💉 Health🦠Coronavirus

MoPH launches drive through swabbing hubs for Covid-19

وزارة الصحة تطلق مراكز مسح من المركبات لكوفيد-19

QNA – Doha:

The Ministry of Public Health (MoPH) in collaboration with the Primary Health Care Corporation (PHCC), HMC Ambulance, HMC Laboratories and Qatar University operated drive through swabbing hubs at three PHCC health centres over two days.

The aim of this exercise, which ended on Thursday, was to conduct a survey and gain more insight into community transmission of the novel coronavirus (Covid-19) and asymptomatic cases, which will in turn inform policy decisions.

HE the Minister of Public Health Dr Hanan Mohamed al-Kuwari said: “We are constantly looking at new ways of identifying any undetected cases in the community so that we help to reduce the spread of Covid-19 and provide the appropriate care and support to those infected but not showing any symptoms. We have used drive through testing in the past successfully and we invite you to join this latest drive through initiative. I urge everyone who receives an SMS to take part and get tested.”

In line with national guidance, the swabbing hubs at PHCC health tested 2,500 members of the public at three Primary Health Care Centers: Al Thumama, Al Waab and Leabaib staffed by PHCC, HMC and Qatar University Volunteers.

This service was not a drop-in service and only those who meet the nationally agreed criteria for research and have been asked to attend will be given the test.

Those referred to the drive through swabbing hubs arrived in their own car and did not enter the building. They were registered and asked a series of questions for research purposes, then proceeded to be swabbed by specially trained health worker. The swabbing process involved a cotton bud being inserted into the nose, the sample then securely stored and transported to HMC Laboratory for analysis.

Once participants are swabbed at one of the drive through hubs, they will receive results from the Ministry of Public Health as soon as possible by phone.

Members of the public called for the test were not suspect Covid-19 patients. PHCC pointed out that it will continue to work closely with key stakeholders across the sector to determine requirements for these services to be provided in the future.

الدوحة – قنا

أطلقت وزارة الصحة العامة بالتعاون مع مؤسسة الرعاية الصحية الأولية وخدمة الإسعاف التابعة لمؤسسة حمد الطبية ومختبرات مؤسسة حمد الطبية وجامعة قطر مراكز مسح من المركبات بهدف إجراء استبيان مجتمعي لمعرفة كيفية انتقال فيروس (كوفيد-19).

وتم إجراء المسح من المركبات في ثلاثة مراكز صحية تابعة لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية، وذلك في إطار الجهود الوطنية لمواجهة جائحة (كوفيد-19).

وهدفت هذه الخدمة إلى إجراء استبيان مجتمعي لمعرفة المزيد حول كيفية انتقال العدوى ضمن المجتمع وحالات الإصابة التي لا تظهر عليها أعراض المرض، وذلك بهدف المساعدة في اتخاذ القرارات والتوجيهات المناسبة.

وقالت سعادة الدكتورة حنان الكواري وزيرة الصحة العامة “نستمر في البحث باستمرار عن طرق جديدة للكشف عن الحالات التي لم يتم اكتشافها بعد في المجتمع حتى نساعد في الحد من انتشار مرض (كوفيد-19) وتوفير الرعاية والدعم المناسبين للأشخاص الذين يحملون الفيروس ولكن لا تظهر عليهم أي أعراض”.

وأشارت إلى أنه تم استخدام خدمة المسح من المركبات بنجاح في الماضي، داعية كل من تلقى رسالة نصية قصيرة إلى المشاركة وإجراء الفحص، مؤكدة أن هذا الاستبيان يهدف إلى العمل على فهم انتقال الفيروس في المجتمع بشكل أفضل وبالتالي تكييف استجاباتنا للنتائج العلمية.

وقامت مراكز المسح بفحص 2500 شخص في ثلاثة مراكز صحية تابعة لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية هي مراكز الثمامة والوعب ولعبيب بإشراف طواقم من مؤسسة الرعاية الأولية ومؤسسة حمد الطبية ومتطوعين من جامعة قطر.

تجدر الإشارة إلى أن هذه الخدمة لم تتوفر للجمهور، واقتصرت فقط على من استوفوا معايير الاستبيان الوطني، حيث أجري الفحص فقط للحالات التي وصلتها الدعوة.

وقد تم فحص الأشخاص الذين تمت إحالتهم لمراكز المسح في مركباتهم ولم يدخلوا مبنى المركز الصحي، حيث طرحت عليهم بعض الأسئلة لأهداف بحثية، ثم تمت عملية المسح من قبل الطواقم الطبية المدربة باستخدام عود قطني يتم إدخاله في الأنف، بعدها تم نقل العينة لمختبر مؤسسة حمد الطبية لإجراء التحاليل اللازمة.

وبعد عملية إجراء المسح من المركبة في هذه المراكز المحددة، سيتلقى المراجعون نتيجة الفحص هاتفيا في أسرع وقت ممكن وذلك من قبل وزارة الصحة العامة.

كما يشار إلى أن الأفراد الذين تلقوا دعوة لإجراء الفحص ليسوا حالات مشتبه في إصابتها بفيروس كورونا (كوفيد-19).

وذكرت مؤسسة الرعاية الأولية انه سيتم الاستمرار في العمل والتنسيق مع الجهات المعنية الرئيسية من كافة القطاعات لتحديد المتطلبات الرئيسية بهدف توفير هذه الخدمات في المستقبل.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close