🩺 Health🦠Coronavirus

Swiss researchers develop breathable, transparent face masks

باحثون سويسريون يُطوّرون قناع وجه شفافاً وقابلاً للتنفس

It’s the question that plenty of us have asked when venturing out into the post-pandemic world in recent weeks. 

Switzerland has been somewhat of an outlier by not putting in place a compulsory mask requirement, unlike many of its neighbours. 

Nevertheless, the sight of face masks on Swiss streets is still increasing by the day, hiding an important social tool – the smile. 

While for some it may be an inconvenience, for the elderly and the hearing impaired it can make public interactions far more difficult. 

As a result, researchers from Switzerland’s EPFL’s EssentialTech Center and EMPA have developed a fully transparent face mask. 

A fund of one million francs has been raised and the masks will soon be produced on an industrial scale.

The masks are set to be produced in Switzerland, which is likely to please local health authorities. During the peak of the coronavirus pandemic, Switzerland experienced a shortage of masks due to having no local production facilities.

Switzerland became completely reliant on its neighbours, some of whom blocked mask shipments. 

The masks will be made from biomass, are completely transparent and breathable. They will be launched in early 2021 under the banner ‘HelloMasks’. 

While they will first be available to the medical community, they may be marketed to the general public in the future. 

Masks planned before the coronavirus outbreak

Klaus Schönenberger, the head of EPFL’s EssentialTech Center, said the idea came to him while working in Africa on the Ebola outbreak. 

He saw how nurses would pin pictures of themselves to their chests so people could see what they looked like while covered from head to toe in protective gear. 

“It was touching to see that nurses – covered from head to toe in protective gear – pinned photos of themselves on their chests so that patients could see their faces,” he said in a statement. 

“Looking online you can find prototypes of masks that are partly transparent, but they’re just normal masks with some of the fabric replaced by clear plastic.”

Instead, the masks are made from a polymer material that lets air and light through but is small enough to filter out viruses. 

Source: thelocal

ترجمة – كريم المالكي – الراية:

طوّر باحثون من مركز اسينشيل تيك وئي ام بي اي في سويسرا قناع وجه شفافاً بالكامل يُتيح رؤية وجه الشخص وابتسامته، وسيتم إنتاج القناع قريباً على نطاق صناعي. ومن المقرّر أن يعلن البدء بشكل فعلي بإنتاج الأقنعة في سويسرا، ومن المرجّح أن تمنح السلطات الصحية المحلية موافقتها الأوليّة على إنتاجها.

وقال الباحثون إن أقنعة الوجه الشفافة والقابلة للتنفّس سيتم صنعها من البوليمر، وستكون شفافة تمامًا وتتيح عملية التنفس بأريحية. وسيتم إطلاق هذه الأقنعة في أوائل عام 2021 تحت شعار «هلا ماسك». ومن المؤمل أن تكون أقنعة الوجه الشفافة والقابلة للتنفّس متاحة لأول مرة للمجتمع الطبي، فيما سيتم تسويقها إلى عامة الناس في المستقبل.

وقال رئيس مركز اسينشيل تيك في سويسرا، الباحث كلاوس شونينبرجر، إن الفكرة جاءت إليه أثناء العمل في أفريقيا على تفشي فيروس إيبولا. وقد لاحظ هناك كيف يمكن للممرضات تثبيت صور لأنفسهن على صدورهن حتى يتمكن الناس من رؤية شكلهن أثناء تغطية أجسادهن من الرأس إلى أخمص القدم في ملابس واقية بحيث لا يمكن معرفة الوجوه.

وقال شونينبرجر: «كان مؤثراً أن نرى الممرضات وهن مغطيات من الرأس إلى أخمص القدمين في ملابس واقية، لذلك قمن بتثبيت صور لأنفسهن على صدورهن حتى يتمكن المرضى من رؤية وجوههن». وأضاف شويننبرجر: من الممكن عند البحث عبر الإنترنت، العثور على نماذج أوليّة لأقنعة شفافة جزئيًا، ولكنها مجرد أقنعة عادية مع استبدال بعض القماش بالبلاستيك الشفاف». أما بالنسبة للأقنعة التي سننتجها فستكون فبدلاً من ذلك، سوف تُصنع من مادة البوليمر التي تسمح للهواء والضوء بالمرور ولكنها صغيرة بما يكفي لتصفية الفيروسات. ومع أنه قد يكون القناع مُزعجًا للبعض، إلا أنه بالنسبة للمُسنين وضعاف السمع، يمكن أن يجعل التفاعلات العامة أكثر صعوبة.

والجدير بالذكر أنه خلال ذروة جائحة الفيروس كورونا «كوفيد-19»، عانت سويسرا من نقص في الأقنعة بسبب عدم وجود شركات أو مصانع محليّة تقوم بإنتاجها. واضطرت سويسرا، خلال فترات الذروة لتفشي الجائحة، لأن تعتمد بشكل كامل على جيرانها، الذين منع بعضهم وصول شحنات الأقنعة إليها.

وكانت سويسرا قد غردت خارج السرب إلى حد ما من خلال عدم فرض متطلبات القناع الإجباري، على عكس العديد من الدول المجاورة. وعلى الرغم من أن سويسرا تعدّ من بين البلدان التي سجلت أكبر عدد من الإصابات لكل مليون نسمة في العالم، فإن السلطات السويسرية لم تأمر السكان بلباس أقنعة الوجه. ومع ذلك فإن مشهد أقنعة الوجه في الشوارع السويسرية لا يزال يتزايد يومًا بعد يوم، لكنه يخفي مسألة اجتماعيّة مهمّة بالنسبة للشعب السويسري المُسالم ألا وهي الابتسامة.

المصدر: raya

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close