😎 LifeStyle👩‍🎨 Art

New art exhibitions from Qatar Museums starting August

معارض فنية جديدة لمتاحف قطر خلال أغسطس

QNA – Doha:

Qatar Museums (QM) announced Monday the reopening of its institutions in August with new exhibitions at the Museum of Islamic Art (MIA), National Museum of Qatar (NMoQ), and Mathaf: Arab Museum of Modern Art, as well as the reopening of museum libraries and all of QMs parks and playgrounds with temporary restrictions in place.

This phased-in expansion of services follows the July reopening of heritage sites and the permanent collection galleries of a number of QM museums, in accordance with recommendations from Qatars Health Protection & Communicable Disease Control office of the Ministry of Public Health.

QMs program of special exhibitions, which was postponed due to the COVID-19 pandemic, will resume with opportunities for the public to enjoy artworks and artifacts that span centuries and the globe. Drawn from the holdings of Qatar Museums and from major loans, these temporary exhibitions present artistic treasures assembled over the years by one of Qatars greatest collectors, survey the achievements of two important contemporary women artists of Arab background, and provide stunning insights into the creative life of one of the greatest artists of the modern era.

Exhibitions opening on August 2 include A Falcons Eye: Tribute to Sheikh Saoud Al-Thani at Museum of Islamic Art, and Yto Barrada: My Very Educated Mother Just Served Us Nougat, Huguette Caland: Faces and Places and Lived Forward: Art and Culture in Doha from 19602020 at Mathaf: Arab Museum of Modern Art.

Starting 10 August,Picassos Studios, which is organized in partnership with the Muse national Picasso-Paris and has been on view since July 1 at the Doha Fire Stations Garage Gallery, will offer extended evening hours, remaining open until 8pm on Mondays and Wednesdays.

In keeping with the guidelines set by the Ministry of Public Health, a limited number of visitors and staff will be allowed inside each museum. Visitors will be required to reserve tickets in advance on the Qatar Museums website.

Upon arrival at the museum, ticket holders must present a “green” health status on the Ehteraz virus-tracing app. Each person will also be checked for a normal temperature reading at the entrance.

الدوحة – قنا:

أعلنت متاحف قطر اليوم، عن استمرار عملية إعادة فتح مؤسساتها في أغسطس المقبل من خلال خمسة معارض معاصرة في متحف الفن الإسلامي، ومتحف قطر الوطني، ومتحف: المتحف العربي للفن الحديث، فضلاً عن إعادة فتح مكتبات المتاحف وجميع حدائق وملاعب متاحف قطر مع تطبيق إجراءات احترازية مؤقتة.

ويأتي هذا التوسع التدريجي في الخدمات بعد إعادة فتح مواقع التراث وصالات العرض الدائمة لعدد من المتاحف التابعة لمتاحف قطر في يوليو، بما يتماشى مع توصيات إدارة الحماية الصحية ومكافحة الأمراض المعدية بوزارة الصحة العامة في قطر.

ويستأنف برنامج متاحف قطر، نشاطه بتقديم فرص للجمهور للاستمتاع بالأعمال الفنية والتحف التي تمتد عبر العصور والعالم، حيث تقدم هذه المعارض المعاصرة، المستمدة من مقتنيات متاحف قطر والمجموعات الشخصية كنوزا فنية جمعها على مر السنين أحد أكبر جامعي المقتنيات الشخصية في قطر.

وتشمل المعارض التي سيتم افتتاحها “عين الصقر: في ذكرى الشيخ سعود آل ثاني” أحد أهم جامعي الفنون في قطر، ويقام في متحف الفن الإسلامي، من 2 أغسطس المقبل حتى 10 أبريل 2021، ويضم أكثر من 300 قطعة فنية متنوعة.

وتقام في متحف: المتحف العربي للفن الحديث ثلاثة معارض في الفترة من 2 أغسطس وحتى 30 نوفمبر 2020، وهي معرض “يطو برادة: حصلنا على السكاكر من أمي المثقفة جدا”، وهو المعرض المتحفي الأول في منطقة الخليج ليطو برادة الفنانة المغربية-الفرنسية، ويقدم صورا فوتوغرافية وأفلاما وفيديوهات ومنحوتات وأعمالا مطبوعة وأخرى نسيجية، ويركز على مفاهيم التجديد والتطور في سياق التحولات الاجتماعية والجيولوجية.

ومعرض “أوغيت الخوري كالان: وجوه وأماكن”، وهو أول معرض فردي للفنانة اللبنانية الراحلة أوغيت الخوري كالان (1931-2019) في المنطقة العربية، ويقدم نظرة عامة على ستة عقود من مسيرة الفنانة، بالإضافة إلى معرض “تجربة إلى الأمام: الفن والثقافة في الدوحة من 19602020″، يتم فيه التركيز على مجموعة متحف كنقطة انطلاق، ويتناول النقاط المرجعية لأجيال من الفنانين والمثقفين والناشطين الثقافيين الذين لعبوا دورا رئيسيا في تنشيط المشهد الثقافي في الدوحة لأكثر من نصف قرن.

واعتبارا من 10 أغسطس، سيقدم معرض “استوديوهات بيكاسو”، الذي تم تنظيمه بالشراكة مع متحف بيكاسو الوطني بباريس والمفتوح منذ 1 يوليو في كراج جاليري بمطافئ: مقر الفنانين، ساعات مسائية ممتدة، وسيبقى مفتوحا حتى الساعة 8 مساء أيام الإثنين والأربعاء، ويقود المعرض زواره إلى الفضاءات الإبداعية التي تنقل بينها بابلو بيكاسو، ويأتي في إطار العام الثقافي قطر فرنسا 2020، بما يعزز التبادل الثقافي والتعاون المتبادل بين البلدين.

وعلى الرغم من أن متحف قطر الوطني سيظل مغلقا، فقد طور المتحف معرضين رقميين، يمكن الوصول إليهما على موقعه الإلكتروني في أغسطس. ويتميز معرضا قصة المطبخ القطري، والمواطن البيئية والملاجئ الطبيعية بموضوعات يتم استكشافها في صالات العرض الدائمة بالمتحف الوطني وتتضمن مقتنيات خاصة.

وتتضمن بروتوكولات الصحة والسلامة الجديدة مطالبة الزائرين بشراء التذاكر مسبقا على موقع متاحف قطر الإلكتروني، وتقديم إشارة خضراء للحالة الصحية على تطبيق “احتراز”، وإحضار الكمامات وارتدائها طوال مدة زيارتهم.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format