5 metres (five feet) during prayers.

Hajj authorities reported setting up multiple health facilities, mobile clinics and ambulances to cater to the pilgrims. The foreign press is barred from this year’s Hajj, usually a huge global media event, as the government tightens access to Mecca.

Source: qatar-tribune

الدوحة – قطر تريبيون – WGOQatar:

بدأ الحج السنوي للمسلمين إلى مكة المكرمة، ولكن في ظل ظروف مختلفة بشكل كبير بسبب تفشي الفيروس التاجي.

يعتبر واحد من أركان الإسلام الخمسة، يعتبر الحج فريضة على جميع المسلمين القادرين مادياً أو مالياً على القيام به مرة واحدة على الأقل في حياتهم، وعادة ما يكون واحداً من أكبر التجمعات الدينية في العالم.

لكن هذا العام سيشارك في الحج الذي يستمر خمسة أيام ما لا يتعدى 10,000 شخص مقيمين مسبقاً في المملكة العربية السعودية، وهو جزء صغير من الحجاج الذين شاركوا العام الماضي من مختلف أنحاء العالم والبالغ عددهم 2،5 مليون حاج من مختلف انحاء العالم.

وقال خالد بن قرار الحربي، مدير الأمن العام في المملكة العربية السعودية: “لا توجد مخاوف أمنية في موسم الحج هذا، لكن [تقليص العدد] جاء بهدف حماية الحجاج من خطر الوباء.

سيطلب من الحجاج ارتداء الكمامات والانتباه للتباعد الجسدي خلال سلسلة من الطقوس الدينية التي يتم أداؤها على مدى خمسة أيام في مدينة مكة المكرمة والمناطق المحيطة بها في غرب المملكة العربية السعودية.

وخضع المختارون للمشاركة في الحج لفحوصات درجة الحرارة ووضعوا في حجر صحي قصير قبل الطقوس التي تبدأ يوم الأربعاء.

وأظهرت وسائل الإعلام الرسمية عمال الصحة يطهرون أمتعة الحجاج، وأفاد الحجاج بأنهم أعطوا أساور إلكترونية للسماح للسلطات بمراقبة أماكن وجودهم.

وشوهد عمال مسلحون بالمكانس والمطهرات وهم ينظفون المنطقة المحيطة بالكعبة، وهي المبنى الواقع في وسط المسجد الحرام التي يكسوها قطعة قماش سوداء مطرزة بالذهب يصلي نحوها المسلمون من جميع أنحاء العالم.

ويحظر هذا العام لمس الكعبة المشرفة أو تقبيلها، وهو أقدس موقع في الإسلام. كما يجب على جميع الحجاج الحفاظ على مسافة تبلغ 1.5 متر (خمسة أقدام) أثناء الصلاة.

وأفادت سلطات الحج عن إنشاء مرافق صحية متعددة وعيادات متنقلة وسيارات إسعاف لتلبية احتياجات الحجاج. الصحافة الأجنبية ممنوعة من الحج هذا العام، وهو عادة حدث إعلامي عالمي ضخم، مع تشديد الحكومة على إجراءات الدخول إلى مكة المكرمة.

المصدر: qatar-tribune

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close