Technology

Common errors that shorten the life of your laptop

أخطاء شائعة تقصر من عمر حاسوبك المحمول

A laptop is a great investment, which makes you want to keep it in good condition for as long as possible. To do this, you must avoid a set of habits that may harm your device.

Do not put the computer on your thighs for a long time
You should not place the laptop constantly on your thighs, as this may cause it to crash because the CPU needs ventilation to vent the high heat generated by it. Putting the device on your thighs The computer may heat up or the dust will accumulate inside it.

Never turn off the computer
Leaving the laptop running all the time and turning it off when you finish using it can prevent it from making the updates it needs.

The computer needs a patch to fix the gaps and improve the program, and most programs will not be effective unless you restart your computer.

Load the computer from its screen
Loading the laptop from the screen is a common mistake that causes damage. It should be noted that the plastic screen frame is installed by a metal screw, and will cause the computer load from the upper part to relax.

Do not install the computer in the bag
When you have to move with your computer with you, make sure it is firmly seated in place, or place it in a padded bag before putting it in your bag. When you follow this method, it will help – if you drop your bag or put it on the ground – to mitigate the fall and protect the computer.

When you want to navigate a computer, it is advisable to fit in the bag well or put it in a padded bag to protect it (Getty Images)
Do not change the hard drive
The computer’s hard drive does not cause much noise when it is turned on due to its inability to spin quickly enough to meet demands after a period of time. For this reason, electronics experts recommend using a SSD-type storage medium instead.

Many programs start when you start your computer
To reduce this problem, you can use the Windows Task Manager application, which gives you a list of all applications that open when you run your laptop, and how it affects the start-up time. Then, right-click on all programs you do not use and select “Disable”.

This step does not mean permanently disabling these programs, but you will need to run them manually.

Never arrange device data
Over time, files on a computer can become fragmented. In other words, the files that should remain side by side are sporadic.

If you have a Windows-based computer, defragmentation is a way to arrange data and reassemble files together, so your laptop does not have to work much.

Lack of interest in installing anti-virus
Installing anti-virus on your computer is one of the important steps to protect it. Because the presence of malicious software or viruses can cause it to be corrupted in its entirety. Most antivirus software updates automatically, but you should make sure you choose a trusted brand.

Open many tabs
In fact, your laptop may be able to handle your habit of keeping many tabs open at the same time. But if it does not have a good ventilation, it can cause it to work intensively to keep these pages open, at extra pressure. The more your processor works, the more heat it will generate, which will eventually reduce the life of your device.

Do not try restoring factory settings
If your laptop is running very slowly, it does not mean you lose hope and buy a new device. You can do a factory reset. This step re-installs the operating system itself. Experts recommend that this process be conducted annually.

يعتبر الحاسوب المحمول بمثابة استثمار كبير، مما يجعلك ترغب في الحفاظ عليه بحالة جيدة أطول مدة ممكنة؛ وحتى تتمكن من القيام بذلك، لا بد من تجنّب جملة من العادات التي قد تضر بجهازك.

لا تضع الحاسوب على فخذيك مدة طويلة

يجب ألا تضع الحاسوب المحمول باستمرار على فخذيك، لأن ذلك قد يتسبّب في تعطّله، وذلك لأن وحدة المعالجة المركزية تحتاج إلى تهوية من أجل تنفيس الحرارة العالية التي تولدها، وفي كثير من الأحيان، تواجد المروحة في الجزء السفلي من الحاسوب، وعند حجب فتحة التهوية بسبب وضع الجهاز على الفخذين فقد ترتفع حرارة الحاسوب أو يتجمّع الغبار داخله.

عدم إطفاء الحاسوب مطلقا

قد يؤدي ترك الحاسوب المحمول يعمل طوال الوقت والسهو عن إطفائه عند الانتهاء من استخدامه، إلى منعه من القيام بالتحديثات التي يحتاجها.

يحتاج الحاسوب إلى ما يعرف بـ”الباتش” لإصلاح الثغرات وتحسين البرنامج، ولن تصبح معظم برامج الباتش نافذة المفعول ما لم تقم بإعادة تشغيل حاسوبك.

