💰 Business

‘Made in Qatar 2020’ Expo opens in Kuwait with 220 Qatari firms

افتتاح معرض “صنع في قطر 2020” في الكويت بمشاركة 220 شركة قطرية

 

The Minister of Commerce and Industry, H E Ali bin Ahmed Al Kuwari, and his Kuwaiti counterpart, H E Khaled Nasser Abdullah Al Roudan, inaugurated the ‘Made in Qatar 2020’ exhibition in Kuwait yesterday.

The four-day expo, held under the patronage of  Kuwait’s Prime Minister, H E Sheikh Sabah Khalid Al Hamad Al Sabah, is organised by the Qatar Chamber in cooperation with the Ministry of Commerce and Industry and with Qatar Development Bank as strategic partner, and in coordination with the Kuwait Chamber of Commerce and Industry on an area of 10,000 sqm. with a participation of about 220 Qatari manufacturing companies.

Launched at the Kuwait International Fair in Kuwait, the opening of the exhibition was attended by Qatar Chamber Chairman Sheikh Khalifa bin Jassim Al Thani, Chairman of Kuwait Chamber Ali Mohammed Thunayan Al-Ghanim, Qatar’s ambassador to Kuwait H E Bandar bin Mohamed Al Attiyah and a crowd of Qatari and Kuwaiti businessmen.

Following the opening of the exhibition, H E the Minister of Commerce and Industry and his Kuwaiti counterpart toured the exhibition, where they were briefed about the participating Qatari companies and various exhibited industries.

In a press statements, Minister Al Kuwari expressed his thanks to the State of Kuwait for hosting the expo, affirming that it emphasised the robust relations between both countries in all fields. 

H E also extended his congratulations to Kuwait for the celebrations of national day.

Al Kuwari said Kuwait is Qatar’s twelfth trade partner, noting that there are a large number of Qatari companies in Kuwait. He praised the role played by Qatar and Kuwait Chambers in enhancing cooperation between private sectors in the two countries. 

He also praised the large turnout of Kuwaiti businessmen on the expo’s first day.

Kuwait’s Minister of Commerce H E Khaled Nasser Abdullah Al Roudan welcomed holding the exhibition in Kuwait, praising the distinct relations between both countries. He lauded the expo in terms of number and variety of Qatari exhibiting companies, saying a Kuwaiti expo will also be held in Qatar soon.

The Minister said that holding the expo came as a result of combined efforts exerted by the private sector of both countries, affirming that this reflects strong relations between business sectors of Qatar and Kuwait. 

The ‘Made in Qatar’ exhibition aims to support national industries and products, highlight the progress and successes achieved by the Qatari industry over the past few years, support the state’s efforts aiming to support the industry sector, as well as  open up new foreign markets to Qatari companies and enhance relations between Qatar and Kuwait.

About 220 Qatari industrial companies are participating in the event which will conclude on February 22, 2020.

On the sidelines of the expo, mutual meetings between Qatari and Kuwaiti businessmen will be held to review investment opportunities available and discuss means of building a long-term cooperation between Qatari and Kuwaiti companies.

انطلقت، اليوم الأربعاء، فعاليات أضخم معرض صناعي لدولة خليجية، في الكويت، حيث افتتح وزير التجارة والصناعة الكويتي خالد الروضان معرض “صنع في قطر”، وذلك بتنظيم من غرفة التجارة والصناعة الكويتية وبمشاركة أكثر 220 شركة ومؤسسة صناعية قطرية.

وقال عضو مجلس إدارة غرفة تجارة وصناعة الكويت طارق العازمي، إن معرض صنع في قطر الذي يعقد على مدار 4 أيام، يصاحبه ملتقى الأعمال الكويتي ـ القطري، الذي يهدف إلى تعزيز حركة التجارة والتعاون بين الكويت وقطر، وفتح المجال أمام العديد من الشركات من البلدين لتبادل التعاملات التجارية والخبرات.

