💰 Business

Al Khaliji posts half yearly net profit of QR352mn

٣٥٢ مليون ريال صافي أرباح «الخليجي» نصف السنوية

Doha

Al Khaliji Commercial Bank (Al Khaliji) has posted a half yearly net profit of QR352mn, up 5% on the same period last year.

Al Khaliji chairman and managing director Sheikh Hamad bin Faisal bin Thani al-Thani said, “We are pleased to report another quarter of improved profitability. We have had a successful first half as we have selectively navigated and capitalised on opportunities during this period.

“Qatar’s economy is sound and we have seen growth picking up in the banking sector. We are confident of achieving our targets for the year”.

On the bank’s performance in H1, 2019, Al Khaliji Group chief executive officer Fahad al-Khalifa said, “Al Khaliji is reporting a consistent set of results for the first half of 2019, which are the outcome of our efforts to selectively pursue assets and manage margins. In achieving these results, we have continued to maintain an efficient cost base, and built adequate provision buffers. With these efforts, we are pleased to report a half-yearly net profit of QR352mn, 5% higher year on year.

“We continued to focus on managing our margins in the second quarter of the year, and managed to lower our cost of funding. While our interest bearing assets are lower than last year, our yield has improved.

“The bank continues to focus on maintaining an efficient cost base, and for H1, 2019, our costs are 3% lower year on year, with a cost to income ratio of 27.2% — one of the lowest in Qatari banks.

“Credit quality also remains high on our agenda, and while we continue to remain prudent in our provisioning, impairments charges are 38% lower year on year.

“We are experiencing good momentum in the sector and expect growth in the second half. This will contribute positively to the income statement and growth of the bank.”

بلغت صافي أرباح بنك الخليج التجاري (الخليجي)، للنصف الأول من العام الحالي، 352 مليون ريال، بزيادة قدرها 5% مقارنة بالفترة نفسها من العام الماضي. وقال سعادة الشيخ حمد بن فيصل بن ثاني آل ثاني، رئيس مجلس الإدارة والعضو المنتدب: «يسرنا الإفصاح عن زيادة الأرباح في الربع الثاني من هذا العام. لقد كان النصف الأول من العام ناجحاً؛ حيث تمكَّنا من التحرك بفاعلية والاستفادة من الفرص المتاحة خلال هذه الفترة. وبفضل الاقتصاد القطري القوي والسليم، استطاع القطاع المصرفي تحقيق نمو لافت؛ مما يمنحنا ثقة أكبر بقدرتنا على تحقيق أهدافنا لهذا العام».

وفي تعليقه على الأداء المالي خلال النصف الأول من عام 2019، قال السيد فهد آل خليفة، الرئيس التنفيذي للمجموعة: «يواصل الخليجي تحقيق نمو ثابت في نتائج النصف الأول من عام 2019، والتي تمثّل ثمرة جهودنا الرامية إلى اختيار الأصول بشكل مدروس وإدارة هوامش الأرباح. وبتحقيق هذه النتائج، نواصل الحفاظ على قاعدة فعالة للتكاليف وبناء احتياطات مالية كافية». وتابع: «لقد واصلنا التركيز على إدارة هوامش الأرباح في الربع الثاني من هذا العام، وتمكَّنا من خفض تكلفة التمويل. وبالرغم من انخفاض أصول البنك المولدة للأرباح مقارنة بالفترة نفسها من العام السابق، فإن العائد الإجمالي على هذه الأصول قد شهد تحسناً».

وأشار إلى أن البنك واصل إحكام السيطرة على المصاريف وإدارتها بشكل فاعل؛ حيث انخفضت المصاريف التشغيلية في النصف الأول من عام 2019 بنسبة 3% على أساس سنوي، وبلغت نسبة التكاليف إلى الدخل 27.2%، وهي واحدة من أقل النسب بين البنوك القطرية. وقال: «لا تزال جودة الائتمان في مركز الصدارة على جدول أعمالنا. وبينما نستمر باتباع نهج متحفّظ في تكوين المخصصات، انخفضت أعباء المخصصات بنسبة 38% مقارنة بالفترة نفسها من 2018. ويشهد القطاع المصرفي زخماً جيداً ونتوقع تحقيق المزيد من النمو في النصف الثاني من هذا العام، مما سيكون له أثر إيجابي على بيانات الدخل ونمو البنك».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X