😎 LifeStyle

HIA records ‘All-time busiest second quarter’ for passenger traffic

مطار حمد الدولي يسجل رقم قياسي في حركة المسافرين خلال الربع الثاني

Hamad International Airport (HIA) has reported serving a total of 9.38mn passengers in the second quarter of 2019, making it the “busiest” second quarter the airport has seen.

The “record-breaking” second quarter saw passenger numbers at Doha’s world-scale airport growing by 18.9% compared with the same quarter last year.

Qatar’s state-of-the-art terminal has also handled 56,452 aircraft movements from April to June 2019, marking a 5.48% increase compared to the same quarter last year.

In detail, HIA has served 3,427,723 passengers in April, 2,792,445 in May, and 3,152,384 in June. These numbers are inclusive of passengers arriving, departing and transferring through HIA.

The airport also handled 18,997 aircraft movements in April, 18,487 movements in May and 18,968 movements in June, which includes the total number of aircraft take-offs and landings at the airport.

On the “rewarding” figures of the second quarter, HIA chief operating officer Badr Mohamed al-Meer said, “We are happy to witness these extremely positive results in the second quarter of 2019. This growth momentum in passenger numbers reflects HIA’s commitment to working continuously to strongly grow the airport and ensure it to be the experience of choice for all travellers. It is also a testament to the rapid growth of Qatar Airways which currently operates a modern fleet of more than 250 aircraft via its hub at HIA to more than 160 destinations worldwide.”

During this “fruitful” quarter, the national carrier Qatar Airways inaugurated five new destinations. Linking HIA to the world, Qatar Airways’ new routes include Izmir (Turkey) and Rabat (Morocco) which were launched in May; with Davao (The Philippines), Malta and Lisbon (Portugal) joining the network later in June.

With the expansion of the route network, HIA looks forward to welcoming a rising number of travellers aboard Qatar’s state-of-the-art facility to experience a unique passenger journey into the world of the arts, culture and hospitality.

In May 2019, HIA marked its fifth year of operations and has celebrated their success through a series of passenger, employee and stakeholder appreciation events, highlighting the role that partners play in its fast-paced success.

Shortly after, as a central piece of the airport’s digital strategy, HIA has begun trialling systems as part of the second phase of its ‘Smart Airport Program’, which sets to initiate an exciting major digital transformation of the passenger journey through facial biometric recognition across all key passenger touchpoints.

For the second consecutive year, HIA has received “Best Airport for Passenger Experience” ranking from AirHelp, the world’s leading air passenger rights specialist.

“This acknowledges Qatar’s airport’s efforts in introducing industry level innovations to the passenger experience and providing travellers with exceptional five-star services,” HIA said.

استقبل مطار حمد الدولي 9.38 مليون مسافر خلال الربع الثاني من العام الجاري 2019، مما يجعله الربع الثاني الأكثر ازدحاماً الذي يشهده المطار حتى الآن. وقد سجَّل الربع الثاني نمواً في أعداد المسافرين عبر المطار بنسبة18.9 % مقارنة بالربع الثاني من العام السابق. وتعامل المطار الذي يضم أحدث المنشآت والمرافق مع 56452 حركة طيران خلال الفترة من أبريل وحتى يونيو 2019، بزيادة نسبتها 5.48% عن الربع نفسه من العام السابق.

وقدَّم مطار حمد الدولي خدماته إلى 3427723 مسافراً في شهر أبريل، و2792445 في مايو و3152384 في يونيو، وتشمل هذه الأعداد المسافرين القادمين والمغادرين والعابرين للمطار. كما سجَّل المطار 18997 حركة طيران في أبريل، و18487 حركة في مايو، و18968 حركة في يونيو، ويشمل ذلك إجمالي عمليات إقلاع الطائرات وهبوطها في المطار.

وفي معرض تعليقه على هذه النتائج المشجعة للربع الثاني من العام الجاري، قال المهندس بدر محمد المير، الرئيس التنفيذي للعمليات في مطار حمد الدولي: “يسعدنا أن نحقق هذه النتائج الإيجابية للغاية في الربع الثاني من العام. ولا شك أن هذا الزخم في نمو أعداد المسافرين يعكس التزاماً قوياً لدى مطار حمد الدولي وحرصاً على ترسيخ مكانته حتى يصبح الخيار المفضل لدى جميع المسافرين. وهذه النتائج هي أيضاً دليل على النمو السريع الذي تشهده الخطوط الجوية القطرية والتي تقوم حالياً بتسيير أسطول حديث يزيد على 250 طائرة عبر نقطة انطلاقها في مطار حمد الدولي إلى أكثر من 160 وجهة حول العالم.”

وخلال هذا الربع الناجح، أطلقت الخطوط الجوية القطرية، وهي الناقلة الوطنية لدولة قطر، 5 وجهات عالمية جديدة. وتشمل الرحلات الجديدة التي أطلقتها الخطوط الجوية القطرية مدينة إزمير في تركيا، والرباط في المغرب، وقد تم إطلاقهما خلال شهر مايو، فيما انضمت دافاو في الفلبين، ومالطا، ولشبونة في البرتغال إلى شبكة الخطوط الجوية القطرية في يونيو الماضي. وفي ظل هذا التوسع الذي تشهده شبكة الخطوط الجوية القطرية، يتطلع مطار حمد الدولي لاستقبال أعداد متزايدة من المسافرين الراغبين في خوض تجربة سفر سلسة وفريدة من نوعها والاستمتاع بأجواء الضيافة القطرية وخوض تجربة فنية عبر الأعمال الإبداعية التي تزخر بها أروقة المطار.

وقد أكمل مطار حمد الدولي في مايو 2019 خمس سنوات من عملياته التشغيلية، حيث احتفل بمسيرته الناجحة عبر سلسلة من الفعاليات الخاصة بالمسافرين والموظفين والشركاء، بما يبرز دور شركاء المطار في تحقيق تلك المسيرة. وبعد ذلك بفترة وجيزة، وفي إطار الاستراتيجية الرقمية التي ينتهجها المطار، بدأ مطار حمد الدولي بالمرحلة التجريبية لأنظمة جديدة ضمن المرحلة الثانية من برنامج “المطار الذكي” الذي يهدف إلى إطلاق عملية تحول رقمي مثيرة في تجربة السفر عبر المطار، وذلك من خلال تطبيق تقنية التعرف على الوجه من خلال البيانات الحيوية للمسافرين في جميع النقاط الرئيسية في المطار.

وكان مطار حمد الدولي قد حصد للعام الثاني على التوالي لقب “أفضل مطار في تجربة السفر” بالعالم، وذلك بحسب التصنيف السنوي الذي تصدره شركة “أيرهيلب”، الرائدة في مساعدة المسافرين والدفاع عن حقوقهم. ويعكس هذا التقدير الجهود التي يبذلها المطار للارتقاء بحلول التكنولوجيا المبتكرة وتعزيز تجربة السفر عبر مرافقه وتقديم أفضل الخدمات لمسافريه.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X