📚Education

Teachers from 12 US states explore Qatar

معلمون من 12 ولاية أميركية يستكشفون معالم قطر

QFI, GEEO hold US educator tour to Qatar

Doha: Qatar Foundation International (QFI), a US based member of Qatar Foundation (QF), and Philadelphia-based Global Exploration for Educators Organization (GEEO) recently arranged a US educator cultural immersion trip to Qatar and Oman. The trip saw 16 K-12 educators from 12 different states spend ten days exploring a range of historical and cultural sites in the two countries.

In-country guides led the cohort through visits to different regions in each country while Angela Williams, Associate Director of the Middle Eastern Studies Center at the University of Illinois Urbana-Champaign, led nightly discussions about how to take the knowledge and experiences from the trip back to the classroom.

Beginning with Qatar, the group toured the world-renowned Museum of Islamic Art designed by I.M. Pei, kayaked in the Al Thakira mangroves to see flamingos, watched news reporting at Al Jazeera, and visited QF Headquarters and Education City.

They learned about Qatari dress and watched horses being trained at Al Shaqab, also a member of QF.

Then, flying from Doha to Muscat, the participants got an in-depth introduction to Omani culture and history at the Bait Al Zubair Museum, drove to the coast for the Bimmah Sinkhole through the red rock formations to the Wadi Bani Khalid region, and visited Jabrin Castle in Ibra.

The group ate meals around a fire under the stars, listened to traditional music, and visited the last remaining shipyards that still build Oman’s dhows.

Kerry Dunne, one of the participants and a high school history teacher in Massachusetts, said: “This was my first visit to the Middle East, and it has certainly widened my perspective on our fascinating world.”

The trip aimed to encourage educators to integrate cultural and historical insights into educational strategies and tools. They will use their newly gained understanding of the region and incorporate their experiences in creating lesson plans, curricular units, and classroom activities, which will be shared with their peers through QFI’s Al Masdar platform of K-12 resources. The next trip is planned for April 2019.

نظمت مؤسسة قطر الدولية، عضو مؤسسة قطر للتربية والتعليم وتنمية المجتمع، بالتعاون مع مؤسسة الريادة العالمية للمعلمين «GEEO»، ومقرها مدينة فيلادلفيا الأميركية، أول رحلة استكشاف ثقافية لمعلمين من الولايات المتحدة الأميركية إلى قطر وعُمان.

ضمت الرحلة 16 معلمة ومعلماً من مدارس مختلفة في 12 ولاية أميركية، قضوا الفترة من 23 ديسمبر الماضي إلى 3 يناير الحالي، في قطر وعُمان، وقاموا باستكشاف المواقع التاريخية والثقافية في البلدين.

وقد رافق المرشدون المحليون المعلمين والمعلمات خلال زياراتهم إلى مختلف المناطق في البلدين، بينما قادت أنجيلا وليامز، المدير المساعد لمركز دراسات الشرق الأوسط في جامعة إيلينوي أوربانا-شامبين، المناقشات المسائية حول كيفية استفادة المشاركين في هذه الرحلة من المعرفة والخبرة التي عاشوها، ونقلها إلى الفصول التعليمية.

وخلال زيارة الوفد إلى قطر، تجول أعضاؤه في متحف الفن الإسلامي الشهير الذي أشرف على تصميمه المهندس آيوه مينغ بي؛ كما مارسوا رياضة التجديف إلى منطقة الذخيرة لرؤية طيور الفلامينكو، كما تعرفوا على المسؤولين والعاملين في قناة الجزيرة الإخبارية، وتابعوا كيفية إعداد التقارير الإخبارية، كما تعرفوا على تاريخ الزي القطري التقليدي، وقاموا بزيارة مقر مؤسسة قطر، وتجولوا في المدينة التعليمية، ومركز الشقب للتعرّف على إنتاج وجمال الخيول العربية الأصيلة.

ثم انتقل المشاركون في هذه الرحلة من الدوحة إلى مسقط، حيث تعرفوا على الثقافة والتاريخ العُمانيين في متحف بيت الزبير؛ وسافروا إلى الساحل، وتحديدًا إلى «هوية نجم»، عبر التكوينات الصخرية الحمراء إلى منطقة هوية نجم، وصولًا إلى وادي بني خالد، حيث زاروا قلعة جبرين في إبراء، وتناولوا المأكولات الشعبية التقليدية حول الموقد، وفي الهواء الطلق تحت النجوم، وتعرّفوا على الموسيقى التقليدية الشعبية في عُمان؛ ثم زاروا آخر أحواض بناء السفن، والتي لا تزال تحافظ على التراث من حيث بناء مراكب الداو التقليدية في عمان.

وقالت كيري دون، مدرّسة مادة التاريخ في المراحل المتوسطة والثانوية في إحدى مدارس ولاية ماساتشوستس الأميركية، وعضو الوفد الزائر في تغريدة لها: «كانت هذه زيارتي الأولى إلى دول في الشرق الأوسط؛ وقد وسعت بالتأكيد آفاقي حول عالمنا الساحر».

تجدر الإشارة إلى أن المقاربات الثقافية التي يعيشها المعلمون خلال هذه الرحلات تشجعهم على دمج الرؤى الثقافية والتاريخية في الاستراتيجيات والأدوات التعليمية، وبعد عودة المعلمين من الرحلة لا بد من أن يستخدموا فهمهم المكتسب حديثًا لشبه الجزيرة العربية، ويدمجون خبراتهم في التحضير للدروس، ولوحدات المناهج الدراسية، ولأنشطة الفصل الدراسي، والتي ستتم مشاركتها مع أقرانهم من خلال منصة «المصدر» التابع إلى مؤسسة قطر الدولية، وهو منصة متخصصة بالمناهج الدراسية.

ومن المقرر أن تنطلق الرحلة القادمة في أبريل المقبل.

Teachers from 12 US states explore Qatar

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X