👮‍♂️ Government

Qatari investment in UK reaches £35bn: Ambassador

سفير المملكة المتحدة لدى الدوحة: 35 مليار جنيه إسترليني استثمارات قطرية في بريطانيا

 

Qatari investment in the United Kingdom has reached £35bn. The bilateral trade between Qatar and the UK was around £6.7bn at the end of third quarter of last year, said H E Ajay Sharma (pictured), the Ambassador of the UK to Qatar.

“Total trade in goods and services between the UK and Qatar was £6.7bn at the end of third quarter of 2019. Total UK exports to Qatar amounted to £4.3bn, while total UK imports from Qatar were £2.4bn at the end of third quarter of last year,” Sharma said at a press conference held yesterday at his residence on the occasion of completion of his tenure in Qatar.

He added that Qatari gas exports to the UK meet around 15-20 percent of the country’s gas needs, and the UK currently has over 600 companies registered in Qatar.

Giving more details, the Ambassador, pointed out: “Of all UK exports to Qatar in the second quarter of last year, around £2.6bn (63.8 percent) were goods and £1.5bn (36.2 percent) were services, while of the total imports from Qatar, around £2.1bn (91.3 percent) were goods and £199m (8.7 percent) were services.”

The Ambassador also praised the level of relations and cooperation between the two countries, especially what has been achieved during the past four years, whether on the economic, political or military level.
He also appreciated the Qatari achievements related to workers’ rights, the abolition of exit permit, the facilitation of workers in moving to other company, and allowing many nationalities to obtain visas on arrival, which is an important and positive step.

Regarding Qatar’s respond to GCC crisis, he said: “Qatar has responded extremely well to the crisis to the challenges at all levels. If we look in terms of economy it is really in good shape. Qatar is very active internationally and has strengthened its relationship with many countries in the world.”

Sharma also highlighted three important things regarding Qatar and UK relations saying: “The last four years were extremely positive in UK and Qatar relations. Everyone talks about the history of our relationship whether it is relationship between government to government, people to people or ties between the businesses, relations have grown stronger in every field.” 

He said that the cooperation in the field of sports has also increased and the UK wants Qatar to host a successful 2022 FIFA World Cup and “we want to be part of that success”.

“We are sharing our experience in this regard with Qatar. The UK is participating in the infrastructure works and is also working with Qatar in the field of security and on how to manage all people who will come to attend the FIFA World Cup 2022.” “I have to thank Qatar for its hospitality and its people’s friendly attitude.”

Sidi Mohamed | The Peninsula 

أكد سعادة السيد أجاي شارما سفير المملكة المتحدة لدى الدولة، أن العلاقات القطرية البريطانية تاريخية وإستراتيجية على جميع المستويات السياسية والدفاعية والاقتصادية. مبرزا أن هناك حرصا من الطرفين على رفع سقف التعاون المشترك وتوسيع قاعدة الاستثمارات حيث ستكون من أولويات بريطانيا بعد “بريكست” تعزيز علاقاتها التجارية مع دولة قطر، من خلال مجموعة من المشاريع على غرار اتفاقيات التجارة الحرة – مع الولايات المتحدة التي سيتم تحديد آلياتها في الأشهر المقبلة.

وشدد سعادته في مؤتمر صحفي عقده أمس في مقر إقامته بمناسبة قرب انتهاء فترة عمله في الدوحة، على أن لندن حريصة على التنسيق وتبادل الخبرات مع الدوحة لتأمين نجاح كأس العالم 2022، وذلك من خلال التعاون في مجال السلامة والتنظيم إلى جانب مساهمة الشركات البريطانية في البينة التحتية. وأوضح أن بريطانيا شريك استراتيجي لدولة قطر في الرؤية الوطنية لعام 2030.

