🥅LEAGUES

Qatar to host FIFA Club World Cups in 2019 and 2020

قطر تستضيف مونديال الأندية عامي 2019 و2020

Qatar, is set to be handed the next two Club World Cups in an apparent move by Fifa to check the nation’s readiness.

The 2019 and 2020 Club World Cups will be the final versions with only the six continental club champions and the winner of the host’s domestic league. In Qatar, that will be Al-Sadd, which is coached by former Barcelona midfielder Xavi Hernandez.

Tunisian club Esperance de Tunis qualified last week as African champion, New Caledonian club Hienghene Sport will represent Oceania, and CONCACAF’s place was secured by Mexican club Monterrey. The Asian and South American teams will be determined in their continental finals in November.

The South American and European champions enter in the semi-finals at the Club World Cup.

Liverpool, who beat Tottenham 2-0 in the Champions League final on Saturday, lost its only Club World Cup final in 2005 to Sao Paulo in Yokohama, Japan.

The governing body’s council is due to endorse Qatar for the seven-team club tournament both for this December and in December 2020, according to sources at a Paris meeting.

Hassan Al Thawadi, chairman of the 2022 supreme committee, said: “It is a great test event so we will definitely try to utilise as much as possible all the different facets of hosting a World Cup.

“We will have fan zones available so it will be great opportunity for us to put in place some of the plans we have for the World Cup already to get lessons learnt from it.”

منح الاتحاد الدولي لكرة القدم (فيفا)، الاثنين، دولة قطر حق استضافة النسختين المقبلتين من بطولة كأس العالم للأندية، وذلك في إطار استعداد الدولة الخليجية لاستضافة نهائيات كأس العالم للمنتخبات، شتاء عام 2022.

وأعلن الاتحاد الدولي للعبة عبر موقعه الرسمي على الشبكة العنكبوتية، أن مجلس الفيفا أسند إلى قطر تنظيم مونديال الأندية، عامي 2019 و2020.

وكانت وكالة “أسوشيتد برس” الأمريكية، قد انفردت بالخبر في وقت سابق من اليوم، وأكدت أن قراراً نهائياً سوف يصدر الليلة، عقب الاجتماع، الذي ناقش جوانب عدة، من بينها تحديد إقامة كأس العالم للأندية من عدمها في العامين المقبلين، واختيار البلد المضيف حال الموافقة على استمرارها.

وكانت بطولة كأس العالم للأندية من ضمن الخيارات المعروضة على قطر لاستضافتها قبل نهائيات كأس العالم، وذلك بعد إلغاء “كأس القارات”، التي جرت العادة على إقامتها في البلد المضيف للمونديال، قبل عام من انطلاق النهائيات العالمية، وذلك قبل التحول إلى 24 نادياً بداية من عام 2021، لتقام مرة كل أربعة أعوام.

هذا ما أكده الرئيس التنفيذي لبطولة “كأس العالم فيفا قطر 2022″، القطري ناصر الخاطر، في رده على سؤال لـ”الخليج أونلاين”، منتصف مايو الماضي، حول البطولات المتوقع إسنادها إلى قطر بدلاً من كأس القارات، التي أقيمت نسختها الأخيرة، صيف 2017.

وستضم البطولة العالمية في نسختها المقبلة أندية ليفربول الإنجليزي (بطل أوروبا)، والترجي التونسي (بطل أفريقيا)، ومونتيري المكسيكي (بطل الكونكاكاف)، فضلاً عن أبطال قارات آسيا وأمريكا الجنوبية وأوقيانوسيا، إلى جانب بطل دوري البلد المنظم (السد القطري).

ويحمل ريال مدريد الإسباني لقب النسخ الثلاث الأخيرة من بطولة كأس العالم للأندية، أعوام 2016 و2017 و2018، قبل أن يتنازل عن الكأس “ذات الأذنين”، التي حصدها في نهاية المطاق رفاق النجم المصري محمد صلاح.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X