💉 Health

Medication in Ramadan: Patients urged to consult their doctor or pharmacist

حمد الطبية تدعو المرضى إلى عدم تغيير مواعيد تناول الأدوية خلال رمضان دون استشارة طبية

Doha: As Ramadan begins in less than one week, Hamad Medical Corporation (HMC) is reminding patients who take daily medication and plan to fast to consult their physician before changing timing and dosage.

During Ramadan, all adult Muslims who fast are required to refrain from taking any food, liquids or oral drugs between dawn and sunset. However, those with chronic medical conditions such as diabetes, hypertension, heart and kidney diseases, as well as conditions like epilepsy, require daily medication to effectively manage their condition and prevent complications. If these individuals wish to fast, they are advised to consult their physician or pharmacist before making changes to their medication routine.

According to Dr Moza Sulaiman Al Hail, Executive Director of Pharmacy at HMC, several studies have shown that patients often change the intake time and dosage of their medication without first seeking medical advice.

“This behavior could alter the pharmacological properties of a drug and impact the effectiveness of the medication and the patient’s tolerance of the drug.” She went on to explain that unsupervised changes to medication timings can render a medicine useless and also cause serious health complications.

During Ramadan, most patients who require daily medications are able to work with their healthcare team to safely make adjustments so that medicines can be taken between sunset and dawn. However, Dr. Al Hail urges patients to get medical advice before making any changes.

She also cautioned the public to avoid excessive use of non-prescription pain medications and antacid drugs, particularly without first consulting a medical professional.

Last year HMC’s Pharmacy Department established a Drug Information Center to answer questions about prescribed medications.

The service is staffed by pharmacists and is open Sunday to Thursday, from 7am to 8pm and can be reached at 4026 0747.

The Ministry of Public Health, HMC, and the Primary Health Care Corporation wish to remind members of the public about the Ramadan Health website and companion smartphone and tablet app.

The Ramadan Health website is Qatar’s first online resource devoted to health and wellness during the Holy Month. Visit the Ramadan Health website at www.hamad.qa/ramadanhealth, or download the app to your phone or tablet by searching for ‘Qatar Health’ (available for iOS and Android operating systems).

دعت مؤسسة حمد الطبية المرضى الذين يتناولون أدوية يومية ويرغبون في الصيام خلال شهر رمضان إلى استشارة الطبيب قبل إجراء أي تغيير في مواعيد وجرعات الأدوية التي يتناولونها.

وقالت الدكتورة موزة سليمان الهيل المديرة التنفيذية لإدارة الصيدلة بمؤسسة حمد الطبية، إن العديد من الدراسات أظهرت أن المرضى عادة ما يغيرون جرعات ومواعيد تناول الأدوية دون الحصول على المشورة الطبية اللازمة، حيث يؤدي هذا السلوك إلى تغير في الخصائص الدوائية للعقار المستخدم والتأثير على فعاليته واستجابة المريض له.

وأضافت في تصريح صحفي اليوم، أن إجراء تغييرات على مواعيد الأدوية دون إشراف طبي قد يؤدي إلى عدم الاستفادة من الدواء بل ويمكن أن يتسبب في مضاعفات صحية خطيرة.

ويمكن للمرضى الذين يتناولون الأدوية بشكل يومي استشارة فريق الرعاية الصحية المتابع لحالتهم لإجراء التعديلات اللازمة على مواعيد وجرعات أدويتهم بصورة آمنة بحيث يتمكنون من تناول الأدوية في الفترة ما بين المغرب وطلوع الفجر، حيث أكدت الدكتورة موزة الهيل على ضرورة حصول المرضى على مشورة طبية قبل إجراء أي تغييرات على أدويتهم.

وأشارت الى ان الاستشارة الطبية هي التي تمكّن من تحديد التعديلات اللازم إدخالها على جرعات الأدوية كالتحول إلى تطبيق نظام يعتمد على تناول الدواء مرة واحدة في اليوم، وهو ما يتناسب جدا مع معظم علاجات المضادات الحيوية أو استخدام الأدوية التي تعتمد على الإطلاق المستمر للمادة الدوائية في الجسم كبعض أنواع أدوية علاج ضغط الدم، حيث يمكن للمرضى الحصول على هذه الاستشارة من خلال مركز المعلومات الدوائية بمؤسسة حمد الطبية.

ودعت الدكتورة موزة الهيل المرضى الذين لا يتمتعون بوضع صحي مستقر إلى مزيد من الحرص والمتابعة لوضعهم الصحي خلال شهر رمضان، وأنه في حال قرر المريض الذي لا يتمتع بوضع صحي جيد الصيام فيتوجب عليه فعل ذلك تحت إشراف طبي من قبل الطبيب أو الصيدلي أو أحد كوادر الرعاية الصحية الآخرين الذين يدركون طبيعة حالته الصحية وتاريخه المرضي.

يشار إلى أن وزارة الصحة العامة ومؤسسة حمد الطبية ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية أطلقت سابقا الموقع الإلكتروني صحتك في رمضان وتتوفر فيه معلومات للجمهور حول المشاكل الصحية الأكثر شيوعا في رمضان، ويعتبر أول موقع إلكتروني في دولة قطر يختص بتقديم معلومات ونصائح حول الصحة والصيام خلال شهر رمضان.

كما تم أيضا تطوير هذه المبادرة من خلال إضافة تطبيق إلكتروني بعنوان صحة قطر يمكن تحميله على أجهزة الهاتف الذكية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X