💉 Health🦠Coronavirus

Qatar launching new remote healthcare services

دولة قطر تُطلق خدمات رعاية صحية جديدة عن بُعد​​

 

In light of the rapidly evolving COVID-19 pandemic, MoPH has activated a set of remote access channels to healthcare services at PHCC and HMC in collaboration with TASMU Smart Qatar, MoTC, Hukoomi and Qatar Post along with notable digital solution providers. The new virtual healthcare services have been developed to ensure the safety of everyone by allowing patients to schedule an appointment with healthcare by dialing 16000 to have a virtual consultation with their healthcare provider, receiving medical advice, sick leave and get their medicine delivered to their doorstep. 

​Amid COVID-19 crisis, MoPH and TASMU Smart Qatar in collaboration with key stakeholders introduces digital healthcare solutions 

16000 will also continue to provide a 24/7 call centre service for all enquiries in relation to the COVID-19. 

 

The nationwide new remote healthcare service initiative primarily targets three medical instances: 

Virtual Consultations: 

Patients requiring PHCC services can dial 16000 and choose the PHCC option, they will then be routed to a PHCC Community Call Center offering remote telephone and video consultations for patients requiring both routine and priority care.  

The community call centre will be operating 7 days a week from 7am to 11pm. Clients accessing this service can expect a video or telephone consultation with a physician that will provide them with advice, diagnosis and offer prescriptions. In addition, the service will assess those patients with routine conditions providing guidance. 

 
HMC has launched an innovative Urgent Consultation Service, enabling patients with non-life threatening conditions to speak to a specialist physician over the phone. Patients can dial 16000 and will then be routed to an HMC coordinator who will triage their case before transferring them to a specialist. 
 

This service will cover 11 specialties for urgent care needs only – urology, cardiology, orthopedics, general medicine, general surgery, dermatology, ENT, OBGYN, dental and pediatrics. The specialists will also be able to check and book/rebook appointments if needed. 

These services are available to all registered PHCC and HMC patients with Health Cards.

HMC’s Department of Geriatrics has also launched a virtual clinic for patients enabling elderly patients to receive consultations in the comfort of their own home. This service has been launched to protect elderly residents in Qatar who have been advised by MoPH to stay at home unless absolutely necessary.

 

Issuing sick leave certificates remotely:  

If patients are given care through a video or telephone consultation with their healthcare provider, and require a sick leave certificate, they will be issued sick leave electronically through the e-Jaza system, the patient can then download the sick leave certificate through this link: https://www.qchp.org.qa/en/Pages/ValidateEJaza.aspx available on the MOPH website, using QID/HC Number.

 

Medication Refill delivery to Patients home: HMC and PHCC are working in partnership with Q-Post to have medications delivered to your home to ensure you can receive your required medications without having to attend the health centers or clinics.  This started with a segment of patients on 25th March and be will rolled out in phases to the rest of the population accordingly.  

 
Call centers Nesmaak at 16060 and Hayak at 107 will remain as is for routine calls but will add a capability to route calls that require urgent attention to 16000
 
The second phase of the remote access to the new healthcare mechanism is to provide access via a chatbot through the MoPH, PHCC or Hukoomi websites. 

Enhancing remote access to healthcare at the time of COVID-19 crisis will help curb the rapid spread of the disease. MoPH, MOTC, MoPH and TASMU in collaboration with key stakeholders will continue providing quality medical care to the people of Qatar in a timely and accurate manner. 

 

في خضم أزمة فيروس كورونا (كوفيد–19) العالمية، تقدم وزارة الصحة العامة وبرنامج قطر الذكية “تسمو” بالتعاون مع الجهات المعنية الرئيسية حلولاً رقمية مبتكرة للرعاية الصحية. 

قامت وزارة الصحة العامة بتفعيل مجموعة من الخدمات الصحية عن بُعد لتيسير الوصول إلى الرعاية الطبية، وذلك في مؤسسة الرعاية الصحية الأولية ومؤسسة حمد الطبية بالتعاون مع برنامج قطر الذكية “تسمو”، ووزارة المواصلات والاتصالات، وبوابة حكومة دولة قطر الإلكترونية “حكومي”، وبريد قطر، بالإضافة إلى التعاون مع عدد من مُقدمي الحلول الرقمية البارزين. تساعد خدمات الرعاية الصحية الإلكترونية أو الافتراضية الجديدة على تعزيز سلامة الجميع من خلال السماح للمرضى بحجز موعد مع اختصاصيي الرعاية الصحية عبرالاتصال بالرقم 16000 وذلك في سبيل الحصول على استشارة طبية عن بُعد من طبيبهم، أوالحصول على إجازة مرضية، ومن ثم توصيل الأدوية الموصوفة لهم في منازلهم. 

كما سيواصل مركز الاتصال 16000 العمل على مدار الـ 24 ساعة طوال أيام الأسبوع لاستقبال جميع الأسئلة والاستفسارات المتعلقة بفيروس كورونا (كوفيد-19) والرد عليها.  

