😎 LifeStyle

Katara kicks off 8th Halal Qatar Festival

انطلاق مهرجان حلال قطر الثامن في كتارا

The atmosphere at the southern area of Katara was surprisingly lively even on a weekday with many people who thronged yesterday’s opening of the eighth annual Halal Qatar Festival.

With several new features and an assortment of food and beverage stalls along with the ongoing Mahaseel souq, the festival was a magnet to many visitors who enjoyed going through various enclosures to see unique breeds of sheep and goats on display.

Right in the middle of the venue is a large sandy enclosure with four camels which many visitors took photos of as it provides a traditional festival vibe.

Dozens of stalls offering coffee, tea, juices, snacks and traditional food are spread around both the Halal Festival and Mahaseel souq areas giving visitors a wide variety of choices.

The venue is an explosion of colours with flowers creatively draped across the area.

Halal Festival has been organised by Katara within its commitment to preserve and support the national heritage and norms.

Launching the festival, Katara General Manager, Dr Khalid bin Ibrahim Al Sulaiti, stressed organising the festival stems from Katara’s responsibility to educate the young generations on their national heritage in all its kinds.

“This festival is very essential for the country as it has several goals to achieve, among them is spreading awareness among the youth on heritage and definitely boosting our national livestock production,” he said.

The festival contributes in boosting the national production of livestock and provides a platform for local livestock breeders and merchants to find the best breeds locally and regionally.

A main feature of the festival is a daily auction on some of the best breeds of sheep and goats, which gives chance for other participants from neighbouring countries.

“Halal Festival is growing year after another and attracts livestock merchants and breeders from other countries who can exchange expertise and sell and buy different breeds of livestock,” said Al Sulaiti.

One of the fresh features at this year’s festival is “The Little Shepherd” contest open to children aged 10 to 14 years old. They compete through different activities of a real shepherd and are tested in their knowledge about breeding and raising sheep.

The festival also hosts other side activities such as the traditional handicraft and stalls selling traditional Qatari foods, in addition to many other activities and entertainment for children.

Meanwhile, the Mahaseel souq has been attracting many customers for its fresh vegetables, honey, dairy and meat products sold at competitive prices. Some stalls offer organic produce at cheap prices.

By Raynald C Rivera / The Peninsula

انطلقت مساء اليوم فعاليات النسخة الثامنة لمهرجان حلال قطر والذي تنظمه المؤسسة العامة للحي الثقافي كتارا في الجهة الجنوبية لكتارا، ويتواصل حتى 11 فبراير الجاري بفعاليات متنوعة.

ويهدف المهرجان إلى تأصيل تراث البادية القطرية والخليجية، بكل ما تزخر به من مخزون ثقافي وتراثي وجمالي، وذلك في أجواء ترفيهية بالإضافة الى الفعاليات الرئيسية (المزاين والمزاد والحظائر) وهو ما من شأنه أن يساهم في تطوير الإنتاج وتعزيز المواصفات المتميزة لأنواع الحلال، بما يؤكد دور المهرجان في دعم الثروة الحيوانية والصناعات المرتبطة بها.

وقال الدكتور خالد بن إبراهيم السليطي مدير عام كتارا عقب الافتتاح، إن استمرار مهرجان حلال قطر للعام الثامن على التوالي في كتارا يأتي ضمن استراتيجيتها في المحافظة على التراث القطري بكل فروعه وتعزيزه في نفوس الناشئة، حيث يسعى هذا المهرجان إلى عرض أجود أنواع الحلال لتحسين وزيادة انتاجيتها، مشيرا إلى أن المهرجان استقطب طيلة الأعوام الماضية ملاك الحلال داخل قطر وخارجها، وأصبحوا ينتظرونه بشغف كبير لما يحققه من فائدة كبيرة تتمثل في تبادل الخبرات والعرض والطلب في أنواع الحلال المختلفة.

