Technology

WHO Health Alert on WhatsApp to debunk Coronavirus myths

منظمة الصحة العالمية تطلق خدمة على واتساب لمحاربة الشائعات المتعلقة بفيروس كورونا  

 

IANS
New Delhi: The World Health Organisation (WHO) on Saturday launched a Health Alert on WhatsApp where over 1.5 billion users can ask questions and they will be provided with reliable information about new coronavirus 24/7.

This will also serve government decision-makers by providing the latest numbers and situation reports, WhatsApp said in a statement.

To contact the WHO Health Alert, save the number +41 79 893 1892 in phone contacts, and then simply text the word ‘Hi’ in a WhatsApp message to get started.

The service responds to a series of prompts and will be updated daily with the latest information.

“You can also visit the WhatsApp Coronavirus Information Hub at whatsapp.com/coronavirus,” and click on the WHO link on the homepage to open up a chat with the WHO Health Alert if you have WhatsApp installed,” said the micro-blogging platform.

The WHO Health Alert will provide official information on topics such as how to protect yourself from infection, travel advice, and debunking new coronavirus myths.

The service is initially launching in English but will be available in all six languages within the coming weeks (English, Arabic, Chinese, French, Russian and Spanish.)

“Digital technology gives us an unprecedented opportunity for vital health information to go viral and spread faster than the pandemic. We are proud to have partners like Facebook and WhatsApp, that are supporting us in reaching billions of people with important health information,” said Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, Director-General of the WHO.

The WHO Health Alert is the latest official NGO or government helpline to become available on WhatsApp, joining the Singapore Government, The Israel Ministry of Health, the South Africa Department of Health, and KOMINFO Indonesia.

Earlier this week, WhatsApp, in partnership with the World Health Organization, UNICEF, and UNDP, launched the WhatsApp Coronavirus Information Hub. The hub offers general tips and resources for users around the world to reduce the spread of rumours and connect with accurate health information.

WhatsApp also announced a $1 million grant to the International Fact Checking Network to support fact-checking for the #CoronaVirusFacts Alliance.

 

أطلقت شركة فيسبوك بالتعاون مع منظمة الصحة العالمية خدمة جديدة على تطبيق واتساب -الذي يستخدمه أكثر من ملياري شخص- لتحديث المعلومات عن فيروس كورونا المستجد؛ وذلك في محاولة لمساعدة المستخدمين في العثور على معلومات دقيقة عن هذا الفيروس.

وخصصت منظمة الصحة العالمية الرقم (41798931892+) على تطبيق واتساب لتوعية المواطنين وإرشادهم بالخطوات التي يجب فعلها عند الإصابة بالمرض وإجراءات الوقاية للحد منه. 

وتعمل الخدمة بشكل “دردشة” مباشرة بين المستخدم ومنظمة الصحة العالمية، التي تتولى الإجابة الفورية عن سلسلة من الأسئلة المعدة مسبقا، والتي تشمل -مثلا- عدد حالات الإصابة بالمرض عالميا، ونصائح حول كيفية حماية نفسك، إلى جانب الإجابة عن الأسئلة المتكررة التي يمكنك تداولها بسهولة.

ولتفعيل الخدمة، على المستخدم أولا أن ينقر على الرابط التالي في جهازه الذي ثبّت عليه خدمة واتساب: http://bit.ly/who-covid-19-whatsapp، بعد ذلك ستفتح شاشة دردشة جديدة على تطبيق واتساب مع منظمة الصحة العالمية، كأنها أي مستخدم تراسله، وهنا يمكنك إرسال كلمة (hi) لتصلك رسالة ترحيب من منظمة الصحة، وبها إرشادات عن كيفية التواصل ونوعية الخدمات التي تقدمها. 

وتسرد المنظمة ثماني خدمات يمكنها إفادتك بشأنها، ويمكن اختيار أي منها إما بإرسال رقم بند الخدمة المطلوبة أو إرسال تعبير “إيموجي” الموضح إلى يمين الخدمة.

 

فعلى سبيل المثال يقول البند الأول:

1- Latest numbers (emoji) 

ويعني هذا أحدث إحصاءات انتشار فيروس كورونا، ويمكن طلب هذه المعلومة إما بإرسال الرقم (1) أو بإرسال تعبير “الإيموجي” الموضح في الرسالة، وسيأتي الرد فورا.

 

ويقول البند الرابع مثلا: 

4- Mythbusters

وبإرسال الرقم (4) أو تعبير “الإيموجي” الموضح إلى يمين الكلمة، ستصل على الفور رسالة من منظمة الصحة العالمية تتضمن توضيحا للعديد من المعلومات الخاطئة المنتشرة حول فيروس كورونا، وهي معلومات مفيدة وقيّمة جدا.

ومنها على سبيل المثال، أن الحمام الساخن لا يمنع فيروس كورونا، ومجففات الأيدي بالهواء الساخن غير فعالة في قتل الفيروس، وما إلى ذلك من حقائق قيمة تضعها منظمة الصحة أمام مستخدمي واتساب. 

ووفقا لشركة واتساب -المملوكة لفيسبوك- فإن هذه الخدمة، إلى جانب فائدتها للمستخدمين العاديين، يمكن أن تساعد أيضا صانعي القرار الحكوميين في العثور على أحدث الأرقام وتقارير الحالة.

 

المصدر : مواقع إلكترونية

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X