😎 LifeStyle👮‍♂️ Government

Qatar to witness lunar and solar eclipse this month

قطر تشھد خسوفا وكسوفا في الشهر الجاري

QNA – Doha:

Qatar Centre for Space Sciences and Astronomy has announced that the sky of Qatar will witness two astronomical phenomena, the solar eclipse and lunar eclipse, this month.

In a statement, President of Qatar Centre for Space Sciences and Astronomy Sheikh Salman bin Jabor Al Thani said the first phenomenon will be a semi-shadow eclipse of the moon, which will fall on Friday, June 5, as the moon begins entering the ends of the earth’s shadow in the sky at 8:45pm and reaches its peak at 10.24pm with the shadow of the moon diminishes significantly and ends at 12:04 after midnight.

The eclipse phenomenon will be followed by a partial eclipse of the sun on Sunday, June 21. 

This will involve the moon blocking nearly 70 percent of the sun’s disk, making it one of the observed phenomena everywhere in the State of Qatar, indicating that the eclipse will start at 7.12am. It will reach its peak at 8.30am and end at 10.02am. 

He stressed that these two astronomical phenomena are natural phenomena from which there is no harm to the globe. He called for not paying attention to those who promote disasters and epidemics rumours. 

الدوحة – قنا:

أعلن مركز قطر لعلوم الفضاء والفلك أن سماء قطر ستشهد خلال شهر يونيو الجاري ظاهرتين فلكيتين وهما الخسوف والكسوف.

وأوضح الشيخ سلمان بن جبر آل ثاني رئيس المركز في بيان له أن الظاهرة الأولى ستكون خسوف شبه الظل للقمر ويصادف ذلك يوم الجمعة 5 يونيو الجاري، حيث يبدأ القمر في الدخول إلى أطراف ظل الأرض في السماء في الساعة 8:45 مساء ويبلغ ذروته الساعة 10.24 مساء ومعه يخفت ظل القمر بشكل ملحوظ وينتهي في الساعة 12:04 بعد منتصف الليل.

وذكر رئيس مركز قطر لعلوم الفضاء، أن ظاهرة الخسوف سيتبعها كسوف جزئي للشمس يوم الأحد 21 يونيو الجاري، حيث يحجب القمر قرابة 70 بالمئة من قرص الشمس مما يجعلها من الظواهر الملحوظة في كل مكان في دولة قطر.. مشيرا إلى أن كسوف الشمس سيبدأ الساعة 7:12 صباحا حتى يبلغ ذروته الساعة 8:30 صباحا وينتهي في الساعة 10:02 صباحا.

وأكد أن هاتين الظاهرتين الفلكيتين تعتبران ظواهر طبيعية ليس منها أي ضرر على الكرة الأرضية أيا كان، وهي من آيات الله سبحانه وتعالى في الكون.. مضيفا أنه “لابد العلم بأن مثل هذه الظواهر هي تفكر في قدرة الله عز وجل في هذا الكون”، داعيا إلى وجوب عدم الالتفات لمن يروج للكوارث والأوبئة والتأكيد على أن هذه الظواهر ليست علامة بداية أو نهاية أي وباء أو كارثة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
12
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close