😎 LifeStyle

Jupiter to be visible all night in Qatar skies on Tuesday

رؤية المشتري طوال الليل في سماء قطر يوم الثلاثاء

QNA – Doha:

Jupiter will be visible in the skies of Qatar on Tuesday, July 14, (23 of Dhu al-Qadah 1441 AH), in an astronomical phenomenon where Jupiter encounters the Sun. Jupiter will rise around the time of sunset on Tuesday.

QCH astronomer Dr Beshir Marzouk said that this phenomenon, where Jupiter encounters the Sun, is a highly significant one, as it provides a good opportunity to see and monitor Jupiter from Earth for the longest period of night during the year. In addition to that, Jupiter will be brighter and larger than usual days, as it will be at its nearest point to Earth.

Jupiter encounters the Sun once a year and the planets’ last encounter was on  June 10, 2019. The planets shall meet again on August 20, 2021 (Friday).

Residents of Qatar and Arabic area countries will have a good chance to observe Jupiter during the astronomical phenomenon all night, where it will rise in Qatar skies on Tuesday at 06:21 pm Doha local time, and will reach its highest (azimuth angle) at 11:37 pm Doha local time. During this time, the planet will be 42 degrees towards the southern horizon, until sunrise of the following day, added Dr. Marzouk.

During the “Jupiter encounters the Sun” phenomenon, the center of Jupiter, the Sun, and the Earth will be at a straight line. Earth will be in the middle and Jupiter on the opposite side of the Sun.

Jupiter is the fastest spinning planet in our Solar System rotating on average once in just under 10 hours, which is very fast especially considering how large Jupiter is. This means that Jupiter has the shortest days of all the planets in the Solar System.

الدوحة – قنا:

أعلنت دار التقويم القطري أنه سوف يسطع عملاق المجموعة الشمسية /المشتري/ في سماء قطر طوال الليل في ظاهرة تعرف فلكيا بظاهرة “تقابل المشتري مع الشمس”، وذلك مساء يوم الثلاثاء 23 من شهر “ذو القعدة” 1441هـ، الموافق 14 من يوليو 2020، حيث سيكون موعد شروق المشتري في نفس وقت غروب شمس الثلاثاء تقريبا.

وذكر الدكتور بشير مرزوق (الخبير الفلكي بدار التقويم القطري) أن ظاهرة تقابل كوكب المشتري مع الشمس من الظواهر الفلكية الهامة، وذلك لأنها تعتبر فرصة جيدة لرصد ورؤية المشتري من على سطح الأرض أطول فترة من الليل خلال العام، إضافة إلى أن المشتري سيكون أكثر لمعانا وأكبر حجما من الأيام العادية، حيث إنه سيكون عند أقرب نقطة له من الأرض خلال تلك الظاهرة.

جدير بالذكر أن المشتري يصل إلى وضع التقابل مع الشمس مرة كل عام، علما بأنه كان في وضع التقابل آخر مرة يوم الإثنين 10 يونيو من العام الماضي، بينما سيصل إليه من جديد يوم الجمعة 20 من أغسطس 2021م.

وأضاف د. بشير مرزوق أنه يمكن لسكان دول المنطقة العربية بمن فيهم سكان دولة قطر رصد وتتبع حركة كوكب المشتري خلال تلك الظاهرة الفلكية طوال الليل، وذلك لأنه سيشرق على سماء قطر عند الساعة السادسة والدقيقة الحادية والعشرين مساء يوم الثلاثاء بتوقيت الدوحة المحلي، وسيستمر في حركته حتى يصل إلى أقصى ارتفاع له (نقطة السمت) في سماء دولة قطر عند الساعة الحادية عشرة والدقيقة السابعة والثلاثين مساء بتوقيت الدوحة المحلي، وسيكون حينها على ارتفاع قدره 42 درجة قوسية باتجاه الأفق الجنوبي، وسيستمر في حركته باتجاه الأفق الغربي ليغرب مع موعد شروق شمس اليوم التالي تقريبا.

ومن المعلوم أنه خلال ظاهرة تقابل المشتري مع الشمس سيكون مركز كل من (المشتري والأرض والشمس) على خط استقامة واحد، مع تواجد الأرض في المنتصف، ويكون المشتري في الجهة المقابلة للشمس تماما.

وسوف يكون المشتري في هذا اليوم عند أبعد نقطة في مداره عن الشمس، علما بأنه سيكون على مسافة قدرها 4.14 وحدة فلكية من مركز الشمس، والوحدة الفلكية تساوي 150 مليون كيلومتر تقريبا.

وكوكب المشتري هو أسرع كواكب مجموعتنا الشمسية في الدوران حول محوره، مما يعني أن طول اليوم على سطحه هو أقصر يوم بالنسبة للكواكب الأخرى، إذ يبلغ طول اليوم على سطح المشتري عشر ساعات تقريبًا، وهي المدة التي يحتاجها المشترى ليتم دورة كاملة حول نفسه،ويتبع المشترى 67 قمرا أشهرها مجموعة أقمار جاليليو (آيو، وأوروبا، وغانيميد، وكاليستو).

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
2
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close