تستهدف هذه المبادرة الجديدة لخدمات الرعاية الصحية عن بُعد ثلاث خدمات طبية في جميع أرجاء الدولة:

الاستشارات الإلكترونية أو الافتراضية: يمكن للمرضى الذين يحتاجون إلى إحدى خدمات مؤسسة الرعاية الصحية الأولية الاتصال على الرقم 16000 واختيار مؤسسة الرعاية الصحية الأولية من بين الخيارات المتاحة، حيث سيتم تحويلهم إلى “مركز الاتصال المجتمعي” التابع للمؤسسة لتقديم استشارات عن بُعد عبر الهاتف والفيديو للمرضى الذين يحتاجون إلى الرعاية الروتينية أو العاجلة.

وسيعمل مركز الاتصال المجتمعي سبعة أيام في الأسبوع من الساعة 7:00 صباحًا حتى الساعة 11:00 مساءً، ويمكن للمرضى المُستفيدين من هذه الخدمة الحصول على استشارة عبر الهاتف أو عبر الفيديو مع الطبيب، إذ سيُقدم الأطباء عبر هذه الخدمة المشورة وسيقومون بتشخيص الأمراض وتقديم الوصفات الدوائية. كما تشمل الخدمة تقييم مرضى الحالات الروتينية وتقديم المشورة والتوجيهات اللازمة لهم.

بدورها أطلقت مؤسسة حمد الطبية خدمة الاستشارات العاجلة، وهي خدمة مبتكرة تتيح للمرضى المصابين بحالات غير مهددة للحياة التحدث مع طبيب أخصائي عبر الهاتف للحصول على المشورة الطبية. يمكن لهؤلاء المرضى الاتصال على الرقم 16000، حيث سيتم تحويلهم إلى فريق تنسيق في مؤسسة حمد الطبية لتصنيف الحالة قبل تحويلهم للطبيب المختص. 

سيتم تقديم هذه الخدمة للحالات التي تحتاج إلى رعاية عاجلة فقط، وستشمل الخدمة 11 تخصصاً طبياً، بما في ذلك: المسالك البولية، القلب، العظام، الطب الباطني، الجراحة العامة، الجلدية، الأنف والأذن والحنجرة، طب النساء والتوليد، طب الأسنان، وطب الأطفال. وسيكون بإمكان الطبيب المختص حجز مواعيد إضافية للمريض إذا دعت الحاجة لذلك. 

تتوفر هذه الخدمات لجميع المرضى المسجلين لدى مؤسسة الرعاية الصحية الأولية ومؤسسة حمد الطبية ولديهم بطاقات صحية.

كما قام قسم أمراض الشيخوخة بمؤسسة حمد الطبية بإطلاق عيادة افتراضية (إلكترونية) تتيح للمرضى من كبار السن الحصول على الاستشارات الطبية من منازلهم بصورة يسيرة ومريحة. وقد تم إطلاق هذه الخدمة بهدف حماية كبار السن في دولة قطر من خطر التقاط العدوى، حيث تنصح وزارة الصحة العامة هذه الفئة من السكان بملازمة منازلهم خلال هذه الفترة وعدم مغادرتها إلا للضرورة القصوى.  

إصدار شهادات الإجازات المرضية عن بُعد: سيحصل المرضى على استشارة طبية من الطبيب عبر الهاتف أو مكالمة الفيديو، وسيصدر الطبيب عند الحاجة إجازة مرضية إلكترونية للمريض عن طريق نظام “إجازة”، ويمكن للمريض بعد ذلك تنزيل نسخة من نموذج الإجازة المرضية عن طريق زيارة الرابط: https://www.qchp.org.qa/en/Pages/ValidateEJaza.aspx على الموقع الإلكتروني لوزارة الصحة العامة باستخدام رقم البطاقة الشخصية القطرية أو الرقم الصحي. 

إيصال الدواء للمرضى في منازلهم: تعمل مؤسسة حمد الطبية ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية بالتعاون مع بريد قطر لتوفير إمكانية أن يتم إيصال الدواء إلى منازل المرضى دون الحاجة إلى قيام المريض بزيارة المركز الصحي أو العيادة، وقد بدأ تطبيق هذه الخدمة مع شريحة محددة من المرضى اعتباراً من يوم 25 مارس، وسيتم بعد ذلك تعميمها على عدة مراحل لتشمل كافة المرضى. 

وسيواصل كل من مركز الاتصال “نسمعك” (16060) ومركز الاتصال “حيّاك” (107) العمل كالمعتاد لاستقبال المكالمات الاعتيادية، مع إضافة إمكانية تحويل مكالمات الأفراد الذين يحتاجون إلى استشارة عاجلة لخدمة 16000.  

وستتمثل المرحلة الثانية من توفير خدمات الرعاية الصحية عن بُعد في تطبيق آلية جديدة عبر برنامج “روبوت الدردشة” أو “chatbot” للمحادثات التفاعليّة من خلال الموقع الإلكتروني لوزارة الصحة العامة، ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية، وبوابة حكومة دولة قطر الإلكترونية “حكومي”.

إنَّ تعزيز وتيسير الوصول عن بُعد إلى خدمات الرعاية الصحية في ظل أزمة فيروس كورونا (كوفيد–19) العالمية سيساعد في الحد من الانتشار السريع لهذا الوباء. وستواصل وزارة الصحة العامة، ووزارة المواصلات والاتصالات، وكذلك برنامج قطر الذكية “تسمو”، بالتعاون مع الجهات المعنية الرئيسية تقديم رعاية طبية عالية الجودة لجميع من هم على أرض دولة قطر، وذلك في المواعيد المحددة وعلى نحوٍ دقيق.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close