📚Education

GU-Q student learns secret to successful startups with QSTP scholarship

طالب بجورجتاون يكتشف أسرار النجاح بعد حصوله على منحة واحة قطر

Georgetown University in Qatar (GU-Q) senior student Abdulqudus Sanni says that entrepreneurship is a mindset, an unshakable attitude that can turn any obstacle into a learning opportunity, and a launchpad for future success.

This was one of the lessons the International Economics major took away from his recent participation in the European Innovation Academy (EIA) in Portugal, one-of-the-largest entrepreneurship study abroad programmes in Europe, and which opened this year with an address from Portugal’s President, Marcelo Rebelo de Sousa.

He was one of only three recipients of the Qatar Science and Technology Park’s (QSTP) scholarships for the EIA programme this year.

Georgetown also awarded him a travel grant through a university fund that supports students’ co-curricular development through participation in meaningful conferences, workshops, and training opportunities.

Abdulqudus, like two of his brothers, left his native Nigeria to enrol in one of the top tier universities offered at Education City.

“I realised that a solid foundation in economic principles would give me a unique advantage in the business career I wanted, and help me understand what drives human behaviour in the global marketplace. When I read about the EIA programme on the QSTP website, I knew right away I wanted to apply.”

Abdulqudus flew to the conference in Portugal already committed to a business idea for a mobile payment app for the Qatar market, but he quickly realized that the team format of the program would require flexibility.

“As an entrepreneur, it’s not always easy to put your big idea aside to make room for other opinions. But GU-Q taught me how much community matters, and that you can’t do everything by yourself.”

Working together, Abdulqudus and his four teammates came up with an idea for a mental health and wellness workplace management app and spent the next 15 days refining their business plan. “The intensive research practice I’ve had in my studies really helped us when it came to data and data analytics. GU-Q also helped hone my public speaking skills.

That came into play with the customer validation process, where we had to pitch our product to working businesses. It doesn’t matter how good your solution is if you can’t convince someone to buy it.”

The team made it to the semifinal round, but failed to clinch the top prize. “We may not have launched a multi-million dollar company that day, but we found the gift of each other, and learned how unique perspectives and community in diversity, a foundational Georgetown value, play a substantial role in the success of any endeavour.”

With plans to pursue a Master’s degree in business after college, Abdulqudus said he’s learned that experiential learning often teaches the strongest lesson.

قال الطالب عبد القدوس ساني بالسنة النهائية بجامعة جورجتاون في قطر عن ريادة الأعمال هو انها حالة من الإبداع الذهني، وأسلوب واثق يمكن أن يذلل أي عقبات ويحولها الى فرص للتعلم، ومنصة إطلاق للنجاح في المستقبل.

قد يرى البعض أن ريادة الأعمال، هي ابتكار فكرة أو منتج يوفر حلاً لمشكلة ما. ومع تسارع مشاكل العالم بوتيرة غير منتظمة – من التغير المناخي إلى التعليم ثم الفقر- حظيت العديد من الشركات الناشئة في جميع أنحاء العالم بالترحاب والحفاوة باعتبارها تحمل الحلول للكثير من المشكلات.

كان هذا أحد أهم الدروس التي تعلمها الطالب المتخصص في الاقتصاد الدولي من خلال مشاركته في مؤتمر الاكاديمية الأوروبية للابتكار الذي عقد في البرتغال، الذي يعد أحد أكبر برامج دراسة ريادة الأعمال في أوروبا، والذي افتتح هذا العام بكلمة ألقاها الرئيس البرتغالي مارسيلو ريبيلو دي سوزا.

الطالب عبد القدوس واحداً من 3 حصلوا على منح دراسية من واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا لبرنامج الاكاديمية الأوروبية للابتكار لهذا العام. كما منحته جورجتاون أيضا منحة للسفر من خلال صندوق جامعي يدعم التنمية الطلابية في الانشطة التكميلية عبر المشاركة في مؤتمرات وورشات عمل وفرص تدريبية فعالة ومفيدة.

غادر عبد القدوس كما فعل اثنان من إخوانه، مسقط رأسه في نيجيريا للالتحاق بإحدى أفضل الجامعات في المدينة التعليمية، وعن هذا يقول: “أيقنت أن امتلاك أساس متين من مبادئ الاقتصاد من شأنه أن يوفر لي ميزة فريدة في المهنة التي أريدها، وهو سيساعدني في فهم ما يدفع السلوك البشري في السوق العالمية، عندما قرأت عن برنامج تقييم الأثر البيئي على الموقع الإلكتروني لواحة قطر للعلوم التكنولوجيا، أدركت على الفور أنني أرغب في التقديم”.

توجه عبد القدوس إلى المؤتمر في البرتغال متمسكا بفكرة عمل تطبيق الدفع عبر الهاتف المحمول في السوق القطرية، لكنه سرعان ما أدرك أن التنسيق مع فريق البرنامج سوف يتطلب قدراً من المرونة، وهو يقول: “بصفتك رائد أعمال، ليس من السهل دائمًا تنحية فكرتك الرئيسية جانباً لإفساح المجال لآراء الآخرين، لكن جورجتاون علمتني مدى أهمية المجتمع، وأنه لا يمكنك فعل كل شيء بنفسك.

من خلال العمل معًا، توصل عبد القدوس وزملاؤه الأربعة إلى فكرة لعمل تطبيق لإدارة الصحة العقلية والسلامة في مكان العمل، وامضوا ال 15 يومًا التالية في صقل خطة أعمالهم وتحسينها.

وعن هذا يقول: “لقد ساعدتنا ممارسة البحث المكثف التي تعلمتها خلال دراستي حقًا عندما يتعلق الأمر بجمع البيانات وتحليلها. كما ساعدتني جورجتاون أيضًا في تحسين مهارات التحدث والخطابة الخاصة بي. وقد بدا هذا الأمر في عملية إقناع العميل، حيث كان علينا أن نعرض منتجاتنا على الشركات العاملة. حيث ستتلاشى جودة منتجك إذا لم تتمكن من إقناع شخص ما بشرائه”.

وصل الفريق إلى الدور نصف النهائي، لكنه فشل في الحصول على الجائزة الأولى، وهو يقول: “ربما لم نقم بتأسيس شركة بعدة ملايين من الدولارات في ذلك اليوم، لكننا قدرنا موهبة بعضنا البعض، وتعلمنا كيف تقوم وجهات النظر المختلفة والافكار الفريدة والمجتمع المتنوع، وهي إحدى قيم جورجتاون الأساسية، بدور كبير في نجاح أي مسعى”.

يطمح عبد القدوس للحصول على درجة الماجستير في إدارة الأعمال بعد تخرجه من الكلية، ويقول إنه أصبح مقتنعا بأن التعلم التجريبي غالباً ما يعلم أعمق الدروس. “لم يبد أحد المستثمرين الذين عرضنا عليهم منتجنا أي اهتمام بالتطبيق، ولكنه أعجب بطاقاتنا وكيف عملنا متعاونين سويًا، وقد أخبرنا أن الفريق أهم من الفكرة ، فالأفكار تتغير، ولكن يبقى الناس، وهو قول سأتذكره دائمًا”.

GU-Q student learns secret to successful startups with QSTP scholarship

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X