Technology

New Chrome extension will let you know if your password is unsafe

جوجل تطلق أداة لحماية كلمات السر

Have your passwords been stolen by hackers? New Chrome extension will let you know

If you have multiple online accounts (you probably do), and you’ve been on the internet for more than a few years, chances are at least some of your passwords have ended up in the wrong hands. Proof: Huge databasesof stolen email/password combinations that are making the rounds online.

There’s now a very easy and secure way to check whether your password is one of those databases, in the form of a new Chrome extension called Password Checkup.

The extension was made by Google and is very easy to use. Once you install it, it will check whether your password’s safe to use every time you log into a website. If not, you’ll get a message that one ore more of your passwords are no longer safe due to a data breach, and you’ll be prompted to change them.

Your passwords are never seen by Google (the company only stores a hashed, partial code for unsafe passwords in your Chrome browser), and Google claims the extension “never reports any identifying information about your accounts, passwords, or device.”

While simple, the extension is an important tool that everyone who’s mindful about online security and privacy should use. Using passwords that have been compromised is a time bomb waiting to go off, and this is a pretty secure way to check whether you have any of those. And even though it’s not the first tool of its type — The HaveIBeenPwned site comes to mind — the Google credentials behind it do make it a little easier to recommend.

You can install Password Checkup for free in Google’s Chrome Web Store.

source: mashable.com

أطلقت جوجل أداة جديدة تنبه المستخدمين في حالة وقوع معلومات تسجيل الدخول مثل كلمات المرور أو رموز الدخول بيد القراصنة. وتقوم الأداة الجديدة “باسورد شيك أب” بمراقبة عمليات تسجيل الدخول المختلفة للمستخدمين، وتسجيل الحالات المشبوهة لمراقبتها.

ويمكن للمستخدمين تنزيل الأداة على متصفح كروم الخاص بهم حيث تعتبر إضافة للمتصفح، وتعمل على مراقبة العمليات التي تستخدم معلوماتك، وفي حالة استخدامها من قبل اشخاص آخرين تقوم الأداة بتنبيهك عن طريق الإشعار.

وتقوم الأداة بالتحقق من تسجيلات الدخول بواسطة قاعدة بيانات تحتوي على أكثر من أربعة مليارات كلمة مرور واسم مستخدم.

وتم تطوير هذه الأداة من قبل غوغل بمساعدة باحثين في التشفير من جامعة ستانفورد للتأكد من أن معلومات وحركات المستخدمين مشفرة ولا يمكن الوصول إليها.

وقال سندر بيشاي الرئيس التنفيذي لغوغل في تغريدة على تويتر “باسورد شيك أب” يساعد في حفظ بيانات المستخدم من انتهاكات القراصنة والجهات الخارجية.

ويتم استخدام الأداة عن طريق تثبيتها من شريط الأدوات في متصفح كروم، بعد ذلك تقول غوغل إنه في كل مرة تسجل فيها الدخول إلى أحد المواقع ستتحقق من بياناتك لمعرفة ما إذا كانت كلمة المرور لا تزال آمنة.

وتقوم الشركة بتحديث هذه البيانات بصفة دورية، وتحصل على كلمات المرور المخترقة عن طريق منظمات ومواقع وحتى أشخاص يعملون في مجال أمن المعلومات في مواقع كبرى مثل ياهو ولينكد أن.

وتقول غوغل إن هذه الأداة تم إنشاؤها بحيث لا يمكن لأحد -بما في ذلك غوغل نفسها- معرفة بيانات المستخدمين حيث إنها تمر بسلسلة من عمليات التشفير المحكمة.

ومع هذا، يتشكك الكثير في درجة الأمان التي توفرها هذه الأداة، فكتب أحدهم بمنتدى هيكسس المتخصص بالتكنولوجيا “نعم غوغل أرجوك خذي كل كلمات السر الخاصة، شكرا”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X