وأضاف العازمي لـ”العربي الجديد”، أن عدداً كبيراً من الشركات والمؤسسات التجارية والصناعة الكويتية يشارك في هذا الملتقى سعياً للتعمق أكثر في السوق القطري الواعد، الذي يشهد طفرة ضخمة على جميع الأصعدة خلال الفترة الحالية والسنوات المقبلة، حيث يوجد نشاط صناعي وتجاري ولوجستي وإنشائي ضخم في السوق القطري، ما يجذب كبرى الشركات للدخول بالسوق والاستثمار هناك.

وأكد أن التبادل التجاري والعلاقات الاقتصادية القطرية-الكويتية، شهدت تطورا ملحوظا في السنوات الأخيرة، حيث حقق التبادل التجاري قفزة كبيرة في عام 2018 مسجلا 1.5 مليار دولار مقابل 700 مليون دولار في العام 2017 بنسبة نمو 114%، كما واصلت التبادلات التجارية تطورها في 2019 الماضي حيث بلغت 900 مليون دولار بنهاية الربع الثالث من العام الماضي، مقابل 650 مليون دولار لنفس الفترة من 2018 بنمو 38%.

ويقام معرض صنع في قطر بدولة الكويت، على مساحة 10 آلاف م2، ويهدف إلى عرض الصناعة الوطنية القطرية والترويج لها خارجياً وتشجيع استخدام المنتج القطري، وإطلاع مجتمع الأعمال الكويتي على التطورات والتقنيات التي طرأت على قطاعات المعرض المختلفة.

كما يهدف إلى إتاحة الفرصة للعارضين والمصنعين للالتقاء بنظرائهم الكويتيين، والتباحث حول إقامة شراكات وتحالفات تسهم في تعزيز الصناعة القطرية وجلب الصناعات التي يحتاج إليها السوق القطري، خصوصاً تلك التي تعتمد على التكنولوجيا الحديثة.

كما يسعى المعرض إلى فتح أسواق جديدة خارجية جديدة أمام الشركات القطرية ودفع عجلة الصناعة خاصة في الصناعات الصغيرة والمتوسطة، بالإضافة إلى إبراز أشكال تشجيع الدولة للمستثمرين للدخول في مجال الصناعة والتي تمثل عصب التنمية المستدامة.

وأكد العازمي أنه لمس رغبة كبيرة من الشركات القطرية في الدخول إلى السوق الكويتي، وذلك في مقابل وجود ترحيب كبير من السوق القطري بالشركات الكويتية، لافتاً إلى وجود أكثر من 635 شركة كويتية تعمل في السوق القطري بشراكات مع شركات قطرية، باستثمارات تتخطى 5 مليارات دولار.

ويقول نائب مدير هيئة الصناعة الكويتية عبد الله السميط لـ”العربي الجديد”، إن معرض صنع في قطر يعتبر منصة مثالية للتباحث حول إقامة شراكات وتحالفات تسهم في تعزيز صناعات دولة قطر، خصوصا تلك التي تعتمد على التكنولوجيا الحديثة.

ويضيف أن هناك تنسيقاً بين الجهات الصناعية الكويتية والقطرية لتعزيز العمل المشترك والتبادل التجاري والصناعي، مشيراً إلى أن هناك 5 قطاعات صناعية تشارك في معرض صنع في قطر، وهي: الطاقة، البتروكيميائيات، الصناعات الغذائية، الصناعات الصغيرة والمتوسطة، الأثاث والمفروشات، والصناعات المتنوعة.

ووفقاً لبيانات غرفة صناعة قطر، فقد وصل عدد المصانع في البلاد إلى أكثر من 800 مصنع، وتجاوز عدد المشاريع التي بدأت بالإنتاج الفعلي بعد فرض الحصار على قطر قبل نحو 3 سنوات حوالي 116 مشروعاً.

ومن المتوقع أن يصل عدد المنشآت الصناعية إلى ألف منشأة خلال السنوات الثلاث المقبلة، في وقت ارتفع حجم الاستثمارات الصناعية في السوق القطري إلى أكثر من 81 مليار دولار، بعد أن كان يقدر بحوالي 11 مليار دولار فقط قبل 10 سنوات.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X