Technology🦠Coronavirus

A smart innovation to protect aircraft passengers from infection

ابتكار ذكي لحماية ركاب الطائرات من العدوى

(CNN) — A simple device that fits on to the existing air vents inside an airplane cabin could help reduce the risk of inflight Covid-19 infections.

Seattle-based technology company Teague says its new AirShield device enhances air flows that already help minimize the spread of germs on board, creating an invisible ‘shield’ around passengers.

AirShield is a 3D-printed component that fits onto the Passenger Service Unit that you’ll find above each passenger in an airplane cabin. The unit usually contains a reading light and vents, known as air gaspers, which send air downward onto the seat occupant.

Ordinarily, each passenger can control the direction and velocity of the air that’s blasting onto them in the same way that they can also decide if they want their light on or off.

AirShield sculpts the flow into blades that ensure any respiratory droplets are retained within a single passenger’s space, and shouldn’t be breathed in by the occupant of a neighboring seat.

Anthony Harcup, senior director of airline experience at Teague, says that AirShield only enhances what’s already a pretty effective method of air flow on airplanes.

“What a lot of people don’t realize, is that an aircraft is actually one of the safest places that you can be,” he tells CNN Travel.

Normally, air on board a passenger plane is fed in through the top of the cabin and then extracted by floor vents to be fed through high-efficiency particulate absorbing (HEPA) filters that take out 99.9% of microbial content.

This means the air that’s coming back through the gaspers is freshly purified.

AirShield is the latest in a slew of designs, from snazzy reimaginings of the airplane middle seat to double-decker lie-flat seats that aim to reassure returning fliers in the wake of the pandemic.

“There’s been such a huge amount of support, design and engineering support, to solve some of these problems,” says Harcup. “We’re all trying to get the public flying again, I think the sooner we can get people comfortable with flying, the better off the industry and the world’s going to be.”

Airplane interior solution.

Airlines have been rapidly losing money over the past few months, and Harcup notes they’ll be keen to implement ideas that help passengers feel safer, but don’t break the bank.

On May 5, the International Air Transport Association (IATA), which represents carriers around the world, released a statement suggesting blocking off the middle seat was not something it supported.

“Airlines are fighting for their survival. Eliminating the middle seat will raise costs,” Alexandre de Juniac, IATA’s director general and CEO, said in the statement.

Harcup reckons Teague’s design — which doesn’t involve drastically reinventing the airline interior — could be more effective than models that cut out the middle seat. He calls social distancing on airplanes “somewhat of an oxymoron.”

“It’s an entire commercial model that’s built on densification,” he says of aircraft cabins.

Harcup appreciates that passengers may feel more comfortable being distanced from their fellow travelers, but he reckons anxiety will be relieved by a greater understanding of how air flow works on airplanes.

“I think products like this, things that don’t change fundamentally change layouts, densification commercial models, something that’s visible [… I think it’s going to really help bring people back to the skies,” Harcup adds.

Air flow on airplanes

AirShield received patent clearance earlier this month, so Teague is only just beginning commercial discussions with airlines and potential manufacturers.

“So it’s a bit difficult to say what the cost of purchase or the cost of installation is going to be,” he says.

Still, he remains confident Teague’s created a feasible, budget-friendly proposition for airlines — and he estimates flight testing could begin in three to four months’ time.

“The whole point was that this would be really quick to make, certainly because we’re looking at 3D printing, we’re not going to be needing to wait for long lead times for tooling.

“We’re not really reinventing the wheel, we’re harnessing and refining what’s already there.”

AirShield isn’t the only idea that reconsiders cabin air flow.

Speaking to CNN Travel about airplane hygiene in April 2020, Qingyan Chen, a professor of mechanical engineering at Purdue University in Indiana, highlighted how droplets could be transmitted to fellow passengers before the HEPA filter has caught them.

A couple of years ago, Chen proposed a new type of ventilation system that envisages a dedicated HEPA filter for each seat and tested the system in a seven-row section of a Boeing 737, to apparently successful results.

