💰 Business

ibq posts record net profit of over QR747m in 2018, up 34.6%

٧٤٧ مليون ريال أرباح «ibq» للعام الماضي

International Bank of Qatar (ibq) reported a net profit of QR747.2m for the last financial year ended December 31 2018, up 34.6 percent compared to QR555.1m in 2017. In addition to a very strong operating performance that saw 15.3 percent growth in net profits, the bank benefitted from one off non-recurring transactions that increased the final figure. The ibq balance sheet grew by 6.3 percent over December 31, 2017 to QR35.2bn.

ibq’s strong performance can be attributed primarily to its strategy to exclusively focus on the Qatar domestic market, and put all its efforts in serving to the highest standards its exceptional client base. All operating metrics have improved and the cost income ratio continued to shrink for the third year in a row, reflecting ibq unwavering cost discipline.

All business segments, this year again, positively contributed to year-on-year total income growth. In 2018, operating income growth of 7.9 percent to QR956.2m was achieved. This growth reflected a marked improvement in revenue quality, as it was largely driven by higher non-interest income in the form of higher fee and commission income increasing by 15.1 percent and foreign exchange income increasing by 28.4 percent on 2017.

ibq’s Return on Average Assets (ROAA) of 2.3 percent 2018, and Return on Average Equity (ROAE) of 16.5 percent, representing a 27.8 percent and 36.4 percent, improvement on 2017 respectively, emphasising the strong performance of 2018.

As before, ibq risk management has remained intense and extremely proactive, which allowed the bank, in spite of the complex and volatile environment, to achieve a Non Performing Loan (NPL) ratio of 1.2 percent, among the best in the industry.

Customer deposits grew 15.4 percent, while the bank’s capital position remained strong during 2018 ensuring that ibq is always in a position to serve its clients and support them in their growth.

Omar Bouhadiba, Managing Director said: “These results highlight the resilience of ibq and the strength of its Qatar focused business model. We continued achieving our set long-term objective to deliver to the shareholders sustainable quality double digit net profits growth. The quality and sustainability of this growth, basically driven by non-interest income, is highly satisfying. Risk was managed very competently by our teams, and reliance on the volatile interbank funding was tremendously reduced to be replaced with customer deposits.”

Sheikh Hamad bin Jassim bin Jabor Al Thani, ibq Chairman, said: “I am delighted with the excellent results achieved by ibq in 2018, notwithstanding the complex operating environment experienced in Qatar. ibq is in a strong financial position and will add immediate benefits to the imminent merger with Barwa Bank. On behalf of the Board of Directors, we express our gratitude to management and staff for their dedication and hard work throughout the year. We also want to use this opportunity to express our unreserved appreciation to the loyal ibq customer base for their ongoing support over the years”.

أعلن بنك قطر الدولي (ibq) عن نتائجه المالية لعام 2018، والتي سجّلت ارتفاعاً في صافي الأرباح بلغت قيمتها 747.2 مليون ريال خلال العام 2018، مقارنة بـ 555.1 مليون لسابقه. وبالإضافة إلى قوة أدائه التشغيلي الذي شهد زيادة بنسبة 15.3% في صافي الأرباح، استفاد البنك من التعاملات المصرفية غير المتكررة، والتي ساهمت في زيادة صافي الأرباح لتصل إلى 747.2 مليون ريال. كما شهد المركز المالي زيادة بنسبة 6.3% مقارنة بالسنة المنتهية في 31 ديسمبر 2017 لتبلغ 35.2 مليار ريال.

يُنسب أداء «ibq» القوي خلال العام في المقام الأول على استراتيجيته التي تركز حصرياً على السوق القطري، وعلى الالتزام بأعلى معايير الجودة وتوجيه أقصى الجهود من أجل تقديم أفضل الخدمات لعملاء البنك. وقد شهد البنك تحسناً في جميع مؤشراته التشغيلية، كما استمرت نسبة التكاليف إلى الإيرادات بالانخفاض للعام الثالث على التوالي، مما يعكس نهج البنك الحازم في ضبط النفقات.

ارتفاع الإيرادات

وقد ساهمت جميع قطاعات الأعمال هذا العام أيضاً في الزيادة الإجمالية لصافي الأرباح السنوية. وفي عام 2018، ارتفع صافي الإيرادات التشغيلية بنسبة 7.9% لتبلغ 956.2 مليون ريال. وعكس هذا النمو تحسناً ملحوظاً في جودة

وتنوّع مصادر الإيرادات؛ إذ يرجع سبب هذا النمو بصورة رئيسية إلى ارتفاع الدخل من مصادر أخرى لا ترتبط بشكل مباشر بأسعار الفائدة؛ حيث نتجت الزيادة من إيرادات الرسوم والعمولات التي ارتفعت بنسبة 15.1% وزيادة في الإيرادات من التداول في العملات الأجنبية بنسبة 28.4% مقارنة بعام 2017. وبلغت نسبة عائدات «ibq» إلى متوسط الأصول 2.3% في 2018، وبلغ العائد على متوسط حقوق المساهمين 16.5% مشكّلاً بذلك تحسناً بنسبة 27.8% و36.4% على التوالي مقارنة بعام 2017، وهو ما يؤكد الأداء القوي للبنك في 2018.

استقرار

وكالعادة، استمر «ibq» في تبنّي سياسات احترازية في إدارة المخاطر. وعلى الرغم من بيئة العمل المتقلبة والمعقدة، استقرت نسبة القروض المتعثرة عند 1.2%، والتي تعدّ من أفضل المؤشرات في القطاع المالي.

وخلال العام، حافظ «ibq» على مستويات سيولة كافية، من خلال استراتيجيته القائمة على تقليل الاعتماد على التمويل من البنوك وزيادة ودائع العملاء؛ فقد ارتفعت ودائع العملاء بنسبة 15.4% وحافظ البنك على قوة رأس المال لديه خلال 2018، مما يضمن قدرته على الاستمرارية في خدمة عملائه ودعمهم على النمو.

وتعليقاً على أداء البنك في 2018، قال المدير التنفيذي عمر بوحديبة: «تدل هذه النتائج على قوة البنك وقوة نموذج أعماله الذي يركز على السوق القطري. ونحن على المسار الصحيح في تحقيق أهدافنا من خلال تقديم معدلات نمو متزايدة في صافي أرباح المساهمين؛ حيث إن جودة واستمرارية هذا

النمو مرضية للغاية، وتعود في الأساس إلى انخفاض نسبة المخاطر في مصادر الدخل غير المعتمد على سعر

الفائدة، وقد عمل فريقنا على إدارة المخاطر بكفاءة عالية، وتم تخفيض الاعتماد على التمويل من البنوك

بشكل كبير واستبدلناه بزيادة ودائع العملاء».

مكانة

وقال معالي الشيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثاني، رئيس مجلس إدارة «ibq»: «أنا سعيد جداً بالنتائج الممتازة التي حققها «ibq» في عام 2018، رغم البيئة التشغيلية الصعبة التي تشهدها قطر. ويحظى «ibq» بمكانة مالية متميزة؛ حيث أنه قادر على تقديم فوائد فورية إلى الاندماج الوشيك مع بنك بروة. وبالنيابة عن مجلس الإدارة، أعرب عن امتناننا لفريق الإدارة والموظفين لتفانيهم وعملهم الجاد طوال العام. كما نودّ أن ننتهز هذه الفرصة للتعبير عن تقديرنا المطلق لقاعدة عملاء «ibq» المخلصين لدعمهم المستمر لنا على مر السنين».;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X