💰 Business

QNB Group and Mastercard undertake first successful international payment transaction in Sudan

مجموعة QNB و Mastercard تنفذان أول عملية دفع دولية ناجحة في السودان

The Peninsula – Doha: 

QNB Group, the largest financial institution in the Middle East and Africa, becomes the first bank in Sudan to have successfully performed an international payment card transaction in partnership with Mastercard, a global technology company in the payments industry.

The transaction was performed using a Mastercard virtual prepaid card product. QNB is also the first Bank in Sudan to have obtained an issuance license from Mastercard. The first successful international prepaid card transaction was performed on 14 June 2020 and it marks an important and historic milestone for QNB and Mastercard’s strategic plans in Sudan and across Africa.

Through this partnership, QNB will issue and accept the Mastercard-branded payment cards in Sudan, allowing more people and businesses across the country to enjoy more convenient, secure and easy to use ways to pay locally and globally. The QNB Mastercard product is a secure and innovative digital payment solution that is accepted globally, including e-commerce websites.

Heba Al-Tamimi, General Manager – QNB Group Retail, said: “We are delighted to have partnered with the Sudanese authorities and Mastercard on achieving this historic milestone. QNB Group is fully committed to investing and growing the payments landscape in Sudan, which will have a positive impact on the economic growth of the country. We look forward to bringing about best practices and market centric strategies which will eventually benefit our customers in Sudan.”

“As we prepare for a postCOVID-19 reality, it is imperative to offer people across the region easy access to the digital economy to help drive inclusion and create new opportunities for all. In line with our recent commitment to include 1 billion people to the digital economy by 2025, Mastercard is working to open new markets and create a more connected future. We are delighted to extend our longstanding partnership with Qatar National Bank as we enable international cross border transaction in Sudan and will continue to work closely with our partners to drive the evolution of the payment ecosystem,“ said Khalid Elgibali, Division President MENA, Mastercard.

According to the World Bank’s Trading across Borders 2020 indicator, Sudan ranks 171 out of 190 countries regarding ease of doing business. Through this partnership, businesses will have a far more convenient channel to pay for goods and services to expand their businesses, and bank customers will be able to withdraw funds from Mastercard enabled ATMs globally, shop online, and pay for goods and services at millions of merchants that accept Mastercard payment cards globally.

Based in the capital, Khartoum, QNB Sudan’s first branch was established in 2008. The bank provides a number of personal banking services and products, along with various business banking solutions.

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – العرب:

أعلنت مجموعة QNB، أكبر مؤسسة مالية في الشرق الأوسط وإفريقيا، أنها أصبحت أول بنك في السودان ينفّذ معاملة دفع دولية بنجاح باستخدام بطاقة افتراضية مسبقة الدفع، وذلك بالتعاون مع شركة ماستركارد العالمية المتخصصة في مجال تكنولوجيا حلول الدفع، ويعتبر «QNB» أيضاً أول بنك في السودان يحصل على رخصة لإصدار البطاقات من «ماستركارد».

تشكل أول معاملة دفع دولية ناجحة تم تنفيذها باستخدام البطاقة مسبقة الدفع بتاريخ 14 يونيو 2020، إنجازاً تاريخياً مهماً في إطار الخطط الاستراتيجية التي تعتمدها مجموعة QNB وشركة ماستركارد في السودان وقارة إفريقيا.

بموجب هذه الشراكة، سيقوم «QNB» بإصدار وقبول بطاقات دفع تحمل علامة «ماستركارد» في السودان، مما سيسمح لمزيد من الأشخاص والشركات في جميع أنحاء الدولة بالاستفادة من طرق أكثر راحة وأماناً وسهولة لمعاملات الدفع المحلية والدولية، ويعتبر المنتج الجديد من «QNB» و«ماستركارد» حلاً آمناً ومبتكراً ومقبولاً في جميع أنحاء العالم لمعاملات الدفع الرقمية، بما في ذلك مواقع التجارة الإلكترونية.