Source: cnn

ترجمة – كريم المالكي:

قدمت شركة أمريكية حلّاً جديداً لمنع انتشار العدوى بفيروس «كوفيد 19» داخل مقصورات الطائرات وهو عبارة عن «درع هوائي» لكل راكب يقيه من احتمالات العدوى ويمنحه خصوصية عدم التداخل مع باقي الركاب، وكما يبدو أن محاولات الشركة الأمريكية قد جاءت مكملة لسلسلة من المحاولات التي بدأت ويراد منها إنعاش قطاع الطيران الذي تلقى ضربات مدمرة بفعل انتشار الجائحة حيث تسببت بإيقاف الطيران وإعلان العديد من الشركات إفلاسها.

وتناقلت العديد من الصحف والمواقع الأجنبية الخبر الذي أذاعته شركة «تيغ» التي تتخذ من سياتل في الولايات المتحدة مقرا لها، الخبر الذي يعد في غاية الأهمية للمسافرين جوا في أرجاء المعمورة، وقالت الشركة الأمريكية في تصريحات لشبكة «سي إن إن» الإخبارية الأمريكية، إن «فكرة ابتكارها الجديد الذي أطلقت عليه اسم «الدرع الهوائي»، تستند على تعزيز تدفق الهواء لإيجاد «ستارة هوائية» واقية، وبالتالي سيكون هناك ما هو أشبه بال»درع» غير المرئي حول الركاب وهو ما سيساعد على تقليل انتشار الجراثيم على متن الطائرة».

وأشارت الشركة إلى أنه يمكن تركيب أجهزة التقنية الجديدة، المصنوعة من خلال الطباعة ثلاثية الأبعاد، في سقف الطائرة أعلى المقاعد مباشرة، وضمن وحدة خدمة الراكب التي تحتوي على فتحات التكييف والإنارة. وأضافت أن آلية عمل الدرع تستند إلى نقل الهواء المتدفق من الفتحات العلوية فوق المقعد، إلى شفرات تضمن الاحتفاظ بأي قطرات أو رذاذ ناجم عن الجهاز التنفسي للراكب داخل المحيط الذي يشغله، بحيث لا تنتقل إلى المسافر الجالس إلى جواره.

وقال أنتوني هاركوب، كبير مديري تجربة الطيران في شركة تيغ للشبكة الأمريكية، إن الدرع الهوائي يعزز من كفاءة تدفق الهواء على متن الطائرات، مشيرا إلى أن فكرة الستائر الهوائية تعد التقنية الأحدث بين عدد كبير من الابتكارات التي قدمتها شركات طيران عدة في العالم، من أجل استعادة الحياة للقطاع ضمن إجراءات احترازية أعلى في ظل تفشي فيروس كورونا. وأضاف هاركوب: «هناك قدر هائل من التصاميم لابتكار حلول لدى بعض المشكلات، نحاول الحفاظ على المسافرين من أجل طيران أكثر سلامة وأمانا، أعتقد أنه كلما أسرعنا في طمأنة المسافرين كلما كانت الصناعة أفضل». ويعتقد هاركوب أن التقنية التي ابتكرتها شركته، لا تتطلب إعادة هيكلة التصميم الداخلي لمقصورة الطائرة، ويمكن أن يكون أكثر فعالية من المقترحات التي قدمتها شركات أخرى، ومن بينها الإبقاء على المقعد الأوسط فارغا في الطائرات الكبيرة. وأضاف: «ما لا يدركه العديد من الأشخاص هو أن الناقلة الجوية (الطائرة) هي في الحقيقة من أكثر الأماكن التي يمكنك التواجد فيها في أمان».

وتضم هذه الوحدة الذكية التي تمنح كل راكب خصوصية إنارة القراءة وفتحة التهوية وأزرار منها الاستعانة بالمضيف أو غيرها من الخدمات التي تميز الطائرات الحديثة عن غيرها. وتكمن خاصية الجهاز من خلال تدخله بالهواء المتدفق عبر فتحة التهوية، وتم تصميمها بحيث تضمن الاحتفاظ بقطرات الجهاز التنفسي الصادرة عن الراكب داخل المساحة الخاصة به، ما يشكل درعا واقيا خفيا حول كل شخص. وتسعى الشركة أن تمنح شركات الطيران دفعة جديدة لتأمين الجانب الوقائي للمسافرين.

المصدر: raya

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close