وأوضح السليطي أن اللجنة المنظمة للمهرجان أضافت مسابقة جديدة في هذه النسخة وهي مسابقة “الراعي الصغير” التي تندرج ضمن الأهداف الرئيسية للمهرجان وإحياء تراث الاجداد وتعريف الاجيال الجديدة بكل ما يتعلق بهذا الموروث من مهارات ومعارف.. مؤكدا أن المهرجان بالإضافة إلى فعالياته الرئيسية (المزاين والمزاد والحظائر) لم يغفل كعادته الفعاليات المصاحبة التي تستقطب العائلات والزوار بمختلف جنسياتهم وفئاتهم العمرية، حيث خصصت خيمتان لعرض الحرف اليدوية التقليدية وللصناعات الغذائية المرتبطة بالثروة الحيوانية، بالإضافة إلى المحلات المتنوعة للأسر المنتجة وغيرها من الفعاليات التي سيستمتع بها الزوار.

وأسفرت مسابقات اليوم الأول للمهرجان والتي شملت مسابقة أجمل جَمل انتاج محلي “الرمز”، عن فوز السيد ناصر حسن الكبيسي بالمركز الأول، والسيد راشد حسن العيادي بالمركز الثاني، والسيد راشد مبارك الهاجري بالمركز الثالث، ومسابقة أجمل فحل إنتاج محلي وكان المركز الأول من نصيب راشد محمد الكبيسي، والمركز الثاني عبدالله صالح الكبيسي والمركز الثالث حمد عمر المناعي، و مسابقة أجمل فردية إنتاج محلي من فئة “عرب” وفيها فاز بالمركز الأول حمد بخيت المري، فيما ذهب المركزان الثاني والثالث إلى ناصر حسن الكبيسي.

وأعلنت اللجنة المنظمة لمهرجان حلال قطر أنه سيتم فتح باب المشاركة لهذا العام للمشاركة الخليجية في شوطي (الفحل والفردية)، علما بأن التسجيل في مسابقتي المزاد والمزاين يبدأ يوميًا من الساعة 8 صباحا ولغاية 12 ظهرًا، ويستكمل التسجيل لحلال المزاد لغاية الساعة 3 عصرا.

كما استحدثت اللجنة مسابقة جديدة باسم “الراعي الصغير” بهدف إحياء تراث الأجداد و إطلاع النشء عليه وتعريف الأجيال الجديدة بكل ما يتعلق بهذه المهنة من مهارات ومعارف، حيث ستعطي هذه المسابقة الفرصة للأطفال لإبراز معارفهم في مجال تربية الماشية و الأغنام وذلك في ما يتعلق باختيار أفضل (طلي) وهو صغير الأغنام ، وتجهيز الماعز للحلب بتثبيتها من خلال ربطها على خط واحد دون حلب واختيار أفضل صوف وإخراج الحلال بمرياعه من معزل إلى معزل.

وهذه المسابقة من شأنها أن تعطي بعدًا جديدًا للفعاليات المصاحبة للمهرجان هذا العام. وسيكون التسجيل في موقع المهرجان وهو يتوجه للأطفال من عمر 10 الى 14 عاما ،على أن تجرى المسابقة يومي 8 و9 فبراير من بعد صلاة العصر إلى المغرب.

وقد شهدت النسخة الثامنة من مهرجان حلال قطر تطورا لافتا، وذلك من خلال المساحة المخصصة والتصميم المتميز لبوابة المهرجان و للأجنحة المشاركة، حيث ضم موقع المهرجان خيمتين رئيستين، تم تخصيص الأولى للصناعات الغذائية المرتبطة بالثروة الحيوانية، مثل انتاج الألبان والأجبان، والثانية للصناعات التقليدية والحرف اليدوية المتعلقة بمنتجات الأغنام والماعز، كالسدو والغزل والنسيج والصباغة ، إضافة إلى تواجد أكثر من 30 محلا، 16 منها لمختلف المأكولات الشعبية التي تنتجها الأسر القطرية و15 محلا تعرض المقتنيات والمنتجات التراثية.

تجدر الإشارة إلى أنّ المهرجان سيستقبل رحلات طلاب المدارس ليتعرفوا على كل ما يخص الماشية والأغنام وما يرتبط بحياة البادية وهو ما يعزز ما يتلقونه من دروس ومعارف، ويضم مجموعة من الأنشطة والفعاليات التثقيفية والترفيهية، بالإضافة إلى العروض المسرحية والمسابقات والورش الفنية التي ستقام طيلة أيام المهرجان وضمن الفترتين الصباحية والمسائية.

Katara kicks off 8th Halal Qatar Festival

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X