وأعرب السفير البريطاني عن أن بلاده تعمل على دفع العلاقات إلى أعلى مستوياتها لاسيما بعد التطور الملحوظ الذي شهدته في السنوات الأخيرة، والذي ترجم بتبادل الزيارات الرسمية على أعلى مستوى في الدولتين، والتي كانت فرصة لتجديد الرغبة المتبادلة في تطوير التعاون البيني على جميع المستويات. كما أبرز السفير البريطاني أن لندن تشترك مع الدوحة في عدد من المصالح والأهداف، لتحقيق المزيد من التعاون لإنجاز رؤية قطر الوطنية 2030، في عدد من المجالات كالصحة والتعليم والأمن الغذائي وهناك التزام قوي – تم توقيعه من قبل رئيسة الوزراء السابقة تيريزا ماي – للعمل مع قطر لإنجاح مونديال 2022 ودعم الرؤية الوطنية لعام 2030. وقال السفير البريطاني إن الأرقام والمعطيات تؤكد تطور العلاقات القطرية البريطانية، وتبرز مدى أهمية المشاريع و الاستثمارات التي تجمع بين البلدين، حيث بلغ إجمالي التجارة في السلع والخدمات بين المملكة المتحدة وقطر 6.7 مليار جنيه إسترليني في السنة المنتهية في الربع الثالث من عام 2019.

وفي السنة المنتهية في الربع الثالث من عام 2019، بلغ إجمالي صادرات المملكة المتحدة إلى قطر 4.3 مليار جنيه إسترليني، في حين بلغ إجمالي واردات المملكة المتحدة من قطر 2.4 مليار جنيه إسترليني. من بين جميع صادرات المملكة المتحدة إلى قطر في السنة المنتهية في الربع الثاني من عام 2019، كانت 2.6 مليار جنيه إسترليني (63.8 ٪) سلعا و 1.5 مليار جنيه إسترليني (36.2 ٪) خدمات، في حين بلغت واردات قطر 2.1 مليار جنيه إسترليني (91.3 ٪) بضائع و 199 مليون جنيه إسترليني ( 8.7 ٪) الخدمات. وفي السنة المنتهية في الربع الثالث من عام 2019، كان لدى المملكة المتحدة فائض تجاري إجمالي قدره 1.9 مليار جنيه إسترليني مع دولة قطر.

أما الاستثمارات القطرية في المملكة المتحدة (معظمها في لندن)، يبلغ مجموعها أكثر من 35 مليار جنيه إسترليني. كما تشكل صادرات الغاز القطرية إلى المملكة المتحدة حوالي 15-20٪ من احتياجات المملكة المتحدة من الغاز. فيما توجد حاليا أكثر من 600 شركة بريطانية مسجلة في قطر.

واعتبر السفير البريطاني أن التطور في العلاقات الدفاعية بين الدوحة و لندن من أبرز مظاهر التقدم الذي يشهده البلدين،وأشار السفير البريطاني إلى أن العلاقات القطرية البريطانية تتجاوز الجانب التجاري والمالي إلى التبادل الثقافي و الاجتماعي بين الشعبين حيث سجلت في السنة الماضية، 100ألف زائر قطري لبريطانيا مما يوطد التواصل و التفاعل على الصعيد الإنساني. كما يقيم أكثر من 25 ألف بريطاني في الدوحة في كنف الاحترام و الرفاهية إلى جانب ارتفاع عدد السياح البريطانيين الذي يزورون الدوحة. و ثمن سعادته التطور الذي عرفته دولة قطر، مبينا أن الاقتصاد الوطني عرف تطورا ملحوظا من خلال فتح أسواق جديدة وعقد شراكات متميزة مع عدد من الدول إلى جانب تطوير القدرات المحلية وإنشاء مزارع ومصانع للإنتاج المحلي من أجل تحقيق الأمن الغذائي. أما على المستوى الشخصي فقد جدد السفير البريطاني امتنانه وإعجابه بكرم الضيافة والحفاوة التي تميزت بها قطر وشعبها مبينا أهمية تجربته في الدوحة، مشيرا إلى أن السفير القادم سيعمل على مواصلة دعم العلاقات القطرية البريطانية وسيكون على قائمة أولوياته دعم استقرر المنطقة و حفظ السلام.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X