حمل الحاسوب من شاشته

يعد حمل الحاسوب المحمول من الشاشة من الأخطاء الشائعة التي تؤدّي إلى تلفه. ويجدر الأخذ بعين الاعتبار أن إطار الشاشة البلاستيكي مثبت بواسطة براغ معدنية، وسيتسبب حمل الحاسوب من الجزء العلوي في ارتخائها.

عدم تثبيت الحاسوب في الحقيبة

عندما تضطر إلى التنقّل حاملا حاسوبك معك، تأكد من تثبيته جيّدا في مكانه، أو ضعه في حقيبة مبطنة قبل وضعه في حقيبتك. عند اتباع هذه الطريقة، سيساعد ذلك -في حال سقطت حقيبتك أو وضعتها على الأرض- في التخفيف من وطأة السقطة وحماية الحاسوب.

عدم تغيير القرص الصلب

يتسبب عدم تغيير القرص الصلب للحاسوب في إصداره كثيرا من الضجيج عند تشغيله، نظرا لعجزه عن الدوران بالسرعة الكافية لتلبية المطالب بعد فترة من الزمن. لهذا السبب، ينصح خبراء الأجهزة الإلكترونية باستخدام وسيط تخزين من نوع أقراص الحالة المصمتة (SSD) بدلا من ذلك.

بدء العديد من البرامج عند تشغيل الحاسوب

للحد من هذه المشكلة، بإمكانك اللجوء إلى تطبيق “مدير مهام ويندوز” الذي يمدك بقائمة جميع التطبيقات التي تُفتح عند تشغيل الحاسوب المحمول، ومدى تأثيرها على وقت بدء التشغيل. ومن ثم، فإن عليك النقر باستعمال زر الفأرة الأيمن على جميع البرامج التي لا تستخدمها واختيار كلمة “تعطيل”.

ولا تعني هذه الخطوة تعطيل هذه البرامج بصفة دائمة، وإنما سيكون عليك تشغيلها يدويا.

عدم ترتيب بيانات الجهاز مطلقا

مع مرور الوقت، يمكن للملفّات الموجودة على الحاسوب أن تصبح مجزأة. بعبارة أخرى، تصبح الملفات التي ينبغي أن تظل إلى جانب بعضها بعضا متفرقة.

وفي حال كنت تمتلك حاسوبا يعمل بنظام تشغيل ويندوز، فإن عملية إلغاء التجزئة (defragment) تعد وسيلة لترتيب البيانات وإعادة تجميع الملفات معا، حتى لا يضطر حاسوبك المحمول إلى العمل كثيرا.

عدم الاهتمام بتثبيت مضاد للفيروسات

يعد تثبيت مضاد للفيروسات على حاسوبك من بين الخطوات المهمة لحمايته. لأن وجود برامج ضارة أو فيروسات يمكن أن يؤدي إلى تلفه بأكمله. وعادة ما تقوم معظم برامج مكافحة الفيروسات بالتحديثات بصفة تلقائية، ولكن يجب أن تتأكد من اختيار علامة تجارية جديرة بالثقة.

فتح العديد من علامات التبويب

في الحقيقة، قد يتمكّن حاسوبك المحمول من التعامل مع عادتك المتعلقة بالإبقاء على الكثير من علامات التبويب مفتوحة في آن واحد. لكن في حال لم تتوفر له تهوية جيدة، فقد يتسبب جعله يعمل بشكل مكثف للحفاظ على هذه الصفحات مفتوحة، في ضغط إضافي. فكلما زاد عمل معالج حاسوبك، زادت الحرارة التي سيولدها، وهو ما سيقلل في نهاية المطاف من عمر الجهاز.

عدم تجربة استعادة إعدادات المصنع

في حال كان حاسوبك المحمول يعمل ببطء شديد، فذلك لا يعني أن تفقد الأمل وتشتري جهازا جديدا، إذ يمكنك القيام بعملية استعادة إعدادات المصنع. حيث تؤدي هذه الخطوة إلى إعادة تثبيت نظام التشغيل نفسه. ويوصي الخبراء بإجراء هذه العملية سنويا.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X