شراكة

وفي هذا الصدد، قالت السيدة هبة التميمي مدير عام مجموعة الخدمات المصرفية للأفراد لمجموعة QNB: «نحن سعداء بشراكتنا مع الجهات المعنية السودانية وشركة ماستركارد وتحقيق هذا الإنجاز المهم، تؤكد هذه الشراكة التزامنا بالاستثمار في قطاع المدفوعات في السودان وتطويره، بما يدعم النمو الاقتصادي للبلاد، وإننا نتطلع إلى تطبيق أفضل الممارسات والاستراتيجيات التي ستعود بالنفع على عملائنا في السودان».

الاقتصاد الرقمي

من جانبه، قال خالد الجبالي، الرئيس الإقليمي لشركة ماستركارد في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا: «في الوقت الذي يستعد فيه العالم لمرحلة ما بعد «كوفيد – 19»، أصبح من المهم جداً تعزيز الجهود لتمكين الأشخاص في مختلف أنحاء المنطقة من الانضمام إلى الاقتصاد الرقمي، لتطوير واقع الأعمال وتوفير مزيد من فرص العمل الجديدة، وتماشياً مع التزامنا بإشراك مليار شخص في الاقتصاد الرقمي بحلول العام 2025، تواصل «ماستركارد» العمل على فتح أسواق جديدة لتوفير مستقبل أكثر تواصلاً وترابطاً، ونتمتع بعلاقة طويلة مع مجموعة QNB، ويسعدنا تعزيز هذه العلاقة في الوقت الذي نعمل فيه على تمكين التعاملات المالية الدولية عبر الحدود في السودان، وسنواصل العمل بشكل وثيق مع شركائنا لدفع عجلة نمو منظومة الدفع الرقمي على مستوى العالم».

مؤشر

ووفقاً لمؤشر البنك الدولي للتجارة عبر الحدود 2020، يحتل السودان المركز 171 من بين 190 دولة فيما يتعلق بسهولة ممارسة الأنشطة التجارية، ومن خلال هذه الشراكة، ستتمكن الشركات من توسيع أعمالها، مستفيدة من وسيلة أكثر كفاءة للدفع مقابل السلع والخدمات التي تقدمها، كما سيتمكن عملاء البنوك من سحب الأموال من أجهزة الصراف الآلي التي تدعم بطاقات «ماستركارد» على مستوى العالم، والتسوق عبر الإنترنت، ودفع ثمن السلع والخدمات لملايين التجار الذين يقبلون بطاقات الدفع من «ماستركارد» حول العالم.

يعمل «QNB» من خلال مجموعة أفرع منتشرة في مواقع حيوية في العاصمة الخرطوم، يتم من خلالها تقديم باقة من الخدمات والمنتجات المصرفية المتميزة، والتي تشمل الخدمات المصرفية للأفراد والشركات والخدمات المصرفية الإسلامية.

تواجد

وتتواجد مجموعة QNB في أكثر من 31 بلداً وثلاث قارات حول العالم، حيث تقدم أحدث الخدمات المصرفية لعملائها، ويعمل في المجموعة ما يزيد عن 29,000 موظف في أكثر من 1,100 فرع ومكتب تمثيلي، بالإضافة إلى شبكة واسعة من أجهزة الصراف الآلي تزيد عن 4,200 جهاز.

ويتم إصدار بطاقات «ماستركارد» وقبولها في مختلف أنحاء إفريقيا منذ عدة عقود، حيث يستفيد ملايين المستهلكين من المدفوعات الرقمية باستخدام البطاقات البلاستيكية، ومحافظ الهاتف المحمول، ورموز الاستجابة السريعة QR، والبطاقات الافتراضية، وتتعاون «ماستركارد» مع شركائها من البنوك وشركات التكنولوجيا المالية، ومشغلي شبكات الهاتف المحمول، والحكومات، لدفع عجلة النمو الاقتصادي الشامل في جميع أنحاء إفريقيا، من خلال مكاتبها المنتشرة في كينيا، ونيجيريا، والسنغال، وساحل العاج، وجوهانسبرج، وكيب تاون، وموريشيوس، وموزمبيق، ومصر، والمغرب.

المصدر: alarab

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close