💉 Health

MoPH clarification on pharma products containing metformin

توضيح من وزارة الصحة بخصوص المستحضرات الصيدلانية التي تحتوي على ميتفورمين

QNA – Doha:

The Ministry of Public Health (MoPH) indicated that the results of laboratory analysis conducted on samples of all pharmaceutical preparations containing metformin available in the public and private sectors in Qatar have proven to be safe and free from the N-Nitrosodimethylamine (NDMA).

MoPH indicated that it continues to take samples and conducts the necessary analysis in the drug control laboratories affiliated with the Ministry for all pharmaceutical preparations that contain metformin that come to Qatar, as well as continuous communication with international organizations and regulatory bodies in this regard.

This comes in the framework of the continuous follow-up by the MoPH from what is issued by international organizations and regulatory bodies, as well as after receiving information from the American Food and Drug Administration and the European Medicines Agency stating that initial analysis of drugs containing metformin revealed that some of these drugs contain the NDMA substance at higher levels than the permitted rates, and that this substance is considered among the potentially carcinogenic substances.

The MoPH recommended that patients with diabetes continue to use these preparations and not to drop them in order to treat diabetes, as well as to continue to monitor their health with doctors and health care providers.

Metformin is a drug used to treat diabetes and its trade name is registered as Glucophage, while NDMA is present in nature but in small and safe proportions.

الدوحة – قنا:

أوضحت وزارة الصحة العامة أن نتائج التحاليل المخبرية التي أجرتها على عينات من جميع المستحضرات الصيدلانية التي تحتوي على مادة “ميتفورمين” (Metformin) والمتوفرة في القطاعين العام والخاص في دولة قطر أثبتت سلامتها وخلوها من المادة الشائبة N-Nitrosodimethylamine ( NDMA ).

يشار إلى أن “الميتفورمين” دواء يستعمل لعلاج مرض السكري وأحد الأسماء التجارية المسجلة له (Glucophage).

وأشارت وزارة الصحة إلى أنها مستمرة بأخذ العينات وإجراء التحاليل اللازمة في مختبرات الرقابة الدوائية التابعة للوزارة لكافة المستحضرات الصيدلانية التي تحتوي على مادة “الميتفورمين” والتي ترد إلى دولة قطر، وكذلك استمرار التواصل مع المنظمات والهيئات الرقابية الدولية بهذا الشأن.

ويأتي ذلك في إطار المتابعة المستمرة من قبل وزارة الصحة العامة لما يصدر عن المنظمات والهيئات الدولية وبعد ورود معلومات من الهيئة الأمريكية للغذاء والدواء والوكالة الأوروبية للأدوية تفيد بأن التحاليل الأولية للأدوية المحتوية على مادة “الميتفورمين” كشفت عن احتواء بعض تلك الأدوية على المادة الشائبة (NDMA) بمستويات أعلى من المعدلات المسموح بها، حيث إن هذه المادة تعتبر من ضمن المواد التي يحتمل أن تكون مسرطنة في حالة التعرض لها بكميات أكثر من الحد المقبول واستهلاكها بشكل يومي لفترات طويلة جدا.

يذكر أن المادة الشائبة (NDMA) موجودة في الطبيعة ولكن بنسب قليلة وآمنة.

وأوصت وزارة الصحة المرضى الذين يستخدمون تلك المستحضرات لعلاج السكري بالاستمرار في استعمالها وعدم الانقطاع عنها، والاستمرار في متابعة حالتهم الصحية مع الأطباء ومقدمي الرعاية الصحية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close